“És bonic estimar la música que ets en cada moment de la teva vida”

Sílvia Pérez Cruz

Retrat de Sílvia Pérez Cruz © Alex Rademakers

Tot i la incertesa general en el món de la cultura i els canvis constants en la seva agenda de concerts, Sílvia Pérez Cruz trepitja amb força el 2021 amb dos nous treballs publicats durant el 2020, Farsa (género imposible) i MA. Live in Tokyo, i la seva música a la banda sonora de Josep, punyent pel·lícula d’animació sobre l’exili durant la dictadura franquista del dibuixant Josep Bartolí. Parlem amb la cantant i compositora de Palafrugell del moment en què es troba com a compositora i intèr-pret, de la seva relació amb les altres arts, de com abraça la llibertat creativa i de totes les cançons d’aniversari per a amics que va compondre durant el confina-ment.

El músic uruguaià Jorge Drexler va dir d'ella que era “una veu que marca una generació". I de fet, el seu estil tan característic i únic, amb molt pes del flamenc i la cançó, ha marcat un punt d'inflexió en la cançó mediterrània de la última dècada. Educada en la música clàssica, el jazz i la tradició popular, Sílvia Pérez Cruz (Palafrugell, 1983), va començar la seva carrera professional com a cantant del grup de flamenc Las Migas el 2004, i alhora en l'àmbit de la cançó d'autor al costat del guitarrista Toti Soler i en el jazz, amb el contrabaixista Javier Colina. El 2012 va debutar com a compositora i solista amb 11 de novembre, un disc autobiogràfic, que va despertar l'entusiasme de públic i crítica i va catapultar una trajectòria ascendent marcada per la versatilitat i la varietat de gèneres i formats amb treballs com Granada (2014), Domus (2015) o Farsa (género imposible) (2020), el més recent. Els darrers anys també ha participat en diversos projectes de dansa, teatre i cinema, que l'han portat a debutar com a actriu, guanyar diversos premis, com ara dos Goya a la millor cançó (2013 i 2017), i signar bandes sonores, com la del film d'animació Josep, estrenat el 2020. 

La pandèmia condiciona constantment la possibilitat de fer concerts i que els músics pugueu desenvolupar una activitat normal. Com estàs vivint aquesta inestabilitat?

És un moment molt bèstia. Per una banda, sento que no em puc queixar des del punt de vista personal perquè sé que soc de les primeres opcions que contractaran quan es pugui; però, d’altra banda, crec que m’he de queixar en nom de tots. No vull personalitzar-ho, però tinc la sensació que, tot i tenir bolos programats, és com si els anéssim empenyent cap endavant perquè ara no es poden fer. A banda, és una situació que afecta econòmicament tothom.

Creus que la pandèmia ha posat en evidència la fragilitat sobre la qual viu i sobreviu la cultura?

Sí, absolutament. Gairebé tots els meus amics són músics o artistes, persones acostumades a viure al dia, sense cap seguretat, i a anar fent concerts. Potser la màxima seguretat que pots tenir són les classes. La pandèmia ha evidenciat que tot és molt fràgil i que ens hi hem acostumat, però no hauria de ser així. A més, estem al costat de França. Quan veus com cuiden l’artista allà, et sents molt desemparat. Moltíssimes persones que viuen de la cultura fa molt temps que no han ingressat res.

Potser és un clixé, però se sol dir que l’artista està acostumat a viure amb aquesta incertesa constant.

Una cosa és la part creativa i l’altra, l’ofici. A vegades hi ha confusió en tot plegat. Durant aquests mesos de pandèmia hem estat defensant la importància de la cultura per a la societat. Cal cuidar-la i entendre que és molt important perquè les persones se sentin lliures, vives, es puguin replantejar les coses i se’ls trenquin els esquemes. De remoure les emocions, la cultura en sap molt. Per això s’ha de cuidar com un bé per a tots. Però, d’altra banda, s’ha d’entendre també que la cultura és un ofici, que hi ha gent que viu d’això. En el meu cas, estic gaudint moltíssim d’assajar. Em fa molt feliç aquesta part creativa del fet de compartir, d’entendre com ens relacionem els humans mitjançant la música. Descobreixes tantes coses quan estàs fent un assaig... La part creativa és molt nutritiva per a l’ànima, però per a l’estómac cal un altre camí.

A Farsa (género imposible) (2020), el teu darrer disc, reculls algunes de les col·laboracions que has fet amb artistes d’altres disciplines, com la dansa i el teatre, en els últims tres o quatre anys. Com ha estat aquest procés de seleccionar i gravar de nou aquestes cançons?

Ha estat molt interessant perquè totes aquestes cançons es van crear en companyia, sentint el que volia l’altra part i potser pensant-les per acompanyar la dansa o el cinema. Quan les separes d’això, ja les pots tractar només com a música, com a cançó, i poden canviar moltes coses. Pots omplir, pots buidar. Pots afegir els músics que creus, els instruments que vols... Pots somiar lliurement. He pogut, per exemple, retrobar-me amb amics i tocar amb músics amb qui tenia moltes ganes de tornar a tocar. El moment de gravar el disc —no tant en la composició sinó en els arranjaments, en el so i en la manera de gravar-lo— representa molt el moment en què estava en aquell moment.

Posa’m un exemple.

Crec que on es representa més això és en les parts instrumentals. Hi ha petits moments amb textures sonores que són el que potser em venia més de gust fer en aquest moment. Volia experimentar. És molt interessant entendre que, depèn d’on estàs, pots ocupar un espai o un altre, i anar comprenent com va evolucionant.

Ser lliure a l’hora d’afrontar una cançó o de buscar un nou enfocament es pot relacionar amb la teva formació jazzística? Els estàndards de jazz no deixen de ser variacions d’un tema original.

Sí, de fet, el que he fet amb Farsa són versions diferents de les cançons originals; la diferència en aquest cas és que en les dues hi estava involucrada. Ara puc fer versions d’una manera més lliure perquè em puc permetre centrar-me en la part sonora i musical. Quan fas una versió jo crec que el bonic no és pensar que la teva ha de ser millor que les anteriors, perquè hi ha versions realment molt boniques. Quan tinc ganes de fer una cançó em pregunto què puc aportar jo i em llenço a fer aquest viatge. Em pregunto: “A veure, com vull que soni?”. Jo crec que és una pregunta molt curta, però que implica acceptar moltes coses d’un mateix que costen molt. És un viatge que has de fer de manera constant com a persona i com a músic. És a dir, preguntar-te: “I jo, què sento?”. Cal acceptar com em sento ara i, alhora, saber que això canviarà segurament amb el temps. Això és molt bonic.

Cert, les persones anem canviant al llarg de la vida.

A la vida has de comptar que vas fent les coses com per fascicles, i que avui estàs en un estat, però de ben segur que canviaràs de parer més endavant sobre algunes coses. I la teva música canviarà, i és bonic que t’estimis la música que ets en aquell moment. Acostumem a fixar-nos molt en el que volem ser i després només veiem tots els defectes del que fem. Tampoc dic que s’hagi de fer tot el que li passa a un pel cap, però, ostres, cal veure com ets de veritat, no aquella cosa on t’emmiralles. Cal veure com sona el que un sent en aquell moment i deixar-te aquest espai per poder ser.

Aquest exercici de sinceritat sembla que suposi una enorme exposició personal.

Absolutament. De fet, el títol del disc, Farsa, ve d’aquesta vulnerabilitat, no tant d’ensenyar les coses perfectes sinó de mostrar que som alguna cosa molt imperfecta. Entendre la bellesa de la imperfecció i la bellesa de la vulnerabilitat. De fet, hi ha una cançó que vaig compondre durant el confinament que es diu “La flor”, que està basada en una cosa que una amiga meva em va explicar. Jo li parlava molt de la natura perquè durant el confinament m’hi havia fixat encara més, en tots els cicles que té i en totes les coses que pots entendre de com funciona. Ella em va començar a fer el paral·lelisme amb una flor: em deia que per poder florir s’ha de trencar. Hi ha un moment de dolor i, llavors, es floreix. Després ve la part de l’exposició a la llum, que és un moment de vulnerabilitat màxima. I, a més, tot el procés tan solitari que ha de patir la llavor. Em va semblar molt bonic i molt fàcil d’entendre. Cal acceptar aquests trencaments i aquesta vulnerabilitat.

Tornant a Farsa, hi ha cançons que han nascut al costat de la ballarina Rocío Molina fent l’espectacle Grito Pelao; n’hi ha de compostes per a l’obra de teatre Cyrano, interpretada per Lluís Homar, d’altres, per a la pel·lícula Josep... Aquesta manera de compondre en col·laboració amb altres arts havia estat habitual en tu fins aquell moment?

D’una banda, estar en contacte amb altres disciplines és una cosa natural en mi de sempre, per la manera com se m’ha educat a casa. Sempre he estat envoltada de diferents artistes i ho tinc molt en compte de manera natural. No és que sigui una persona gaire culta, però sí que crec que tinc sensibilitat. M’agrada molt la part que consisteix a mirar, escoltar i entendre com sona una fotografia, quin color té una cançó. Si ho dius així és com que no té sentit, però es tracta d’entendre l’equilibri de la bellesa en l’expressió artística. Així que, per aquesta banda, ja era una cosa que acostumava a fer.

I per l’altra banda?

D’altra banda, ara tinc l’oportunitat de conèixer més gent, gent que admiro i gent a qui també li agrada el meu treball, i fer coses que abans no podíem fer perquè no ens coneixíem. Crec que artísticament, i com a intèrpret més que des del punt de vista compositiu, va arribar un moment en què necessitava nodrir-me de la manera com altres artistes expressaven les emocions. Necessitava trobar nous camins, tornar una mica al punt zero, i la dansa em va ajudar moltíssim. En el terreny creatiu m’ajuda a trobar coses que no hagués pensat, a fer composicions sobre temes que tu sola mai no haguessis pogut fer, en relació amb la temàtica o inclús d’estil. 

Per exemple, el tango és un gènere que jo no hagués fet mai, però gràcies a fer l’espectacle amb la Rocío Molina va sortir, perquè els pares de la mare de la Rocío ballaven tango. Recordo que aquells dies la Rocío em parlava que es volia quedar embarassada in vitro com a mare soltera, i vam decidir que en l’espectacle havíem de parlar de tots els temes i el vam incloure. I també va sortir el tema de l’absència del pare, i just llavors em topo amb “For a Fatherless Son”, el poema de Sylvia Plath que també està en el disc. I aquell poema em va fer compondre d’una manera diferent, profunda, estructuralment diferent. Allà va passar alguna cosa. Tot ho faig passar després pel meu filtre, però el camí ve de llocs que no m’havia imaginat abans.

Sílvia Pérez Cruz tocant la guitarra © Alex Rademakers Sílvia Pérez Cruz tocant la guitarra © Alex Rademakers

El disc es va publicar l’octubre del 2020. Estava gravat abans del primer confinament?

Sí, ja estava acabat, i, de fet, s’havia d’haver estrenat el 24 d’abril, però... Durant el confinament em van dir: “Sílvia, no es pot treure ara, el traurem el 2 d’octubre”, i vaig decidir avançar el llançament d’un altre disc que havia de sortir al desembre, que és MA. Live in Tokyo.

El disc en directe a duo amb el pianista Marco Mezquida...

Sí, vam estar parlant i, com que ja el teníem gravat, vam decidir treure’l en plena pandèmia, ja que estàvem en un moment molt fràgil, vivint en un espai molt limitat, cadascú a casa seva. Aquest disc és en directe i és el que és: només nosaltres dos en una sala petita amb públic japonès. Va ser una decisió d’última hora, però m’alegro molt d’haver-ho fet, ja que volíem compartir aquesta música amb la gent perquè sabem que la música pot curar. I, a nosaltres, des d’un punt de vista creatiu, fer la mescla ens va alliberar.

A banda de la mescla d’aquest disc, has pogut compondre durant el confinament?

Doncs recordo que un dia, durant el confinament, algú em va preguntar si havia compost i vaig dir que no. Però em vaig adonar que sí! I és que ho vaig fer de manera tan natural que el verb “compondre” no em venia al cap. El que vaig fer són unes sis cançons per als meus amics i que són regals d’aniversari. De fet, són les cançons que tocaré en un espectacle previst al Festival de Jazz de Barcelona amb músics joves.

Això és música popular i quotidiana!

Sí, totalment. Són fruit d’un procés supernatural. És que és la meva manera d’expressar-me! Em vaig adonar que l’educació creativa és molt important, no per arribar a ser un professional d’allò, sinó simplement per expressar-nos, per transmetre-ho als nens. Per tenir recursos creatius i poder gaudir del temps d’una altra manera. Si hi ha algun moment en què no saps què fer, poder tenir aquesta inventiva per crear, tenir la imaginació activa i crear coses és molt saludable.

De fet, en la teva música també hi ha molta cançó d’arrel tradicional i popular, des de fados fins a havaneres, com “Vestida de nit”, que va compondre el teu pare. Notes que hi ha hagut un despertar general d’aquestes músiques en les noves generacions de músics, incloent-hi el pop i el rock?

Totalment. De fet, en diversos llocs de la Península està com de moda recuperar el propi llegat. Recordo quan em preguntaven, al principi de la meva carrera, que què hi trobava, en la música tradicional. Contestava que són estructures musicals que han durat molt de temps, han sigut polides, han resistit el pas del temps i estan molt resumides, i són com axiomes musicals, amb lletres molt contundents i una harmonia molt clara, i una melodia que no es trenca. Quan les toques saps que allò no es trencarà, i hi pots afegir el teu imaginari i el que vulguis, que gairebé sempre funcionarà. Han superat tantes coses, tants climes, tantes persones, que tenen aquesta cosa d’immortal i et donen molta llibertat per fer. Tens un peu a terra i amb l’altre pots volar.

Al llarg de la teva trajectòria hi ha hagut altres col·laboracions que han estat determinants, com el disc En la imaginación (2011), amb el trio del contrabaixista de jazz Javier Colina, i Granada (2014), amb el guitarrista i productor Raül Fernández.

Sí, en la meva carrera identifico dos camins. Un seria el de la composició pròpia, format pels discos 11 de novembre, Domus i Farsa, i cada cert temps en publico un. Jo sempre vaig component de manera natural i després arriba un moment en què dic: “Això ja és un disc”. Per exemple, 11 de novembre té relació amb la mort del meu pare, i la meitat del repertori són cançons que havia anat fent fins a la seva mort i l’altra meitat eren per digerir la mort. Domus va sorgir a partir d’una pel·lícula —Cerca de tu casa, d’Eduard Cortés—, però va ser una manera de donar sortida a tot aquell imaginari musical que tenia, i amb Farsa passa igual. I l’altre camí és el de les versions i la interpretació, que són coses molt més animals!

Ah!

La composició és un procés més solitari, més pausat. El punt de partida també és orgànic, però després hi ha tota una part d’elaboració, d’anar cuinant les coses a foc lent, i de pensament. Evidentment que hi ha una part també d’interpretació del que tu compons, però versionar cançons d’altres m’ha ajudat moltíssim a descobrir la meva part interpretativa, com m’expresso cantant. I tant si és meva com si és d’un altre, al final, quan gaudeixo, no penso de qui és la cançó. I de les col·laboracions amb altres persones és d’on més aprenc, no tant dels estils, sinó de les persones amb les quals et vas creuant. Al Colina, per exemple, jo l’admirava molt abans de poder-hi tocar. Era un dels meus somnis musicals, fins que em va trucar. Amb el Colina, almenys un cop l’any hem de fer un concert, que és com si féssim un cafè i llavors tot es posa a lloc.

En la imaginación era un disc emmarcat en el jazz. Quina és la teva relació actual amb aquest gènere?

Vaig començar amb el jazz perquè quan estudiava el saxo clàssic als 18 anys, al meu poble, a Palafrugell, tocava les peces clàssiques i les canviava, perquè fer-les tota l’estona igual no ho veia gens natural. També suposo que ho feia pel que jo vivia a casa, perquè vivia amb l’aspecte més popular de la música, la música per comunicar-se, per fer festa. Un dia, el meu professor em diu: “Saps que hi ha una música que es diu jazz i que canvia les melodies?” I em posava solos transcrits perquè entengués què era aquella música. Per a mi, allò va representar la llibertat, la llibertat de compondre al moment el que sentia i també la llibertat des del punt de vista harmònic. Tot i que ara potser estic en un moment en què necessito molts menys acords: fent cançons amb tres acords soc feliç. Però sí que crec que, en un nivell profund, el jazz és la música en la qual sí que hi ha aquesta llibertat de base, d’expressar el que sentia al moment. I això és una cosa que sempre, sempre, la tinc present, encara que això signifiqui canviar tan sols una nota. Per a mi això també vol dir improvisar i canviar el que s’ha decidit i que sigui possible canviar-ho, que tots els que som allà a l’escenari sapiguem que, si ens ve de gust, es poden canviar coses.

Llavors, quan actues, sempre deixes aquesta porta oberta per improvisar i ser flexible?

Totalment. Hi ha cançons que són més quadrades, però et tires a la piscina i dius: “Després d’aquesta part, que passi el que hagi de passar!”. Quan som moltes persones a l’escenari s’ha d’organitzar més, però, per exemple, en el cas dels concerts amb el Marco Mezquida, hi ha moltíssima improvisació. De fet, és un format que gairebé hem assajat.

Del jazz passem al flamenc, un altre dels gèneres molt present en el teu repertori i en els teus inicis amb el grup Las Migas. També el vius amb aquesta llibertat?

Sí, sí, el flamenc també té aquesta llibertat i, a la vegada, una de les coses que em va sorprendre més en el flamenc quan el començava a conèixer és que en el fons tot està estudiat. Al principi va ser com una decepció, però després vaig entendre que la llibertat es troba en altres llocs, en ser capaç de posar-te a ballar allà enmig, en saber reaccionar en els cierres, en aquesta llibertat rítmica que, per als que venim del clàssic i del jazz, que ho volem comptar tot d’una manera més matemàtica, ens sembla màgica. I hi ha una part d’aquesta llibertat que està relacionada amb una cosa que no es pot estudiar i que no es pot comptar, perquè s’ha de respirar.

Fa gairebé deu anys, quan presentaves el teu primer disc en solitari, 11 de novembre, deies en una entrevista que et sorprenia com una música que consideraves tan poc comercial hagués arribat a tantes mans. Una dècada més tard, la teva música ha arribat a un públic internacional. Encara creus que fas música poc comercial?

Retrat de Sílvia Pérez Cruz © Alex Rademakers Retrat de Sílvia Pérez Cruz © Alex Rademakers

Uau! Ara m’he emocionat molt perquè recordo perfectament el moment d’aquella entrevista. Jo sabia que 11 de novembre podria ser un disc molt més comercial, fins i tot la gent que em seguia esperava que fos un disc molt més de cantant, però jo tenia una necessitat diferent. Sempre he tingut aquesta relació amb la música en la qual sento que no puc mentir, que és diferent de la mentida artística, de crear-te un personatge, per exemple. Amb aquell disc m’hi jugava molt: estava en joc la meva manera d’entendre la vida i un espai on em sento feliç i on em retrobo amb mi mateixa. Tenia molt clar que això no ho volia pervertir i vaig fer el que necessitava. És un disc molt fràgil, tan vulnerable... Jo estava feliç perquè ho necessitava fer i ho faig fer. Era com una festa de la vida, un renaixement. I, de cop, em trobo amb una rebuda espectacular contra pronòstic.

Va ser un punt d’inflexió per a tu?

A partir d’aleshores es va obrir una manera de ser, de cantar, d’un cantar més d’aquí, més ibèric, i, a la vegada, moltes possibilitats per a la composició. Recordo que em deien: “Sílvia, t’has de centrar, no facis tants estils diferents”. Però després em van premiar amb l’Altaveu el 2014 per la versatilitat i el risc [riures]. Llavors tot això de barrejar es va començar a acceptar molt més. Però tornant a si la música és comercial o no, crec que a vegades tractem el públic com si només volgués menjar ràpid, i és superbonic i important valorar el públic, perquè són persones, i la gent reconeix quan les coses estan cuidades i són autèntiques, i el que està fet des del cor. Si nosaltres podem detectar aquestes coses, el públic, que no deixa de ser una suma de tots nosaltres, també.

  • Farsa (género imposible) Farsa (género imposible) Universal Music, 2020
  • MA. Live in TokyoMA. Live in TokyoUniversal Music, 2020

Temàtiques relacionades

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis