Brossa funambulista
- Llibres
- Plec de cultura
- jul. 23
- 5 mins
Amb el títol Altres Brosses. Joan Brossa i la poesia d’acció, el parateatre, la Fundació Joan Brossa —sota la batuta de Joan M. Minguet i amb un gran equip de col·laboradors com a orquestra— presenta un llibre (editat per l’Ajuntament de Barcelona) i una exposició que són, i es pot dir des del principi, un cant a la llibertat en la seva dimensió més gran. No és per res que l’espai que acull l’exposició haja estat batejat amb el nom de Centre de les Arts Lliures, perquè Brossa i llibertat van de bracet.
L’eix discursiu sobre el qual gira aquesta proclama és la relació entre Brossa i el parateatre, amb totes les disciplines que el conformen, que no són altres que les que se situarien fora dels límits “caducs i castradors” que imposa la tradició decimonònica: el circ, el music-hall, els espectacles de màgia i il·lusionisme, l’striptease o, amb menció especial, la performance, per ser aquella en la qual Brossa es va inscriure.
Val a dir que el llibre fa honor a la temàtica que defensa i s’allibera dels límits que se li pressuposen perquè sovint, mentre el llegim i el mirem, tenim la sensació de tenir a les mans una petita exposició portàtil. Que s’entenga bé, petita per fàcilment transportable, que no per l’abast ni la varietat i l’interès dels documents i textos aportats. I si bé Minguet al·ludeix a les limitacions d’espai que tant un llibre com una exposició (portàtil o no) poden tenir per abastar un univers tan vast com el brossià, l’autor va per feina i en té prou per endinsar-nos i transportar-nos a un món acolorit que reclamava el seu espai desacomplexadament i amb força, enmig de la grisor sembrada pel règim del dictador “rata de la més mala delinqüència”, en paraules del mateix Brossa.
Per a Brossa tot era poesia. És per això que, en el poeta que es definia com a tal, trobem el dramaturg, el prosista, l’artista visual, un sol home que se saltava els límits i que va prendre la llibertat, l’experimentació i el risc com a bandera. Tal com ell va dir en més d’una ocasió i Minguet recorda al seu text introductori: “La poètica del prestidigitador o del pallasso o, més que ningú, del transformista, eren —i són per sempre— en la base de la seva actitud com a poeta: de la seva poesia que, com el funàmbul, s’arrisca fins a registres suprems”. I és que el poeta també va assumir el risc amb totes les seves conseqüències, fins i tot les d’exposar-se a la incomprensió, per trobar la manera de sorprendre, revoltar i subvertir consensos.
Minguet ens condueix al moll de l’os de l’imaginari creatiu de Brossa, un món d’il·lusió i sorpresa, de personatges bohemis i camaleònics, orgullosos de conviure amb tota mena de públics.
Al llarg dels deu capítols que conformen el llibre (i també l’exposició), Minguet ens condueix al moll de l’os de l’imaginari creatiu de Brossa, un món d’il·lusió i sorpresa, de personatges bohemis i camaleònics, orgullosos de conviure amb tota mena de públics. Artífexs, tots ells, de les disciplines escèniques que van fascinar el poeta per la seva antinarrativitat, la capacitat de sorprendre i l’alt grau d’efecte poètic instantani que revertien sobre l’espectador. Un espectador que és apel·lat a utilitzar la seva intel·ligència per prendre un paper actiu en la tasca alliberadora que és trencar els consensos culturals atàvics i, en resum, burgesos. Un espectador a qui se li demana que siga capaç de deixar-se portar per la màgia que, en paraules de Brossa, és “…l’única matèria en què resulta més fàcil d’enganyar l’intel·ligent que no pas l’ignorant; perquè l’intel·ligent no s’oposa a la il·lusió i, en canvi, l’ignorant veu en els jocs un repte a la seva intel·ligència”.
La proposta, doncs, és la següent, tan seductora com alliberadora: deixem-nos portar pel descontrol, deixem-nos sorprendre i il·lusionar; abracem la revolta, transformem-nos i despullem-nos. Però, sobretot, siguem crítics amb els qui pretenen imposar una única realitat, o la seva com l’única veritat, i fem-ho des de la poesia, la bellesa i la ironia. Fem caure la quarta paret i atrevim-nos a sortir a l’escena, fem nostres les paraules del poeta: “La vida segueix el seu curs. Puja i baixa, ordena i desordena els esforços. De vegades, és finestra; de vegades és mirall. Joc, màgia, teatre, cinema, poesia, formen part d’aquesta il·lusió tan necessària que és l’art”.
Altres Brosses. Joan Brossa
i la poesia d’acció, el parateatre
Joan Maria Minguet
Fundació Joan Brossa i Ajuntament
de Barcelona, 2023
272 pàgines
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis