Els nois i les noies... “Volem decidir!”
Comencen les àgores del procés participatiu per a infants i adolescents de 8 a 17 anys de Barcelona, emmarcat en la Capital Europea de la Democràcia.“Democràcia per a infants i adolescents” o “Som més que els adults del futur” són algunes de les consignes que identifiquen el procés participatiu per a persones de 8 a 17 anys “Volem decidir!”, que avui, dia 15 d’abril de 2024, ha celebrat al districte de Gràcia la primera de les quatre àgores que tindran lloc aquest mes per fomentar una participació més activa en els afers de la ciutat.
La iniciativa, que s’emmarca en la Capital Europea de la Democràcia, té per objectiu escoltar les preocupacions dels infants i adolescents de la ciutat, fomentar la seva participació i tenir en compte les seves propostes per a les polítiques de la ciutat.
Fa setmanes que nois i noies de 26 centres educatius de primària i secundària i 10 equipaments (centres oberts i casals d’infància) han estat treballant en tallers didàctics al voltant de dues preguntes:
- En quins temes de la ciutat volem participar?
- De quina manera hi volem participar?
Per contestar aquestes qüestions han debatut els temes que més els preocupen i interessen i han fet propostes concretes perquè se’ls escolti i puguin prendre part en les decisions de la ciutat.
En la primera àgora, en què hi havia nois i noies de secundària, d’entre 13 i 16 anys, s’han votat com a preocupacions principals l’habitatge, les activitats esportives i l’educació i el coneixement, en aquest ordre. Mentre que les propostes treballades col·lectivament amb més quòrum han estat les següents:
- Xarxes socials de participació ciutadana.
- Entrevistes i enquestes per a la ciutadania adolescent.
- Campanyes de sensibilització contra el ciberassetjament i per a la protecció de dades personals.
Pel que fa a la franja d’edat de 8 a 11 anys, en els tallers previs a les àgores s’ha observat que les preocupacions principals són el bullying a l’escola, la pobresa i la desigualtat i el medi ambient.
En la resta d’àgores, que són obertes al públic, els nois i noies seguiran intercanviant opinions per escollir les propostes més interessants per presentar a l’Ajuntament de Barcelona perquè les tingui en consideració i en valori la implementació. A més, una comissió formada pels mateixos participants vetllarà pel seguiment de l’execució d’aquestes propostes consensuades al llarg del curs que ve.
El propòsit d’aquest procés participatiu és crear noves formes i espais de participació per a infants i adolescents i fer d’altaveu dels seus drets a participar activament en la ciutat i en la comunitat.
El calendari de les àgores és el següent:
Àgores de secundària
- 15 d’abril, a la seu del Districte de Gràcia (pl. Vila de Gràcia, 2)
Centres participants: instituts Vila de Gràcia (Gràcia), Menéndez y Pelayo (Sarrià – Sant Gervasi), Les Corts (les Corts) i Joan Brossa (Horta-Guinardó). - 18 d’abril, al Canòdrom (Concepción Arenal, 165)
Centres participants: Institut Alzina (Sant Andreu), FEDAC Horta (Horta-Guinardó), Col·legi Sant Gabriel (el Besòs i el Maresme) i Institut Escola Antaviana (Nou Barris).
Àgores de primària
- 19 d’abril, a la seu del Districte de Ciutat Vella (pl. Vicenç Martorell, 1)
Centres participants: escoles Cervantes, Drassanes i Alexandre Galí (Ciutat Vella), escoles Mare de Déu del Roser i Diputació (l’Eixample) i Escola Montseny (Gràcia). - 29 d’abril, a la seu del Districte de Sant Martí (pl. Valentí Almirall, 1)
Centres participants: escoles Els Porxos i La Pau (a Sant Martí de Provençals i la Verneda i la Pau, respectivament, amb el projecte Imcitizen), Escola Antaviana (Nou Barris) i Escola Paideia (les Corts).