Pla Barcelona Fàcil: dos anys millorant la posada en marxa de les activitats empresarials
Que tothom que tingui una idea pugui desenvolupar-la amb les mínimes dificultats i amb les màximes garanties és la missió principal del pla Barcelona Fàcil. El programa ha assolit el 41,6% dels objectius en els dos primers anys de vigència i ha aconseguit reduir costos per a les empreses i millorar l’accés a la informació.Entre les mesures i actuacions més destacades del pla, que té un horitzó de cinc anys, es troba l’adhesió a la Finestreta Única Empresarial (FUE), que ha permès un estalvi anual de 12 milions d’euros per a les empreses i persones autònomes de Barcelona.
A més, l’any 2020 l’Ajuntament va suprimir la taxa d’inici d’activitat i va aconseguir un estalvi acumulat de més de 3,5 milions d’euros, de manera que l’estalvi total en favor de les empreses es calcula que és de 15 milions d’euros.
L’any 2022 les tramitacions presencials es van reduir un 30%, ja que des del 2019 s’ha fomentat l’ús de l’Oficina Virtual de Tràmits i els canals digitals, amb els quals s’ha aconseguit passar del 59% al 80% dels tràmits realitzats en línia.
El pla Barcelona Fàcil conté 27 mesures articulades en aquestes línies de treball:
- Disposar de la informació de manera accessible i fàcil
- Agilitzar la tramitació relacionada amb la creació d’activitat econòmica
- Promoure la innovació municipal i la creació de regulació business friendly
- Fomentar la coherència i la homogeneïtat de criteris per a la creació d’activitat econòmica
- Ampliar la cartera de serveis per oferir a les empreses
- Facilitar el vincle entre les empreses i el talent de la ciutat de Barcelona
Més protagonisme de l’OAE
Una altra fita important és el fet que l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) s’ha erigit com un espai de referència per a l’activitat econòmica de la ciutat. Aquest servei ha passat de tramitar el 18% dels 4.000 comunicats d’inici d’activitat el 2019 a tramitar el 88% del total l’any 2022.
Entre el 2021 i el 2022 l’OAE va atendre més de 16.000 empreses i autònoms. L’augment de protagonisme de l’OAE respon a l’aposta per crear oficines especialitzades per a col·lectius, en aquest cas, persones autònomes, empreses i talent.
S’ha enfortit, també, la coordinació entre l’OAE i els districtes per facilitar l’accés i la proximitat dels serveis. I s’ha impulsat l’Oficina del 22@, que ha rebut més de 650 sol·licituds d’informació urbanística relacionades amb l’aprovació recent de la nova MPGM. Així mateix, s’ha posat en marxa un nou servei per donar la benvinguda al talent internacional, el Barcelona International Welcome Desk, amb més de 1.000 persones ateses fins ara.
Competitivitat en un entorn globalitzat
Millorar els mecanismes perquè les empreses puguin estalviar temps i recursos és un repte clau en un context de competició global. Per aquest motiu en els pròxims anys es continuarà treballant intensament perquè Barcelona sigui una ciutat emprenedora i que faciliti les iniciatives empresarials, tant de la gran economia com de la petita.