L'Ajuntament de Barcelona impulsa el seu Pla de Transformació Digital a les jornades GrausTIC
En el marc de les Jornades GrausTIC, celebrades el passat 13 i 14 de novembre, l’Ajuntament va compartir els avanços del seu Pla de Transformació Digital, orientat a oferir una administració moderna i propera als ciutadans.
Els GrausTIC, és un esdeveniment destacat per al sector TIC a Catalunya, el qual reuneix professionals i experts per discutir la digitalització, la intel·ligència artificial i la ciberseguretat, amb la participació d’empreses, institucions públiques i educatives. Les jornades són un espai de referència per a la col·laboració i innovació tecnològica.
Emili Rubió, Gerent de l’Institut Municipal d’Informàtica (IMI) de l’Ajuntament de Barcelona, va participar a la taula d’ “Administració Pública i Ciberseguretat”, on van analitzar el paper de l’Administració pública en la transformació digital de la pròpia administració i de la societat en el seu conjunt, així com els reptes de ciberseguretat que s’han d’afrontar per garantir que serveis siguin segurs i eficients per a la ciutadania.
Rubió va compartir els eixos estratègics del Pla de transformació digital de l’Ajuntament estructurat en sis eixos que prioritzen quatre àmbits claus. Un d’aquests és l’objectiu d’oferir una administració més proactiva i accessible: “Estem compromesos a oferir una Administració digital i fàcil, centrada en la ciutadania”, va afirmar Rubió. Això inclou un sistema d’atenció omnicanal que permet accedir als serveis municipals des de diversos canals, ja sigui a través de l’Oficina Virtual de Tràmits, telèfon o en persona. Així, “si un ciutadà necessita suport mentre realitza un tràmit en línia, pot continuar el procés amb assistència d’un agent en directe”.
També va subratllar l’estratègia cloud com a clau per a garantir la continuïtat dels serveis digitals, afirmant que “l’adopció de solucions digitals al cloud és un element estratègic per a nosaltres, ja que ens permet una gestió flexible, escalable i segura dels recursos TIC”.
A nivell de governança de dades, Rubió va insistir en la importància de mantenir la qualitat i seguretat de la informació: “Volem que la informació gestionada sigui de qualitat, precisa i segura”, fet essencial per a millorar la presa de decisions i els serveis municipals.
En la millora de l’eficiència interna, es va ressaltar l’adopció de solucions digitals que unifiquen els circuits i automatitzen els processos interns, amb eines com l’automatització de processos a través de la robòtica (RPA) i la Intel·ligència Artificial per agilitzar les tasques repetitives. Així mateix, l’Ajuntament ha creat l’Oficina d’Intel·ligència Artificial (OIA) per coordinar les aplicacions d’IA en els processos interns, orientant-se cap a una atenció ciutadana amb assistents virtuals i analítica avançada per a la presa de decisions, seguint criteris de transparència, ètica i seguretat.
Finalment, es va destacar la ciberseguretat com a pilar del pla, amb protocols de seguretat avançats, simulacres periòdics i col·laboració amb altres entitats per garantir la protecció de dades i serveis essencials. Aquesta atenció reforça la confiança ciutadana en l’administració digital de Barcelona.
Per una banda, el director de Seguretat de l’IMI, David Esteban, també va participar en la taula de “Ciberseguretat” on es van abordar els reptes i solucions en ciberseguretat per protegir les empreses en un entorn digital cada cop més vulnerables. Es van identificar tendències emergents en protecció de dades i de seguretat informàtica.
D’altra banda, el cap de departament d’innovació de l’IMI, Jordi Cirera, va participar a la taula d’Innovació on va destacar les fortaleses, febleses, amenaces i oportunitats en l’ús de la IA i la innovació. Cirera va puntualitzar “la feblesa que representa el desajust entre la quantitat de professionals de la IA que necessita la nostra societat i el nombre de persones que en surten de les universitats, aixecant l’amenaça que això representa”. També es van exposar les tendències més recents en innovació tecnològica i com aquestes poden transformar les empreses i sectors econòmics i mantenir-se competitives en un món digital.
Amb la participació d’aquestes, l’Ajuntament de Barcelona reafirma el seu compromís amb una administració digital accessible i segura per a la ciutadania.