El Zoo s’estrena com a espai per promoure vocacions científiques
La nova temporada de les activitats STEAM (ciència, tecnologia, arts i matemàtiques, per les sigles en anglès), en què participaran 6.000 estudiants d’ESO i batxillerat, 2.800 més que l’any passat, tindran lloc al Parc del Fòrum, a l’Anella Olímpica, al Tibidabo i, per primer cop, al Zoo de Barcelona. Això permetrà que també hi puguin participar estudiants de primer d’ESO i que, per tant, es cobreixin per primera vegada tots els cursos d’ESO i batxillerat.La Universitat Politècnica (UPC) i Barcelona de Serveis Municipals (BSM) són els organitzadors de l’esdeveniment, que comença ara i durarà fins al novembre.
Les activitats es dissenyen segons els temes que, per la seva complexitat, són més difícils d’explicar a l’aula i que es transformen en experiments lúdics que els facin més entenedors. D’aquesta manera, es contribueix també a la innovació pedagògica a les aules i al diàleg entre el mètode científic i el procés creatiu.
L’alumnat participant estarà acompanyat per monitors que són també alumnat de la UPC, de manera que és una jornada feta per estudiants i per a estudiants, fet que afavoreix encara més l’experiència d’aprenentatge.
Entre altres experiments, l’alumnat podrà construir un coet propulsat per aigua a pressió, comprendre la importància dels models de mobilitat sostenible gràcies al Bicing o estudiar els conceptes d’acceleració, velocitat i potència a la Muntanya Russa del Tibidabo.
Combatre estereotips de gènere i potenciar vocacions entre les noies
Un dels objectius del projecte, en el qual han participat onze mil alumnes en els darrers quatre anys, és treballar per combatre els estereotips de gènere, destacar referents femenins per potenciar les vocacions científiques entre les noies i assolir una paritat real.
Segons un estudi de l’Organització d’Estats Iberoamericans del 2020, al conjunt de l’Estat només un 13% de les dones es matriculen en carreres de disciplines STEM (és a dir, que no inclouen les arts), tot i que representen el 55% de les persones universitàries. Un altre estudi, en aquest cas de la UNESCO, del 2019, alertava que a escala global les investigadores i científiques representen únicament el 28%.
Reconeixements internacionals i participants en universitats prestigioses
Les activitats han obtingut el reconeixement de diversos àmbits científics, tecnològics i educatius amb projecció internacional. Un dels projectes va participar en la mostra internacional d’iniciatives educatives Science on Stage l’any 2015, i tres anys després un altre va ser guardonat pels premis Ciencia en Acción. A més, dos dels projectes es van publicar a la reconeguda revista European Journal of Physics.
Algunes de les persones participants estudien ara en universitats tan prestigioses com el Massachussets Institute of Techology (MIT), als Estats Units. Podeu descobrir una d’aquestes experiències en aquest vídeo (en anglès).
Etiquetes associades a la notícia
Notícies relacionades
-
Educació i estudis
-
Educació i estudis