Balanç de sinistralitat a Barcelona el 2020

El confinament i les mesures per limitar la mobilitat durant la crisi sanitària de la covid-19 van contribuir a la reducció dels sinistres de trànsit en un 38% a la ciutat l’any 2020. També hi va haver un 30% menys de ferits greus i un 36,36% menys de víctimes de trànsit mortals que l’any anterior. Per sensibilitzar la ciutadania de les conseqüències que tenen les infraccions i distraccions, l’Ajuntament de Barcelona i la Guàrdia Urbana han posat en marxa una campanya amb imatges reals de sinistres de trànsit, en col·laboració amb les associacions P(A)T i Stop Accidents.
trànsit

24/02/2021 14:33 h

Ajuntament de Barcelona

El 2020 hi va haver 5.715 sinistres amb víctimes, ferides o mortals, a Barcelona, una mitjana de 15 sinistres diaris. Entre els diferents col·lectius, els motoristes, vianants i ciclistes són els més vulnerables. La meitat de les 14 víctimes mortals en sinistres de trànsit del 2020 van ser motoristes (7), i quatre vianants, un ciclista, un conductor d’un vehicle i un conductor d’un vehicle de mobilitat personal.

Entre els més de 5.000 sinistres de trànsit, en 155 casos hi va haver persones ferides greus, un 30,8% menys que l’any anterior i la xifra més baixa dels últims 16 anys. La majoria de les persones ferides de gravetat van ser motoristes (73) i vianants (32).

Pel que fa als vehicles implicats en els sinistres de trànsit, es van reduir en un 42,87%, de 18.975 el 2019 a 10.841 el 2020. La majoria van ser:

  • Cotxes: 3.892
  • Motos: 3.600
  • Furgonetes: 815
  • Bicicletes: 618
  • Ciclomotors: 489
  •  VMP de motor (patinets elèctrics): 478

És destacable l’augment de la presència de vehicles de mobilitat personal de motor en els sinistres, que han passat d’un 2,6% el 2019 a un 4,415% el 2020.

No són accidents, són sinistres de trànsit

La majoria dels sinistres de trànsit, originats per vehicles de motor, es van produir a conseqüència d’una distracció o d’una imprudència, i no per causes fortuïtes. El 2020, les tres causes principals dels sinistres van ser la manca d’atenció al volant (1.300 casos), el fet de no respectar la distància entre vehicles (803) i els girs indeguts (673). Altres casuístiques van ser saltar-se un semàfor (444), canviar de carril sense precaució (508), no respectar els passos de vianants (214) o la manca de precaució en incorporar-se a una via (221).

Les principals causes directes de sinistres produïts per una imprudència dels vianants continuen sent no respectar els semàfors (160 casos) i travessar per fora del pas de vianants (103 casos).

Entre les causes indirectes dels sinistres de trànsit, l’alcohol ha estat la principal causa durant el 2020: ha estat present en 204 sinistres, un 2,8% del total. De les més de 30.000 proves realitzades pels controls d’alcoholèmia de la Guàrdia Urbana, 4.966 han estat positives. El cos policial també va interposar 41 denúncies penals per conducció temerària i de risc i 1.213 per conduir sense disposar del carnet de conduir.

Campanya de sensibilització “Això no és accidental”

L’Ajuntament de Barcelona i la Guàrdia Urbana posen en marxa la campanya de sensibilització “Això no és accidental”, sobre les causes principals dels sinistres de trànsit, que es poden evitar, i les seves conseqüències, a través de vídeos amb imatges reals de sinistres a la ciutat. La campanya es realitza en col·laboració amb les associacions STOP Accidents i P(A)T.

La iniciativa és una acció més en el marc de les mesures per millorar la seguretat viària, reduir l’accidentalitat i planificar la mobilitat, que s’inclouen al Pla local de seguretat viària 2019-2022 de l’Ajuntament de Barcelona i l’estratègia Ciutat 30 per reduir la velocitat a 30 km/h en la majoria de carrers de la ciutat.

Etiquetes associades a la notícia

Notícies relacionades