Anar al contingut principal
Barcelona cultura

Blog

Un circ i un cor: vuit claus per apropar-se a ‘The Pulse’

dl. 08/05/2023 | 10:00 H

Per Andreu Gomila

La companyia australiana Gravity and Other Myths inaugurarà el Grec 2023 amb 'The Pulse', i no són nous a Barcelona. El 2019 ens van deixar bocabadats amb 'Backbone' i ara hi tornen per bastir un espectacle molt especial amb el Cor de Noies de l’Orfeó Català. El director de la peça, Darcy Grant, ens explica des d’Adelaide com serà aquesta col·laboració i ens ofereix algunes claus per capbussar-nos en la seva feina, no només respecte al projecte amb què ens visitaran.

1. De 'Backbone' a 'The Pulse'
“Tots els nostres espectacles estan íntimament relacionats. A partir de 'Backbone', que estava centrat en la força i la potència del col·lectiu, la meva obra va començar a explorar temes més universals. Els patrons en la natura i la seva relació recorren mons interns. Causa i efecte.”

2. Cossos i veus
“Vam tenir la sort d’elaborar gran part del contingut amb l’increïble Aurora Women’s Vocal Ensemble sota la direcció de Christie Anderson. Vam poder jugar i explorar junts les maneres com el cos i la veu es relacionen. Totes dues són formes artístiques ambicioses. Tots desitgem poder volar o cantar i aquestes formes artístiques permeten a la gent de fer-ho. En última instància, semblava com si la veu i el cos fossin expressions tan pures de l’ànima i la seva relació és profundament satisfactòria.”

"Volíem explicar una història centrada en l’esperança i la manera com les persones se sostenen les unes a les altres tot i les complexitats de la vida i de l’univers"

3. Explicar una història entre dues arts
“Des del principi de la peça establim una mena de relació matemàtica entre la veu i el cos. Explicant-la en veu alta i caminant. A partir d’aquí la lògica es desenvolupa fins que els cossos i les veus semblen estar articulant sistemes naturals, cèl·lules sanguínies, onades dels oceans, galàxies. El que volíem era explicar una història centrada en l’esperança i la manera com les persones se sostenen les unes a les altres tot i les complexitats de la vida i de l’univers.”

4. Assajar a Barcelona
“Hi serem dues setmanes abans de l’inici del festival i ara les cantaires del Palau de la Música estan enfeinades assajant. Són exquisides i ha estat una alegria conèixer la directora del Cor de Noies de l’Orfeó Català, Buia Reixach.”

5. La música del Cor de Noies de l’Orfeó Català
“Crec que està plena del que podria anomenar ‘temor existencial’. El sentiment que vivim en el nostre cos quan experimentem un moment de revelació, bellesa natural o forces que són més grans que nosaltres. És música clàssica occidental contemporània que es basa en la rica sensibilitat cultural i creativa del nostre compositor, Ekrem Phoenix. Poderosa, motivadora, reflexiva i edificant cantada per dones al cim del seu joc vocal.”

"Les relacions tècniques, l’addicció per la perfecció i l’excitament compartit són molt semblants"

6. Un cor i una companyia de circ
“Hem descobert que no són tan diferents. Les relacions tècniques, l’addicció per la perfecció i l’excitament compartit són molt semblants. També el sentit de l’humor d’un grup que es coneix a ell mateix és una cosa que cal tenir en compte.”

7. Desafiar la gravetat
“Amb tota honestedat, l’impuls dins de l’empresa per desafiar la gravetat, la forma, l’estructura de l’empresa, el govern, els models de gira i totes les coses que sembla que ‘es fan’ d’una determinada manera és infinit. Sempre al centre de la nostra empresa hi ha la pregunta: de quina altra manera podem resoldre el problema que tenim davant amb els punts forts que posseïm?”

8. Un circ contemporani sense fronteres
“Crec que el circ contemporani ha travessat totes les fronteres. A tots ens agrada tenir categories ordenades per als espectacles en viu, però crec que cada vegada és més complicat posar-ne. L’era d’internet ha significat que, com a aprenents visuals, les nostres formes es pol·linitzen mútuament amb més rapidesa del que podem arribar a entendre. És molt emocionant estar viu en aquesta època!”

SEGUEIX LLEGINT: Alexander Zeldin: “Passo el 80% del meu temps donant-me cops de cap contra la paret”

Compra d'entrades