Anar al contingut principal
Barcelona cultura

Blog

'Nuye' i les relacions humanes. Radiografia estètica i històrica de la Companyia de Circ “eia”

dt. 15/06/2021 | 12:15 H

Per Andreu Gomila

La Companyia de Circ “eia” s'ha convertit, en l'última dècada, en tot un referent del circ contemporani català gràcies a espectacles com 'inTarsi' o 'Capas'. Amb l'acrobàcia com a punt de partida han sabut exportar un llenguatge físic ple de matisos estètics cap a tot el continent europeu. Al Grec 2021 hi estrenen 'Nuye', una creació que suposa una clau de volta en el seu discurs i que, segur, els portarà noves sorpreses.

NOSALTRES
Fabrizio Giannini, alma màter dels “eia”, es va adonar fa no gaire que mai no havien parlat de les relacions de parella en cap dels seus espectacles. I això que “les relacions humanes” han estat al centre de les seves creacions. 'Nuye', de fet, és una paraula napolitana que vol dir una cosa tan simple com 'nosaltres'. “Partim d'una reflexió sobre les diferents relacions de parella de la nostra vida, no només respecte a les parelles sentimentals, sinó també amb les persones amb qui tenim vincles especials”, assegura Giannini. I no obliden, és clar, les qüestions de gènere o de binarisme.
    La disciplina circense amb què treballen, l'acrobàcia, els ha facilitat passar-se deu anys de trajectòria parlant de les relacions humanes, per mor de la proximitat entre els artistes. Uns homes i unes dones que passen de mà en mà, que exploren la comunicació no verbal, que mantenen una proximitat física molt especial.

L'ALTRE
La situació de confinament i distanciament social que hem viscut en l'últim any i mig no els ha passat per alt. La gestació de 'Nuye' s'ha produït durant aquest període de temps i n'ha deixat petjada. “Hem anat més enllà de les relacions de parella per parlar dels altres”, diu Giannini. Que afegeix que, des de l'esclat de la pandèmia, i amb la introspecció obligada de tothom, “hem sortit a buscar el que ens manca” i de seguida se'ls ha fet evident la necessitat de connectar amb “l'altre”. Abraçar, donar la mà, s'han convertit en fenòmens tan estranys, que els hem trobat molt a faltar. D'això també va 'Nuye'.

LES IMATGES
El d'“eia” és, com remarca Giannini, “un circ bastant coreogràfic que parla a través de metàfores, d'imatges”. Per a 'Nuye' han comptat amb l'ajuda de lacoreògrafa  Michelle Man, que ja va ser amb ells a 'inTarsi' i a 'Capas'. Els 'portés' acrobàtics, els mà a mà, totes les entrades que formen part dels seus espectacles passen el sedàs del circ i de la dansa. I això és una cosa que els fa distints, que provoca que les seves creacions sàpiguen tocar fibres tan diverses com les de l'admiració per la potència física dels intèrprets o per l'harmonia dels moviments.

NOVA ETAPA
'Nuye', a més, suposa un canvi de paradigma dins “eia”. Fins ara, Giannini i Armando Rabanera Muro eren davant i darrere, pensaven els espectacles i sortien a escena. Ara, per primer cop, s'ho miren des de fora. I han enrolat una tropa d'artistes nous de circ amb “una energia enorme”. “Això és l'evolució natural de la companyia i per eixamplar horitzons havia arribat el moment de quedar-se fora”, diu Giannini. “Quan creem, sempre havíem d'assumir la part conceptual i la física i, en el cas de 'Nuye', aquesta segona part l'hem viscut molt poc, cosa que suposa un gran canvi que estem aprenent a gestionar”, afegeix.
    Quina diferència hi ha entre ells i els que comencen? Giannini respon: “La nostra generació era més inconscient, no mirava tant per la seguretat i ara, en canvi, s'han de crear les condicions”.

SEGUEIX LLEGINT: Qui és Brett Bailey? 9 claus per capbussar-se en 'Samsó'