Blog
Mal Pelo. Bach i els altres
Per Andreu Gomila
Els Mal Pelo (Pep Ramis i María Muñoz) porten anys endinsant-se en la música de Johann Sebastian Bach. El 2004 van crear 'Bach' i no va ser fins a 2019 que hi van tornar amb 'On Goldberg Variations'. Ara, mentre preparen la tercera part de la seva trilogia sobre el compositor alemany –'Highlands', que s'estrenarà l'any que ve al Mercat de les Flors–, ens proposen 'Inventions', on introdueixen música i veu en directe. En parlem amb Pep Ramis.
EL PUNT DE PARTIDA
“Bach és un personatge cabdal en la música i fa molts anys que el fem servir fora de focus, a l'estudi, per entrenar-nos... Arran del solo de la María ('Bach') i la seva rèplica, 'On Goldberg Variations', vam dir-nos: Per què no en fem una trilogia i acabem aquest període en què l'hem estudiat molt, hem après molt... I d'aquí neix 'Highlands' i 'Inventions', on proposem una mena de laboratori, on la música i el moviment són portats a llocs no normals per al teatre.
És una passada tenir música en directe en un espectacle. I més quan sempre hem intentat traduir el món de Bach, els ritmes, les intencions, a un terreny més escènic, més actual, sense perdre'n l'essència. Bach ens ha donat un camp d'estudi immens, algú amb qui mantenir un diàleg que no s'acabarà mai”.
LA MÚSICA
“A 'Bach' vam treballar 'el clavecí ben temprat'. I a 'On Goldberg Variations', les 'Variacions Goldberg'. 'Inventions' és més híbrid, ja que tenim 'L’art de la fuga', la 'Partita núm. 2' i altres composicions del músic alemany. I nosaltres també cantem, intentant no desafinar”.
RECERCA
“Hem treballat l'obra de molts escriptors, com John Berger, Erri de Luca, Mahmud Darwix... Són molt inspiradors, han destapat preguntes i essències que estàvem buscant. A més, sovint hem topat amb escriptors molt generosos, com Berger, que ens deia: aquesta és la meva obra, vosaltres en podeu fer el que vulgueu”.
EL GRUP
“Fem dansa? No fem dansa? Nosaltres mateixos no ens hem dit mai 'companyia de dansa', sinó 'grup de creació'. El moviment és el nostre centre, sí, però no només això. A més, en els últims anys, fruit de les nombroses col·laboracions que hem fet i d'establir L'Animal a l'Esquena a Celrà, tot ésmolt fructífer. Ens hem preguntat moltes vegades: què és el llenguatge?”
LES COL·LABORACIONS
“És poc conscient, però és impossible que no estiguem contaminats. Treballar amb altra gent t'obliga a trencar la teva bombolla; fa que tu, com a artista, hagis de sortir del teu lloc. La creació de L'Animal a l'Esquena, de fet, buscava això: compartir inquietuds, punts de vista, no sempre coincidents, exposar la nostra fragilitat. Això ens interessa molt”.
DESPRÉS DE BACH
“Farem una peça més íntima, més d'investigació, sense haver de perdre temps per crear un llenguatge comú amb un altre. Ens tancarem a l'estudi la Maria i jo, així com fem sempre, que alternem els espectacles grans amb els petits”.
FLASHBACK
“De tots els espectacles que hem fet al llarg de 30 anys, potser m'agradaria recuperar 'L'animal a l'esquena' (2000), ja que va ser un punt d'inflexió molt important per a nosaltres. Tots els solos són sempre importants, perquè investigues molt. També voldria recuperar 'Testimoni de llops' (2006), que va ser la nostra segona col·laboració amb John Berger i potser no la vam poder moure gaire”.
EUROPA
“En els últims anys hem tornat a Europa amb més potència. Hem gaudit d'un suport molt important del Théâtre de la Ville de París, que ens ha ajudat a moure'ns molt per França. Ara mateix ja tenim molts llocs que ens demanen poder fer la trilogia sobre Bach sencera”.
SEGUEIX LLEGINT: Cabosanroque: Verdaguer, veritats i possessions