Anar al contingut principal
Barcelona cultura

Blog

La simbiosi perfecta: la gran gira del Cor de Noies de l'Orfeó Català amb 'The Pulse'

dt. 10/10/2023 | 12:15 H

Per Andreu Gomila

A finals de juny passat, la companyia de circ australiana Gravity & Other Myths inaugurava el festival Grec amb 'The Pulse'. Sobre l'escenari, a banda dels seus acròbates, hi havia el Cor de Noies de l'Orfeó Català, en una col·laboració que no es limitava a ser un afegitó bonic, ni a sortir a cantar un parell de cançons, sinó que es tractava d'una autèntica fusió de circ i cant coral cuinada durant un any. Més enllà de Barcelona, la versió barcelonina de 'The Pulse', amb el Cor de Noies, va visitar Montreal, Galway i Graz, en la que va ser, segons Buia Reixach, la directora del grup de cantaires, la gira més extensa que ha fet mai un cor del Palau, amb un total de divuit funcions.

LA PREPARACIÓ
Reixach remarca que la bona simbiosi entre la seva formació i la tropa liderada pel director d'escena Darcy Grant es deu al fet que ha estat “una experiència molt intensa” que va començar l'agost del 2022 a Edimburg quan ella mateixa va assistir a una funció de l'espectacle i es va reunir amb Grant i el compositor, Ekrem Eli Phoenix. A partir d'aleshores es van anar trobant en línia, fins al juny del 2023, en què Phoneix va anar a Barcelona per treballar amb el cor, després ho va fer Grant i, finalment, els acròbates, en un treball “per capes”.
    “Les noies ho han viscut tot de manera bestial”, apunta Reixach, que deixa clar que el Cor de Noies de l'Orfeó Català és una formació no professional que, de cop, es va veure immersa en un entorn “molt professional”, amb el repte d'estar sempre “a l'altura” en cada funció.

REPTE
Per a Reixach, el principal repte que tenien al davant era aquest, no abaixar el nivell. “Hem viscut una cosa tensionada, en el sentit més positiu de la paraula”, diu. Recorda que les cantaires són molt joves i ha hagut de posar especial esment en el fet que cuidessin “cos i cap” durant la gira. Una tournée que els ha portat a dos continents, a inaugurar tres festivals, i davant d'audiències molt diferents.

MONTREAL, GALWAY, GRAZ
La primera funció lluny de casa del Cor de Noies va ser, precisament, a la meca del circ contemporani, a Montreal (Quebec). “Hi vam trobar un públic molt expert, acostumat a espectacles com el nostre i a aquest format que, com als concerts de jazz, sabien en tot moment com reaccionar”, apunta la directora.
    A Galway (Irlanda), l'escenari va canviar i es van trobar, recorda, “un públic més formal”. La cirereta del pastís va ser a Graz (Àustria), ja que van fer 'The Pulse' en un teatre d'òpera. Allà es van adonar realment que no hi havia fronteres entre les arts, que sí, que es podia fer circ en un teatre on dies abans havia sonat Wagner.

FUTUR
“Hem conegut una companyia i unes maneres de fer amb les quals ens hem entès molt bé”, assenyala Reixach. I s'han quedat amb ganes de repetir. Creu que tornaran a fer més bolos de 'The Pulse'. Per norma, Gravity col·labora amb un cor local per tirar endavant l'espectacle, però podria ser que això no fos possible i que les reclamessin. La raó? “Hi va haver una comunió total entre nosaltres, un feeling molt bèstia”, indica Reixach.
    En alguns moments lliures, indica la directora del Cor de Noies, van fer algun laboratori entre les cantaires i els acròbates, allunyat de The Pulse, només per provar la possibilitat de fer coses noves en el futur.

EXPERIMENTACIÓ
La col·laboració del Cor de Noies amb Gravity & Other Myths no és la primera de la formació barcelonina. “Hem agafat fama de fer coses que se surten una mica de l'habitual”, diu Reixach. Entre altres, el febrer del 2020 van actuar al Mercat de les Flors amb Kukai Dantza per fer possible 'Erritu'. I el juny del 2022 van acompanyar Maria Arnal al Sònar.
    “M'agrada l'estil clàssic nostre, cantar Mendelssohn i Pergolesi, però cada vegada més tinc la convicció que les diverses disciplines artístiques han de relacionar-se més”, apunta Reixach. A ella li agrada molt “experimentar” amb altra gent i adonar-se que “diuen el mateix que tu, però amb un altre llenguatge”, és a dir, “les passions i angoixes de l'ésser humà”.

SEGUEIX LLEGINT: Festivals d’estiu vs. festivals d’hivern