Blog
José y sus Hermanas. Turisme, memòria i política
Per Andreu Gomila
Després de 'Los bancos regalan sandwicheras y chorizos' i 'Arma de construcción masiva', la jove companyia José y sus Hermanas fa el seu gran salt amb 'Explore el jardín de los Cárpatos', una coproducció del Grec que havia de néixer al festial de 2020 (ho va fer de manera virtual) i que ara, per fi, s'estrena presencialment al Teatre Lliure. La tropa, un projecte sorgit a l'Institut del Teatre, ha canviat força des d'aquell primer espectacle, que ens va deixar meravellats. Ara són Alejandro Curiel, Marta Díez, Carolina Manero, Gemma Polo i Glòria Ribera, un “nucli central” que forma part, diuen, d'una “família fluïda” on hi té cabuda molta gent, entre els qualsel director xilè Marco Layera. Ens ho explica Gemma Polo.
L'ESPECTACLE
“A 'Los bancos regalan sandwicheras y chorizos' ens preguntàvem com afectava el franquisme els joves. A 'Arma de construcción masiva' parlaven de la història de l'educació a Espanya. I aquí, a 'Explore el jardín de los Cárpatos', parlem del turisme i de com s'ha construït la identitat d'un país i d'una ciutat com Barcelona. Sabem que nosaltres, a la nostra infantesa, anàvem a la platja o al càmping de vacances, d'una manera encara antiga, molt diferent a com es fa ara. També parlem de la Marca España i de les noves formes de viatjar, que són bastant poc sostenibles. I d'un país que viu del Mediterrani, un mar que comparteix amb altres cultures i països i que és alhora una piscina i lloc d'odi i un espai de cementiri i mort”.
MARCO LAYERA
“En un primer moment, vam establir amb Marco Layera un vincle de col·laboració a través del qual ell intervenia en diferents punts del procés creatiu, assessorant-nos. Va venir al febrer i vam treballar tot el mes d'una manera molt intensa, de dilluns a diumenge. Ens va assessorar respecte al contingut de l'espectacle i la manera d'interpretar-lo. Ens interessava molt la feina que havia fet amb La Resentida, per haver posat la política damunt dels escenaris, que és el que volíem fer com a companyia. I, tenint-lo, vam poder veure les preocupacions i contradiccions d'un xilè respecte al turisme davant de nosaltres, europeus blancs”.
NOVETATS
“A diferència dels altres espectacles que hem fet, a 'Explore el jardín de los Cárpatos' el format audiovisual és molt important, conseqüència de tot el procés creatiu enmig d'un confinament. Mentre estàvem tancats, vam fer càpsules en les quals ens presentàvem. I, quan hem decidit portar l'obra a escena, hem inclòs vídeo en directe i edició de vídeo en directe, amb una realitzadora”.
TRILOGIA
“Sempre fem broma al voltant de la trilogia. Però no podem dir que s'acaba aquí, ja que no sabem ben bé de què aniran els propers espectacles. Tenim una temàtica que ens vertebra i ens travessa, que té a veure amb qui som”.
ESTÈTICA
“Vam començar com un procés acadèmic amb la Sílvia Ferrando. Aleshores no ens qüestionàvem què fèiem ni com ho fèiem. I és ara que potser comencem a saber què busquem. Potser d'aquí a uns anys ho sabrem. El que tenim clar és que volem que els nostres espectacles siguin divertits. La teatralitat està molt relacionada amb l'entreteniment. I nosaltres tenim ganes de passar-nos-ho bé i que la gent s'ho passi bé, sobretot en el món en el que vivim. També volem que hi hagi crítica, que no tot sigui un pur divertimento, que el cos i la ment vagin a llocs que ens facin preguntar-nos coses”.
SEGUEIX LLEGINT: 'Ivànov', 'Vania' i 'La gavina'. Àlex Rigola en tres Txékhov