El coreògraf barceloní Pere Faura diu adeu a la dansa. I ho fa a través de l’univers artístic de Bob Fosse, gran expert en l’espectacle de la mort, per crear un gran rèquiem festiu i ple de purpurina.
El 1979, Bob Fosse estrenava All That Jazz, una pel·lícula semiautobiogràfica sobre la vida de Joe Gideon, un coreògraf addicte a la feina, les drogues i el sexe, que constantment somiava que flirtejava amb l’àngel de la mort. Quan li arriba el moment de la pròpia mort, canta i balla la cançó Bye Bye, Life, acompanyat de ballarines vestides de sistema nerviós i arterial, en un monumental deliri musical final, fins que la cançó és interrompuda en sec pel so de tancament de la bossa de plàstic que conté el seu cadàver.
Pere Faura ha volgut desenterrar All That Jazz, així com altres escenes i coreografies de Bob Fosse, algunes d’icòniques i d’altres més desconegudes, per fer-los una autòpsia actual i personal i reviure’n tot el potencial poètic, polític i polèmic. Cadascuna de les parts de la tradicional missa de difunts és traduïda o transformada en una nova escena cabaretera. Una seqüencia litúrgica fantàstica, laica, reflexiva i festiva que mescla el glamur i la sinuositat de Fosse amb la reflexió profunda sobre la idea de la mort tan present en els textos d’un rèquiem. Una cerimònia nocturna, solemne, macarra i divertida, que a poc a poc anirà desvetllant les raons, les motivacions i les frustracions que han portat l’autor a prendre la decisió d’acabar definitivament amb la seva vida com a professional de la dansa. “No és el meu cos sinó el del sistema el que està vell i rovellat. Mantenir-se ballant cada vegada és més difícil. He estat empès dansa avall.
Però que me quiten lo bailao... Ara només queda celebrar-ho.”
I per fer-ho, Faura ha unit textos, cançons, danses i videoprojeccions en una complexa coreografia per a deu intèrprets i dos músics en directe, Pere Jou i Aurora Bauzà, i la col·laboració especial de Pere Arquillué. Tot, per donar forma a aquest ritual una mica “in-disciplinari” que ens farà reflexionar sobre la inviabilitat de la dansa i la bellesa de la mort. Un funeral lluminós, amb molta ploma blanca i purpurina rosa, per celebrar el moment de morir, de marxar, però en un espai bonic i especial entre l’autoparòdia i la sàtira política, entre el llegat de la memòria i la incertesa del comiat, entre la ironia de la vida i la tendresa de la mort.
A causa de les circumstàncies especials en què se celebra aquesta edició del Grec 2020 Festival de Barcelona, els artistes han experimentat limitacions i impediments a l’hora de dur a terme la seva feina, entre els quals hi ha la manca de temps per completar adequadament el període d’assajos i la necessitat de respectar les distàncies entre intèrprets. Aquestes circumstàncies han afectat les seves creacions, però, tot i això, han volgut compartir amb el públic el resultat del seu treball, com a mínim tal com es troba en el moment actual.
Una coproducció del Grec 2020 Festival de Barcelona, Mercat de les Flors i La Diürna.
El coreògraf Pere Faura és artista resident del Mercat de les Flors aquesta temporada. Aquest espectacle neix com a part del Projecte Cèl·lula.
Amb la col·laboració de Camper.
Amb el suport de Fundació Banc de Sabadell.
Concepte, direcció i coreografia: Pere Faura Concepte i espai escènic: Jordi Queralt Assessorament en la dramatúrgia: Marc Angelet Composició i direcció musical: Aurora Bauzà, Pere Jou (Telemann Rec.)
Interpretació: Odo Cabot, Montse Colomer, Raffaella Crapio, Mario Garcia, Júlia Irango, Anamaria Klajnescek, Gloria March, Víctor Pérez Armero, Toni Viñals, Guillermo Weickert
Amb la col·laboració de: Pere Arquillué
Interpretació musical: Aurora Bauzà, Pere Jou
Videocreació: Sergi Faustino Disseny de la il·luminació: Cube.bz Disseny del vestuari: Adriana Parra Coordinació tècnica: Arnau Sala Espai sonor: Stéphane Carteaux Ajudantia de direcció: Anna Serrano Ajudantia de coreografia: Claudia SolWat Producció executiva: Clara Giménez (BlancProduccions) Administració: Joan Gay Traduccions del llatí: Neus Faura Estudiant en pràctiques de l’Institut del Teatre: Vicente Roldán
Fotografia: Tristán Pérez-Martín