One night at the Golden Bar

  • Escena híbrida

Alberto Cortés

Una performance de poesia i dansa en la qual l'autor malagueny ens submergeix en l'ambient nocturn dels bars i de les relacions afectives per parlar-nos sobre identitat de gènere i sobre les moltes cares que adopta l'amor.

L'amor és com un poltre d'aquells que saltàveu (si podíeu) a les classes de gimnàstica. Aquest poltre és desig i és enemic: munteu-lo i potser us matarà. Us ho explica l'àngel que us trobareu assegut a sobre d'un d'aquests aparells gimnàstics i que protagonitza, amb so en viu a càrrec de César Barco Manrique, “una declaració d'amor, cursi i musicada, des d'una mirada queer”. Us mostrarà la vulnerabilitat en què ens situa l'amor, la bellesa de la fragilitat, us plantejarà qüestions sobre aquests conceptes de la masculinitat que regeixen els nostres comportaments i sobre les fragilitats que ocultem. Tot plegat, mentre li canta a l'amor desfasat, a l'amor infinit, al políticament incorrecte o al sacrificat. La música vuitantera dels Mecano, present en molts moments, dona títol fins i tot a aquest muntatge, al·ludint al “bar de oro” que s'esmenta en una frase de la cançó La fuerza del destino: "una noche en el bar del oro me decidí a atacar". Volgudament cursi, amb moviments afectats, infantil i ridícul, gairebé estúpid, però tan sagrat com mereix ser-ho un cos que vessa amor, el nostre àngel protagonitza un musical o una òpera del nostre temps que es pregunta i ens descobreix en escena com sona l’amor i com es pot cantar.

Alberto Cortés és un director i dramaturg de Màlaga, llicenciat en Història de l'Art, que l'any 2008 va crear la companyia Bajotierra i que ha estat implicat en iniciatives com el festival de l'escena alternativa de Màlaga El Quirófano o el cicle Escena Bruta. Durant l'any 2012 va treballar amb la companyia belga de dansa-teatre Peeping Tom i, a partir de l'any 2013, inicia una trajectòria individual. Desenvolupa la seva activitat formant-se i relacionant-se amb diverses creadores i companyies nacionals i internacionals. Ha creat muntatges com Viva la guerra, Historia de Mikoto, Yo antes era mejor, Hollywood, Masacre en Nebraska i El Ardor.  L’any 2022 va publicar Los montes son tuyos (que aplega El ardor, del 2021, i One night at the golden bar, del 2022) amb l'editorial Contintametienes. A Catalunya l'hem vist en diverses ocasions participant en la programació del Sâlmon< Festival d’Arts Vives Contemporànies i al festival Terrassa Noves Tendències (TNT).

Amb la col·laboració del Teatro Calderón de Valladolid, la Junta de Andalucía (Residencias Ágora), Centro de Cultura Contemporánea Conde Duque (Madrid), Graner, Centre de creació de dansa i arts vives

Fitxa artística

Concepte, dramatúrgia, text i interpretació: Alberto Cortés. Música i espai sonor: César Barco Manrique. Il·luminació: Benito Jiménez. So: Pablo Contreras. Vestuari: Gloria Trenado. Assistència en moviment: María Cabeza de Vaca. Assistència en espai escènic: Víctor Colmenero. Fotografia i vídeo: Clementina Gades, La Cura. Agraïments: La Poderosa, Labo XL, Rebeca, Iver, Claudia, Mariquiña, Esther i Peru Isasi.

Video

Dates