Un artista polifacètic amb un peu a l'escena i un altre a les arts plàstiques corona Isabelle Huppert com a reina d'Escòcia en un monòleg que és el debut d'aquesta extraordinària actriu francesa al Grec Festival de Barcelona.
És una de les històries romàntiques per excel·lència, la de la reina que perd la corona seguint les seves passions. A Maria Stuart o Maria I d'Escòcia la van coronar quan era un infant, i va haver de deixar el seu reialme en mans dels regents a causa de l'amenaça anglesa. Va ser breument reina de França fins a la mort del seu primer marit, després de la qual es va casar dos cops més. Va ser considerada heroïna, però també adúltera i còmplice d'assassinat, a més de traïdora a la causa de la seva cosina, Isabel I d'Anglaterra, que va acabar per ordenar-ne l'execució després d'un empresonament de prop de divuit anys. El testimoni d'una de les que van ser dames de confiança de l'escocesa (totes quatre anomenades Maria, com la seva senyora) va ser utilitzat com a element condemnatori, d'aquí el títol del muntatge. Sí, Maria I d'Escòcia va lluitar tota la vida per controlar les forces de la història que la impulsaven fatalment. I potser sí que es va passar la vida mentint però ara, des de l'escenari, i amb la mort a punt d'arribar, parla sincerament sobre el seu últim amor i ens explica una història de fugides, de passions i mort, de política i captiveri...
Ningú millor que Isabelle Huppert, una actriu de teatre i cinema que ha treballat amb els més grans directors a Amèrica, Europa i Àsia, podria interpretar aquesta heroïna romàntica, un paper que, després de l'estrena del muntatge a París el maig passat, la porta ara per primera vegada al Festival de Barcelona. És el segon monòleg que Huppert assumeix amb Wilson com a director després de l'Orlando que es va estrenar el 1993. Tornen a coincidir en una obra escrita per Darryl Pinckney, que porta des de finals dels anys 80 col·laborant amb Robert Wilson. Com en totes les seves produccions, el director nord-americà signa la il·luminació, l'escenografia i el conjunt del concepte visual del muntatge.
Una producció del Théâtre de la Ville – Paris.
Coproduït per: Wiener Festwochen, Teatro della Pergola - Florèncie, Internationaal Theater Amsterdam, Thalia Theatre Hamburg.
Productor associat: EdM Productions.
Primera representació el 22 de maig del 2019 al Théâtre de la Ville - Espace Cardin.
Concepció, direcció, escenografia i disseny de la il·luminació: Robert Wilson Interpretació: Isabelle Huppert Composició musical: Ludovico Einaudi Text: Darryl Pinckney
Vestuari: Jacques Reynaud DIrector associat: Charles Chemin Adjunta per al disseny de l'escenografia: Annick Lavallée-Benny Adjunt per al disseny de la il·luminació: Xavier Baron Adjunt per al disseny del vestuari: Pascale Paume Col·laboració en el moviment: Fani Sarantari Disseny del so: Nick Sagar Disseny del maquillatge: Sylvie Cailler Perruqueria: Jocelyne Milazzo Traducció de l'anglès: Fabrice Scott Fotografia: Yiorgos Kaplanidis, Peter Lindbergh, Hsu Ping, Lucie Jansch
Traducció al català de la sobretitulació: Elisabeth Ibars