Com és tornar a casa després de la presó? Com s’havia transformat el barri, la família, el propi cos? Los días afuera és la segona part d’un projecte que va començar amb la pel·lícula Reas (al vídeo), que es va estrenar el febrer del 2024 a la Berlinale. La pel·lícula reconstrueix l’experiència del temps passat a presó. I l’obra ens mostra lis mateixis protagonistes recreant escenes de la seva vida en llibertat.
La vida real d’aquestes persones es transforma en una ficció en la qual ellis mateixxis actuen, canten i ballen. En l’obra, es van creuant les biografies des del moment en què van ser alliberadis: Nacho es va convertir en conductor de taxi, Paula va començar a treballar en un taller tèxtil clandestí, Noelia va tornar a ser treballadora sexual i, també, militant pels drets de les dones trans... Lis protagonistes mateixis reconstrueixen els desafiaments de la vida després de la presó i comparteixen els seus desitjos més íntims a ritme de cúmbia o de pop.
Lola Arias és directora teatral i de cinema, a més d’escriptora, i ha treballat amb col·lectius diversos (des d’excombatents fins a joves refugiats) travessant les fronteres entre realitat i ficció. En el Grec Festival de Barcelona l’any 2019 va presentar Campo minado, una història sobre la guerra de les Malvines protagonitzada per antics soldats que també van interpretar un film de la mateixa directora: Teatro de guerra. Aquesta pel·lícula es podrà veure el 9 de juliol (18.00 h) i el 14 de juliol (17.00 h) a la Filmoteca de Catalunya, on també hi tindrà lloc un col·loqui amb la directora.
Una producció de Companyia Lola Arias i Gema Films com a productora associada
Coproduït per Complejo Teatral de Buenos Aires, Festival d'Avignon (França), Festival d'Automne à Paris, Théâtre de la Ville Paris (França), Comédie de Genève (Suïssa), Théâtre National Wallonie-Bruxelles (Bèlgica), Festival Tangente St Pölten, Festival für Gegenwartskultur (Àustria), Theaterfestival Basel, Kaserne Basel (Suïssa), Maxim Gorki Theater Berlin (Alemanya), Nationaltheatret Oslo (Noruega), Scène nationale du Sud-Aquitain (França), Le Parvis Scène nationale Tarbes-Pyrénées (França), La Rose des vents Scène nationale Lille Métropole Villeneuve-d'Ascq (França), NEXT Festival (França), Théâtre National de Strasbourg (França), International Sommerfestival Kampnagel (Alemanya), Théâtre national de Bordeaux en Aquitaine (França), Zürcher Theater Spektakel (Suïssa), Künstler*innenhaus Mousonturm (Alemanya), The Brighton Festival (Anglaterra), CDN Orléans / Centre-Val de Loire (França), Fonds TransFabrik – deutsch-französischer Fonds für darstellende Künste.
Escenografia construïda als tallers del Théâtre National Wallonie Bruxelles.
Estrena del 16 de maig al 15 de juny al Teatro Presidente Alvear at Complejo Teatral de Buenos Aires.
Text i direcció: Lola Arias Interpretació: Yoseli Marlene Arias, Ignacio Amador, Rodriguez, Estefania del Lujan Hardcastle, Noelia Luciana Perez, Paulita Veronica Asturayme, Carla Romina Canteros Dramatúrgia: Bibiana Mendes Disseny de l'escenografia: Mariana Tirantte Vestuari: Andy Piffer Vídeo: Martin Borini Direcció tècnica i disseny de llums: David Seldes Composició musical: Ulises Conti, Inés Copertino Músics en escena: Inés Copertino Disseny del so: Ernesto Fara Coreografia: Andrea Servera Ajudantia de direcció: Pablo Arias Garcia Producció i management en gira: Emmanuelle Ossena & Lison Bellanger EPOC productions Producció i administració Companyia Lola Arias: Mara Martínez Management en gira Companyia Lola Arias: Lucila Piffer Producció, administració Argentina: Luz Algranti & Sofia Medici Producció tècnica: Ezequiel Paredes Ajudantia de producció: Juan Manuel Zuluaga Bolivar Assistència d'escenografia: Lara Stilstein Assistent del director tècnic: Facundo David Càsting: Talata Rodriguez (GEMA Films) Assessorament jurídic: Felix Helou Treball social: Soledad Ballesteros & Matias Cori