La melancolía del turista

  • Teatre

Un treball de camp en espais vacacionals deixa pas a una recerca escènica sobre el concepte de ‘paradís’ a càrrec de dos artistes de totes dues ribes de l’Atlàntic. Posen els objectes i el que ens evoquen en el centre de la seva proposta.

La melancolía del turista és una descomposició d’instants i d’objectes mitjançant els quals es fixa en la imaginació la idea d’un paradís. Sorgeix d’un treball de camp per alguns llocs de vacances dels quals es van recuperar vestigis que parlen de l’ascens i la caiguda d’aquesta fantasia mental. Quants segons es triga a confegir i a perdre un paradís? La melancolía del turista és una galeria de miratges d’allò que queda després de la intensitat d’un paisatge sublimat que ja no existeix o que mai no va existir, d’un cos que es difumina en el temps i que reviu només a través de residus de la memòria. És, per tant, un qüestionament de les imatges que es produeixen en la nostra idea de què és el descans. Però la malenconia també és un estat anímic suspensiu que acompanya l’excepció, una força activa que ens porta cap al desig de reinventar i reinventar-nos en aquests lapses en els quals es fractura la inèrcia de les coses.
Vet aquí un viatge íntim per un grup reduït d'espectadors, un petit escenari a escala on les coses apareixen i desapareixen enmig de petits esclats de llum: ombres, imatges analògiques, mecanismes fràgils, miniatures de paper i llauna. Un delicat teatret-cinema, un joc de somnis la inventiva poètica dels quals ens trasllada a aquell temps en què totes les nostres joguines estaven vives…
Shaday Larios i Jomi Oligor, les dues ànimes d’Oligor y Microscopía, van començar a treballar junts el 2013 després de coincidir en un festival a São Paulo i adonar-se que el seu treball transcorria per camins paral·lels. Tots dos compartien un interès especial pels objectes, la memòria, les miniatures i la fragilitat. Combinant una mirada plàstica i una dimensió més reflexiva, han treballat junts en projectes com La máquina de la soledad; en associació amb l’artista català Xavier Bobés i sota el nom d’Agencia El Solar. Detectives de objetos, han fet les peces Primer álbum (Girona, 2016), Diario Entrelíneas (Berlín, 2018) i Cuaderno de campo, estrenada durant el Grec 2018 Festival de Barcelona.
Una coproducció de Grec 2020 Festival de Barcelona, Iberescena, Oligor y Microscopía, Patronat Municipal de les Arts Escèniques i de la Imatge de l’Ajuntament de Saragossa, Le Parvis, Temporada Alta 2019 i Pyrenart.
Aquest espectacle es presenta en el marc de Pyrenart, projecte POCTEFA 2014-2020 (Espanya-França-Andorra) cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament (FEDER).

Fitxa artística

Creació, realització i interpretació: Shaday Larios, Jomi Oligor Col·laboració poètica: Ángel Hernández Col·laboració inventiva: Ivan Puig, Jordi Fondevila Col·laboració musical i sonora: Suetszu i Jayrope Agraïments: Guillermina Delis Barrientos, Juan Obregón “el Peque”, L’animal a l’esquena, Taller 30_SMA, Jordi Fondevila, Yanisbel Martínez, Claudio i Charo, David Continente, Gilberto Esparza, Cabo San Roque, Violeta Gil, Lirio i Martín, Aitor, La uÑa RoTa i totes les persones, paisatges i éssers que romanen en les instantànies de la malenconia.

Dates

  • Dates
  • Espai

    Teatre Nacional de Catalunya (TNC)
    http://www.tnc.cat

    Plaça les Arts, 08013 Barcelona, Barcelona, Espanya

  • Durada
    75
  • Llenguatge
    Castellà
  • Preu
    15