Durant la lluita contra l’apartheid, el lluitador del Congrés Nacional Africà (ANC) Maurice Mthombeni va escriure una carta a la seva confident, Winnie Madikizela, més coneguda com a Winnie Mandela. Aquella carta va ser interceptada pel règim de l’apartheid i publicada als diaris de tirada nacional de Sud-àfrica per tal de sembrar la divisió dins l’ANC. Maurice Mthombeni va haver de fugir a Europa, però va continuar la lluita des de la llunyania.
El seu fill, el director i rostre visible del KVS (Koninklijke Vlaamse Schouwburg o Reial Teatre Flamenc, de Brussel·les), Junior Mthombeni, va tenir al cap, durant molt de temps, el projecte de crear un espectacle sobre Winnie Mandela. Ara, veient el clima de desunió que regna a Europa i que enfronta els uns contra els altres, ha trobat el moment just per utilitzar la figura de Winnie Mandela com a font d’inspiració en escena. I és que la representació no només fa referència a aquesta dona que, malgrat la humiliació, l’abús i l’exili, va continuar resistint contra el règim de l’apartheid amb una determinació infatigable, sinó que també posa l’accent en allò que podem aprendre avui del seu característic esperit de lluita.
Aquest cop no mirem la història a través d’una lent blanca sinó a través d’una de color. El KVS envia Mthombeni, Fikry El Azzouzi i Cesar Janssens (tots tres formen el trio Jr.cE.sA.r) a la recerca de respostes juntament amb nou actrius, cantants i intèrprets de la diàspora africana. Quan ens hem de revelar? Quan ens hem de sacrificar per una causa més gran que nosaltres? Junts, autors i intèrprets donen la volta al cànon blanc, masculí i eurocèntric, denuncien la manca de representació i critiquen les versions oficials de la història.
No, Winnie no és un personatge sense màcula. Va ser una dona negra que va haver de viure en un món de supremacistes blancs. Potser va tenir ensopegades i va cometre errors, però mai no es va rendir. I per això és un exemple per a tantes persones, tant blanques com negres. Encara avui continua atorgant a la gent el poder de lluitar contra la injustícia. Aquest espectacle, precisament, no vol ser cap lliçó d’història sinó una manera de compartir aquest poder.
Després dels aplaudits espectacles Rumble in da jungle i Malcom X, Winnie Mandela era una font d’inspiració evident per al col·lectiu escènic Jr.cE.sA.r i KVS. Ells voldrien que Dear Winnie sembrés les llavors de l’esperança entre els espectadors i espectadores. Deixeu que aquesta història inspiradora us transporti, gràcies a una representació plena de vida i de música.
Una coproducció del Théâtre de Liège i PerPodium.
Amb el suport del Tax Shelter del Govern federal belga.
Text: Fikry El Azzouzi Posada en escena: Junior Mthombeni Instal·lació i direcció musical: Cesar Janssens Interpretació: Gloria Boateng, Andie Dushime, Denise Jannah, Tutu Puoane, Ntjam Rosie, Jade Wheeler, Mahina Ngandu, Saar Niragire De Groof, Ntando Cele, Cesar Janssens, Christophe Millet, Junior Mthombeni Moviment: Alesandra Seutin Entrenament vocal: Tutu Puoane Disseny de l’escenografia i de la il·luminació: Stef Stessel Disseny del vestuari: Lieve Pynoo Disseny del so: Peter Zwart, Patrick Van Neck Dramatúrgia: Robbert Van Heuven, Gerardo Salinas Ajudantia de la direcció: Wim de Vries Mirada externa: Ntando Cele Producció: KVS, NNT Direcció de producció: Miek Scheers, Maarten Otten, Marijn Nagel, Sita Rawie Producció tècnica i regidoria: Jez Cox, Nele Druyts Il·luminació: Ralf Nonn So: Peter Zwart, Patrick Van Neck, Jenneke Obdeijn, Laurens Ingels, Laura den Hollander Construcció del decorat i els instruments: Ralf Nonn, Danny Vandeput Uitvoering Confecció del vestuari: Noord Nederlands Toneel Assistència de vestuari i guarda-roba: Milla Westerhoff, Heidi Ehrhart, Nancy Colman Sobretitulació: Inge Floré, Marelien Geus, Lola Catsburg Traducció: Anne Vanderschueren, Vertaalcollectief Distribució i management en gira: Saskia Liénard