El verb transitiu queer -que en anglès vol dir 'desestabilitzar' o 'pertorbar'-, és el punt de partida d'un muntatge de dansa-teatre que ens mostra com el cos és víctima de decisions socials i culturals arbitràries sobre el gènere i la identitat sexual.
El cos, el moviment i una dramatúrgia creada en col·laboració amb tres autors teatrals destacats (Marc Rosich, Helena Tornero i Carles Be) són les eines que utilitza la Companyia Roberto G. Alonso per parlar-nos sobre els prejudicis i l'estigmatització que encara acompanyen les qüestions relacionades amb l'orientació sexual i el gènere. L'espectacle ens mostra especialment l'espai íntim i quotidià en el qual el nostre cos es veu sotmès, sovint de manera inconscient, a un pesant bagatge cultural, social i educacional. Només cal pensar, per exemple, que, utilitzada com a substantiu, la paraula anglesa queer vol dir ‘homosexual’ o ‘marieta’ i que, com a adjectiu, significa ‘estrany’ o ‘retorçat’. En altres països i cultures diferents de la nostra l'estigmatització pot conduir fins i tot a la mort, però a casa nostra, tot i l'acceptació cada cop més generalitzada i unes lleis que protegeixen la diferència, molts col·lectius, entre els quals hi ha el dels transexuals, es veuen condemnats encara a la marginalitat. La fragilitat dels verbs transitius explora com aquestes qüestions afecten de maneres diverses els qui avui són grans, els adults i els nens i nenes dels nostres dies. Com s'ho fan els qui són diferents de la majoria per nedar contra corrent? D'on treuen les forces que necessiten per enfrontar-se al que està establert? Són algunes de les preguntes que mira de respondre un espectacle que s'inspira en testimonis reals per retre tribut des dels escenaris al col·lectiu transgènere.
Una coproducció del Grec 2016 Festival de Barcelona i la Companyia Roberto G. Alonso.
La Companyia Roberto G. Alonso té el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i l'Institut Ramon Llull.
Agraïments: EESA Institut del Teatre, Aula Municipal de Teatre de Mataró, Sofia Bengoetxea, Elisenda Castell, Cristina Navarro, Gerard Coll-Planes, Pako Boza i molt especialment a totes aquelles persones que amb tanta generositat han compartit el seu testimoni i les seves vivències amb nosaltres.
Concepció, creació i coreografia: Roberto G. Alonso; Direcció escènica: José Martret ; Dramatúrgia: Carlos Be, Marc Rosich i Helena Tornero ; Interpretació: Anita €strid, Roberto G. Alonso, Oriol Genís, Cesar López, Hugo Real, Junyi Sun.; Composició musical i interpretació: €lex Rodríguez Flaqué; Espai escènic: Alberto Puraenvidia; Vestuari: Roberto G. Alonso, José Martret; Disseny d'il·luminació: Tony Murchland; Disseny de so: Roger Blasco; Imatge i disseny gràfic: Marta Viladrich; Assistent de coreografia: Cristina Martí; Producció executiva: Joan Solé ; Reportatge fotogràfic: David Ruano; Alumne en pràctiques: Soledad Rosales; Assessorament: EnFemme (Grup de suport per a persones transgènere), ACATHI (Associació catalana per a la integració d'homosexuals, bisexuals i transsexuals immigrants), David Paternotte, professor de Sociologia de les desigualtats a la Université Libre de Bruxelles i Alex Cosials, coordinador de projectes de la Fundació Jaume Bofill.;