Dues danses indígenes mexicanes inspiren la preestrena d'una coreografia que posa en relació cos i canvi climàtic, fent visible la manera en qué les cultures nadiues de l'Amèrica Llatina estableixen lligams entre l'entorn natural i la vida social.
La peça que l'artista i coreògrafa xilena-mexicana resident a Àustra porta al Grec en forma d'avant-première és el cinquè lliurament d'Endangered Human Movements (Moviments Humans en Perill d'Extinció), una investigació sobre la pèrdua de la diversitat biològica i cultural al nostre planeta. El projecte va començar l'any 2014 i se centra en danses i pràctiques de moviment que han estat desenvolupades durant segles arreu del món, facilitant-ne la reaparició en altres cossos i contextos. A partir de presentacions, workshops, instal·lacions, publicacions i un complet arxiu on-line, Amanda Piña reconstrueix, recontextualitza i resignifica pràctiques de moviment ancestrals, especulant amb el seu potencial de futur.
En aquest cinquè lliurament de la sèrie, l'artista parteix de la feina de l'antropòleg mexicà Alessandro Questa sobre dues dances de les terres altes del Nord de Puebla interpretades pels indígenes Masewal i que tenen a veure amb el canvi climàtic i amb l'explotació minera. Les danses s'anomenen Tipekajomeh i Wewentiyo i constitueixen l'inici d'un viatge cap a l'interior de la terra. L'obra explora com ha canviat la noció que, sobre la Terra, tenien diferents generacions al llarg de la història i imagina maneres noves i ancestrals de relacionar-se amb el món i la natura. I és que, com explica Alessandro Questa en les seves recerques, aquestes anomenades "danses tradicionals" són, de fet dispositius socials que visualitzen les relacions d'interdependència entre el context social i el natural, posant l'accent en les relacions entre totes les formes de vida de la zona.
Firma aquesta proposta l'autora d'un treball coreogràfic centrat tant en la descolonització de l'art com en el potencial polític i social del cos i el moviment. Utilitzant amb freqüència elements que escapen a les referències culturals occidentals, l'artista ens planteja maneres noves d'entendre la dansa i l'art, més enllà de la idea de contemporaneïtat.
Una coproducció de nadaproductions i Museo Universitario el Chopo (Mèxic), Tanzquartier Wien and deSingel (Anvers).
Subvencionat pel Departament municipal d'afers culturals (Viena) MA7, FONCA Programa Nacional de Creadores Escénicos) i la divisió d'arts i cultura del BKA Cancelleria Federal d'Àustria.
Amb el suport de BKA, Ambaixada mexicana a Àustria, Escuela Nacional de Danza Folklórica de México, Skanes Danstheater (Malmö), DAS THIRD – Amsterdam University of the Arts.
Direcció artística, coreografia: Amanda Piña Coreografia, transmissió: Juan Carlos Palma Recerca, teoria: Alessandro Questa, Amanda Piña, Juan Carlos Palma Recerca pràctiques: Cristina Sandino, Juan Carlos Palma, Amanda Piña Disseny integral i posada en escena: Michel Jimenez Vídeo (film) i vídeo (instal·lació): Amanda Piña Edició (film): Isabella Strehlau Interpretació (film): Juan Carlos Palma, Alessandro Questa, Estudiants de l'Escuela Nacional de Danza Folklórica de México (ENDF) Interpretació en directe: Amanda Piña, Cristina Sandino, Vanessa Medina Música / composició musical: Christian Müller Vestuari de la representació: Julia Trybula Vestuari (film): Danza de Tejoneros y de Negritos, Privatsammlung Alessandro Questa, Axel Giovanni Castañeda Morales, Ariana Castellanos Il·luminació: Michel Jimenez Producció: Isabella Strehlau Distribució internacional, management en gira: Something Great (Berlín) Consellera sènior: Marie-Christine Baratta-Dragono Management: Angela Vadori (SMart)