La bellesa i l'horror, dues cares de la condició humana, són al centre d'una coreografia que transcorre durant la I Guerra Mundial i que se centra en l'experiència d'un dels molts soldats colonials que van lluitar i morir en el conflicte.
No es pot parlar sobre l'escena de la dansa contemporània sense fer referència a Akram Khan, un intèrpret que va néixer i créixer a la Gran Bretanya però que té les arrels a Bangladesh. Pocs artistes exemplifiquen com ell la manera en què orient i occident es contaminen i enriqueixen mútuament. Acostumat a col·laborar amb creadors de les cultures més diverses, practica un estil de dansa que beu tant del kathak, una de les formes de la dansa clàssica del nord de l'Índia, com de la dansa contemporània. Aquesta mateixa mixtura torna a estar present en una coreografia que no només esdevé un punt de connexió entre est i oest, sinó també entre el passat i el present, i entre la tecnologia i el mite. L'espectacle pren com a protagonista un dels més de quatre milions de soldats colonials, bona part camperols procedents de l'Índia, que van ser mobilitzats per lluitar al servei de l'imperi Britànic durant la I Guerra Mundial i que van abandonar les seves famílies i cultures per submergir-se en un mar de mort i destrucció. Aquest soldat és un ballarí indi el cos ben entrenat del qual esdevindrà, a les trinxeres, una arma de guerra. En unes condicions en què l'ésser humà es comporta com si fos un déu a la terra, què vol dir ser humà? Encara en som, d'humans?
El Grec Festival de Barcelona coprodueix la darrera creació d'Akram Khan que, segons ha anunciat ell mateix, no tornarà a protagonitzar un solo coreogràfic. En aquesta ocasió, l'acompanya sobre l'escenari un equip de cinc músics (el percussionista B. C. Manjunath, el vocalista Aditya Prakash, la baixista Nina Harries, el violinista Andrew Maddick i la saxofonista Tamar Osborn), que interpreten en viu una banda sonora composta per Vincenzo Lamagna.
Aquesta coreografia és un encàrrec de 14-18 NOW, el programa artístic de la Gran Bretanya per commemorar el centenari de la Primera Guerra Mundial, amb el suport de la National Lottery mitjançant la Heritage Lottery Fund and Arts Council England i el Department for Digital, Culture, Media and Sport.
Una coproducció del Grec 2018 Festival de Barcelona, Onassis Cultural Centre-Athens, The Grange Festival Hampshire, Sadler’s Wells London, New Vision Arts Festival Hong Kong, Théâtre de la Ville Paris, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, National Arts Centre Ottawa, The 20th China Shanghai International Arts Festival (CSIAF), Centro Cultural de Belém, Festspielhaus St. Pölten, HELLERAU – European Center for the Arts Dresden, Tanz Köln, Edinburgh International Festival, Adelaide Festival, Festival Montpellier Danse 2018, Julidans Amsterdam, Canadian Stage Toronto, Romaeuropa Festival, Torinodanza festival / Teatro Stabile di Torino - Teatro Nazionale, Lincoln Center for the Performing Arts New York, University of California Berkeley, Danse Danse Montreal, Curve Leicester.
Amb el suport de COLAS.
Amb la col·laboració de l'Arts Council England.
Akram Khan és un artista associat al Sadler’s Wells de Londres i al Curve Leicester.
L'espectacle ha estat creat en residències a The Grange (Hampshire) i l'Onassis Cultural Centre d'Atenes (OCC).
Direcció i coreografia: Akram Khan
Disseny de l'escenografia: Mirella Weingarten Disseny de la il·luminació: Michael Hulls Disseny del vestuari: Kimie Nakano Banda sonora original i disseny del so: Vincenzo Lamagna Dramatúrgia: Ruth Little Text: Jordan Tannahill Direcció d'assajos: Mavin Khoo
Interpretació: Akram Khan
Interpretació musical: Nina Harries (contrabaix i veus), Andrew Maddick (violí), B. C. Manjunath (percussió i konnakol), Tamar Osborn (saxo baríton), Aditya Prakash (veus)
Producció: Farooq Chaudhry Productor associat: Lindsey Dear Direcció tècnica: Richard Fagan Cap de producció: John Valente Coordinació tècnica: Peter Swikker Regidoria: Marek Pomocki Enginyeria d'il·luminació: Stéphane Déjours Enginyeria de so: Julien Deloison Tècnic: Russell Parker Mànager en gira: Mashitah Omar Utillatge: Louise Edge, d'LFX props & special fx Fotografia Jean Louis Fernandez / Nicol Vizioli