El creador d’aquest espectacle va viure la infantesa en un taller familiar, envoltat de l’olor, el so i la fredor del ferro. Ara, converteix aquest material en centre d’un espectacle de circ, música, dansa i teatre d’objectes que evoca la feina dels artesans.
La multiplicitat de veus i de llenguatges és la característica principal d’un muntatge que reivindica el concepte d’artesania, aquell “impuls humà durador i bàsic, el desig de fer bé una tasca, sense més”, com el defineix el sociòleg nord-americà Richard Sennet. Joan Català, l’artista de circ que hi ha darrere d’aquesta proposta, ho explica d’una altra manera: amb el llenguatge del circ, però també amb música, amb dansa, recorrent a les possibilitats expressives del gest i amb teatre d’objectes. El ferro n’és l’element central, una al·lusió directa al món de l’artesania que, a més, contribueix força a la banda sonora del muntatge. I és que el títol fa referència a la velocitat del so en travessar el metall. Aquesta matèria inorgànica, un material pesat, però que pot esdevenir lleuger, que és dur, però també dúctil, protagonitza l’espectacle. Ens en parlen un seguit de personatges que projecten mirades diverses sobre un escenari en transformació. Alguns es refereixen al risc mitjançant tècniques de circ, d’altres evolucionen per l’escenari tot establint diàlegs basats en el moviment i alguns més es passegen amunt i avall transportant barres, tubs o planxes metàl·liques que fan sonar amb les mans o amb baquetes, de manera que creen un vibràfon artesanal en escena del qual són responsables, en bona part, diversos integrants de Frames Percussion, un col·lectiu barceloní dedicat a experimentar amb la percussió. Tot això va acompanyat d’uns objectes que, en el diàleg entre personatges, acaben sent alguna cosa més que simple matèria... L’acció transcorre en un requadre envoltat d’espectadors, un espai a mig camí entre el taller i l’escenari. És un espai de diàleg entre l’ésser humà, l’objecte i l’arquitectura mateixa, un espai per a l’assaig i l’error on els artesans i les artesanes converteixen un ofici en art i, a cop de martell, modelen la bellesa.
Signa la proposta un artista barceloní, fill de ferrers i metal·listes, lligat tant a les arts plàstiques com al món del circ i a l’esport, amb una formació addicional en dansa contemporània, teatre de gest i clown. El carrer i els paisatges urbans han estat sovint escenari dels seus muntatges, entre els quals hi ha Pelat (2013), tot un èxit que ha acumulat premis i que encara es continua representant a casa i a l’estranger.
A causa de les circumstàncies especials en què se celebra aquesta edició del Grec 2020 Festival de Barcelona, els artistes han experimentat limitacions i impediments a l’hora de dur a terme la seva feina, entre els quals hi ha la manca de temps per completar adequadament el període d’assajos i la necessitat de respectar les distàncies entre intèrprets. Aquestes circumstàncies han afectat les seves creacions, però, tot i això, han volgut compartir amb el públic el resultat del seu treball, com a mínim tal com es troba en el moment actual. Es presenten extractes d'algunes escenes del muntatge, amb un equip artístic reduït respecte a l'original.
Una coproducció del Grec 2020 Festival de Barcelona i el Mercat de les Flors
Amb el suport de Barcelona Cultura, Cultura Mataró, Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural, Institut Català de les Empreses Culturals i l'Auditori de Barcelona / Escenes.
L’espectacle 5.100 m/s ha estat en residència a CIRCa Auch; Can Gasol; Graner, Centre de creació; L’Estruch de Sabadell, i FiraTàrrega.
Espectacle per a persones de més de 7 anys.
Idea original: Joan Català Direcció: Iris Heitzinger, Joan Català Creació i interpretació: Cecilia Colacrai, José Luis Redondo, Joan Català, Nathalie Remadi, Natxo Montero, Sergio González Composició i interpretació musical: Miquel Vich, Rubén Martínez Orio (Frames Percussion) Escenografia: Joan Català Vestuari: Kwazy, Fil i Agulla - Mataró Espai i disseny lumínic: Joana Serra, Guillem Gelabert Disseny del so / concepció sonora: Gerard Valverde, Miquel Vich, Rubén Martínez Orio Seguiment audiovisual i fotogràfic: Tristán Pérez-Martín Producció: Agnés Forn, Ute Classen Agraïments: Jordi Casanovas, Elena Carmona, Martí Soler, Pablo Carratalà, Pablo Martínez Oliete, Talleres Juan Català, Ania Buraczynska, Armando Rabanera Muro, Roser Tutusaus