Procés // Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils

1 octubre, 2020 a 30 novembre, 2021

Trobada amb les extreballadores de Fabra i Coats i veïnes de Sant Andreu, Margarita Fàbregas i Maria Comas_Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils.JPG

Trobada amb les extreballadores de Fabra i Coats i veïnes de Sant Andreu, Margarita Fàbregas i Maria Comas, durant el procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.
Trobada amb les extreballadores de Fabra i Coats i veïnes de Sant Andreu, Margarita Fàbregas i Maria Comas, durant el procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.

El gest de debanar, rememorat per Puri González i Teresa Gispert durant el procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.

El gest de debanar, rememorat per Puri González i Teresa Gispert durant el procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.
El gest de debanar, rememorat per Puri González i Teresa Gispert durant el procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.

Mila Gutiérrez, extreballadora de la fàbrica tèxtil, en l’acció escènica final del procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.

Mila Gutiérrez, extreballadora de la fàbrica tèxtil, en l’acció escènica final del procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.
Mila Gutiérrez, extreballadora de la fàbrica tèxtil, en l’acció escènica final del procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.

Experimentació corporal i de memòria col·lectiva durant una de les sessions del procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.

Experimentació corporal i de memòria col·lectiva durant una de les sessions del procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.
Experimentació corporal i de memòria col·lectiva durant una de les sessions del procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.

Teresa Gispert compartint un dels llibres de consulta emprats durant el procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.

Teresa Gispert compartint un dels llibres de consulta emprats durant el procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.
Teresa Gispert compartint un dels llibres de consulta emprats durant el procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.

Compartint coneixement sobre les diferents classes i qualitats de fil durant el procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.

Compartint coneixement sobre les diferents classes i qualitats de fil durant el procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.
Compartint coneixement sobre les diferents classes i qualitats de fil durant el procés creatiu Allò que els nostres cossos recorden de la fàbrica de fils, a Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.

El procés és una proposta de La Trama, el programa de mediació artística de Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona a cura de Transductores (Andrea Corachán), i l’acompanyament del col·lectiu de dansa La Poderosa.​

Des del Centre d’Art es proposa un projecte de llarg recorregut per tal de donar veu a les històries i memòries de les dones que van treballar a l’antiga Fabra i Coats, amb la intenció de recollir tot allò que no s’explica en la seva història oficial. 

A les trobades es comparteixen vivències, atentes als sentits i gestos que connecten amb aquests records i apropiant-nos dels objectes de la sala d’exposicions que avui l’habiten. Es rememora el moviment que les treballadores feien per fer córrer la xarxa, el nus de teixidora amb què reparaven el fil al llarg de diferents generacions o el nus que feien al voltant de la cintura quan debanaven. També es fa memòria d’alguns gestos que han quedat gravats a la memòria: l’última cosa que van fer el dia que les acomiadaren, com era la mirada dels caps en entrar a planta o quin era el moviment ràpid dels dits amb què amagaven l’auricular de la ràdio per poder feinejar i escoltar la música que els agradava. 

Aquest procés creatiu i de memòria s’ha convertit en una acció escènica de les mateixes extreballadores. Andrea Corachán, de Transductores, i Mònica Muntaner, de La Poderosa, l’han codissenyat, i han acompanyat les treballadores en una proposta per al cicle Hacer Historia(s) IV, que també s’ha exhibit públicament durant la Festa Major de Sant Andreu. Posteriorment, el procés ha donat peu a la creació de la cançó «La Mani de la Puri i la Carme», de l’espectacle. ​​

Audios

Cançó “La Mani de la Puri i la Carme” de l’espectacle 4132314 .mp3

Programació