Barcelona Cultura

Apropem la cultura als barris. Propostes de cinema, música en directe, circ, teatre, dansa, art i pensament. Entrada gratuïta

Tardor 2024

Només una vegada

La Pocket

Teatre

Una vegada. Només una vegada. Una. Ni un abans ni un després. Un cop i mai més.

Si només ha estat una vegada, si mai més ha de passar, potser no és res. I podem tancar els ulls. I podem oblidar. I podem continuar. No?

Potser, si només ha estat una vegada, ni ell és un maltractador ni ella és una dona maltractada. Si només ha estat una vegada, no és res. I ella no és una víctima. Perquè ella no creu que pugui ser una víctima. Perquè les víctimes no són com ella. Perquè les víctimes mai han estat dones fortes, mai han estat capaces d’escriure el seu destí. Mai? Segur? O potser és ser víctima el que les afebleix?

Totes aquestes són les preguntes que la dramaturga i directora Marta Buchaca es planteja en Només una vegada, un text que es va estrenar al festival Grec del 2018 i que després va fer temporada a la Sala Petita del Teatre Nacional de Catalunya, un text de format clàssic —tres actes amb plantejament, nus i un desenllaç obert, com ho és la vida— que fa pujar a l’escenari la història d’una parella amb possibilitats econòmiques i intel·lectuals que viu la seva primera vegada, una primera vegada que ella no denuncia perquè se sent tant víctima com culpable, però que, davant de la denúncia d’un tercer, és analitzada en el despatx d’un psicòleg.

LA CRÍTICA HA ESCRIT:

Només una vegada es mereix una bona gira perquè és d’aquells espectacles que sense pretensions aconsegueix que tot funcioni a nivell formal. Des d’un punt de vista del contingut, té el valor de ser realment valent i necessari en el context que vivim.” (TERESA FERRÉ, RECOMANA.CAT)

“Buchaca no pretende dar respuestas concluyentes y sí alimentar un debate necesario sobre una cuestión tan grave.” (JOSE CARLOS SORRIBAS, EL PERIODICO.ES)

“Només una vegada posa el dit a la nafra i, amb gran intel·ligència, ens recorda el que diuen les estadístiques des de sempre: no hi ha un perfil de víctima de violència masclista. Li pot passar a qualsevol.” (GEMMA MORALEDA, SOMNISDETEATRE.COM)

FITXA ARTÍSTICA

Autoria i direcció: Marta Buchaca. Intèrprets: Gemma Martínez, Glòria Sirvent i José Pérez-Ocaña. Vestuari: Míriam Compte. Música: Clara Peya. Ajudant direcció: Xavi Buxeda. Il·luminació: David Bofarull. Ajudanta de vestuari: Beatriz González. Assessorament en violència masclista: Marta Mariñas López, Carol Palau Oltra, Sonia Muñoz Serrano. Assessorament terapèutic: Juan Carlos Jiménez. Comunicació: Anna Aurich. Producció executiva: Xavi Buxeda. Producció: La Pocket i Grec 2018 Festival de Barcelona. Distribució de l’espectacle: Bitò. Agraïments: Marc Comes, Pepe Far, Mobles Alarcón, Imma Sust, Mercè Ordovás Jaqués.

La Pocket

Formada com a dramaturga al Centre d’Études Théâtrales de Louvain-la-Neuve (Bèlgica) i a l’Obrador de la Sala Beckett, Marta Buchaca (Barcelona, 1979) acostuma a encarregar-se de portar a l’escenari com a directora els textos que abans ha escrit, com fa a Només una vegada. Buchaca, amb una sòlida trajectòria, és autora, entre d’altres, de L’olor sota la pell (V Premi Joaquim Bartrina; Sala Beckett, 2007), Emergència (finalista del III Premi Fundació Romea de textos teatrals), En conserva, Plastilina (XXXV Premi de teatre Ciutat d’Alcoi, accèssit del Premio Marqués de Bradomín 2007 i finalista als premis Max 2010. Sala Beckett, 2009), Les nenes no haurien de jugar a futbol (Festival Grec i Versus Teatre, 2010; amb produccions a Croàcia, Mèxic, Xipre i Grècia), A mi no em diguis amor (TNC, 2010), L’any que ve serà millor, escrita amb Carol López, Mercè Sarrias i Victoria Szpunberg (La Villarroel i Teatro Bellas Artes de Madrid, 2011-2012; guanyadora del Premi Max 2013 al Millor autor en català), Litus (SALAFlyhard /Teatre Lliure. Nominada als premis Butaca com a millor espectacle de petit format. Primer premi postfunció a la millor obra del 2012), Losers (La Villarroel, 2014) El cim (Projecte ADA (Power-Potere-Poder), amb Neil Labute y Marco Calvani. Sala Beckett, 2016; La Mama Theatre de Nova York, 2017), Kramig (semifinalista del Torneo de dramaturgia de Madrid en el Teatro Español, 2017) i Playoff (Teatre Conde Duque de Madrid, 2018). A més, Buchaca ha compatibilitzat la seva feina com a autora i directora teatral amb l’escriptura de guions per a sèries de TV3 com El cor de la ciutat i La riera.

Compartir

Altres esdeveniments:

Veure tots

Notícies relacionades

Ni només una, ni mai la primera

Notícies - 15/11/2019

Marta Buchaca presenta en el CC Cotxeres Borrell 'Només una vegada', la seva peça sobre la violència de gènere

Teatre

“La intel·ligència o la cultura no són antídots contra la violència masclista”

Notícies - 19/09/2019

Marta Buchaca posa cara a les dones maltractades i els homes maltractadors a 'Només una vegada'

Teatre