El 29 de febrer al matí, com cada dijous, els dos grups de 5è de primària de l'Escola Collaso i Gil van tenir una sessió de teatre dins del projecte Força Teatre II. És la segona edició de la iniciativa que coordina i desenvolupa Forn de Teatre Pa'Tothom dins d'una col·laboració sostinguda del Teatre Arnau Itinerant amb Caixa d'Eines.
La tutora, juntament amb el responsable de Forn de Teatre Pa'Tothom, en Jordi, que dinamitza les sessions, van rebre els i les alumnes al patí de l'escola en sonar el primer timbre. L'alumnat va mostrar-se emocionat en veure'ls i van entrar plegats fins al teatre de l'escola.
Primer, van seure en rotllana per fer balanç de l'exercici de la setmana passada i notar l'energia que les nenes i els nens tenien avui. Algunes estaven nervioses i tenien ganes de començar i d'altres semblaven més tímides, és per això que abans de començar a fer exercicis purament interpretatius, van fer uns quants d'escalfament.
Les activitats potenciaven el moviment de nens i nenes i treballaven algunes dinàmiques que els servirien més endavant en la sessió com la projecció de la veu, la consciència espacial individual i del grup, la direcció de l'atenció cap a estímuls concrets, etc. Van ser dos exercicis on en Jordi de Forn de Teatre Pa'Tothom els recordava constantment la importància de la feina grupal per sobre del jo.
Després els va col·locar en fila sobre l'escenari i els va demanar que reaccionessin a situacions hipotètiques sense parlar: "davant vostre hi ha un riu del qual voleu beure, però hi raja molt poca aigua, com ho faríeu?", "de cop es posa a ploure, com reaccioneu?", etc.
Mentrestant interpretaven allò que inicialment els requeria, en Jordi anava introduint aspectes més complexos a les situacions. Canvis de velocitat, diferents nivells d'energia, mobilitat corporal... Van continuar desplaçant-se per l'espai fins a arribar a l'últim exercici, que només demanava la participació d'unes quantes alumnes voluntàries i es va fer dalt de l'escenari.
Finalment, van improvisar una escena incorporant totes les competències treballades durant la sessió. L'alumnat participant havia de dramatitzar com reaccionaria en veure una persona humana per primera vegada tot canviant la velocitat en què es movien o mantenint-se immòbil a l'espai durant una estona.
Abans de marxar, van treballar la idea d'obra que volen presentar en dues representacions a les companyes de cinquè i a les famílies altres grups d'estudiants de l'escola, així com a la resta de la comunitat escolar. En sessions anteriors, l'alumnat havia proposat fer-lo amb temàtica d'horror, però des de la dinamització del projecte es va creure més convenient construir una història amb relació a estar present en cada moment i gaudir de les petites coses.
El projecte Força Teatre II s'estén durant tot el curs i busca reforçar l'ús del català i les competències bàsiques a través del teatre. Té com a objectiu a llarg termini facilitar i construir models educatius des del teatre treballant amb una mirada global i consolidant les dinàmiques de grup i les relacions dins l'aula.
El projecte Força Teatre II consolida el teatre com a eina educativa i de cohesió de grup
NOTÍCIES