Notícies

“El de consum és un cooperativisme popular: 2.800.000 persones a Catalunya no és poca cosa!”

Entrevistem a Anna Puig, directora de la Federació de Cooperatives de Consumidors i Usuaris de Catalunya (Coopsconsum), i Jordi Rojas, president de la cooperativa Opcions i vicepresident de Coopsconsum.

17/12/2024 - 09:22 h

En una época marcada per les festes de Nadal, la més consumista de l’any, té molt sentit parlar de consum conscient i responsable. Dues persones de la federació Coopsconsum reflexionen sobre com aquest model transformador ofereix una alternativa sostenible i solidària que posa en el centre les persones i no els beneficis. També ens expliquen com aquesta proposta està plenament alineada amb l’Estratègia ESSBCN2030 per tenir un impacte positiu en la ciutadania.

-Quantes cooperatives estan actualment federades a Coopsconsum i quins són els sectors més representats?
-Anna Puig (AP):
Ara mateix tenim seixanta-set cooperatives federades actives. Un del sector més representat és el de les cooperatives agroecològiques, però això no vol dir que entre elles sumin un nombre major de persones usuàries. Perquè tenim vint-i-un sectors dintre de la Federació. Entre ells l’energètic, que amb només cinc cooperatives està en ple creixement i preveiem que el 2025 augmenti el nombre de federades.

-Quin tipus de serveis i eines oferiu a les entitats per millorar la seva gestió i el seu dia a dia?
-AP:
Estem en un punt de trobar què oferim i què som per a les cooperatives. Tot i que el principal motiu pel qual moltes hi són és pel suport que donem a processos relacionats amb la part més jurídica, també reivindiquem que estem obertes a què la Federació sigui l’eina per a totes. Estem fent visites a les cooperatives per detectar el que poden necessitar. Volem que sentin que són Federació i proposar tot allò que vulguin impulsar. Per l’any vinent ens hem plantejat fer formació del model de cooperativisme de consum per a les sòcies dintre de les entitats.

-Quines accions esteu implementant per promoure la co·laboració i la complicitat entre les entitats?
-AP:
Ens plantegem fer una trobada de totes les cooperatives de la ciutat per veure reptes i valorar si té sentit fer alguna cosa més territorial. Al final, els reptes són conjunts. Estem explorant quines són les necessittats de les federades.

-Com es consciencia a la ciutadania de la importància del consum responsable? Hi ha hagut un creixement d’aquest a Barcelona?
-AP:
La meva percepció és que ha augmentat, perquè les federades van creixent en nombre de sòcies. Dintre de l’economia social i solidària, no només del cooperativisme de consum, es consciencia fent el que estem fent: comunicar i donar-nos a conèixer. Les nostres cooperatives i nosaltres com a Federació som organitzacions de persones consumidores i, per tant, una de les nostres tasques principals és promoure el consum responsable. Donem visibilitat a tot el que estan fent i els recursos i accions que estan creant les cooperatives.

-Jordi Rojas (JR): Conscienciar la ciutadania té a veure amb tota l’acció d’informació. Abans, la Federació era reactiva; quan una entitat tenia una necessitat, essencialment jurídica, demanava ajuda. Ara és proactiva, va a buscar la base social. És molt important agrupar-nos i teixir estratègies conjuntes. A Barcelona hi ha moltes iniciatives que promouen un consum responsable i hem d’evitar duplicar-nos i dividir forces.

-Quin paper juguen les polítiques públiques a l’hora de fomentar la intercooperació entre les entitats i el consum responsable entre la ciutadania?
-JR:
Reivindiquem polítiques públiques en favor de les majories i del bé comú. El consum conscient té a veure amb la construcció d’un model social i econòmic en favor de la ciutadania i no dels beneficis. Els dos grans eixos són el que fem directament a la ciutadania en general, més enllà de les nostres bases socials, i la incidència política. No incrementarem de forma significativa el consum conscient si no estem acompanyats de polítiques públiques valentes. La presa de consciència individual és la condició sine qua non perquè passin coses, i que això i es converteixi en un projecte col·lectiu és el segon pas. Les polítiques públiques han de tenir clar que això és important per a la ciutadania i apostar per construir un nou model. Sense això, és molt difícil que les coses creixin de forma important.

-Esteu adhrides a l’Estratègia #ESSBCN2030, participeu dels grups de comunicació i consum, i sou part del Grup Motor Ampliat. Com valoreu la seva importància?
-JR:
Alguns dels principals valors de l’Estratègia és que es dona un context que en teoria estava a la Federació formalment, però no en la pràctica fins que va arribar el nou consell rector. L’Estratègia s’ha definit des d’un grup participatiu molt ampli i amb aquest nou consell rector algunes hem participat de tot aquest procés de l’Estratègia i la sentim molt nostra. La Federació, a través de l’Estratègia, està teixint aliances i complicitats amb altres entitats de la ciutat. Veiem en l’Estratègia un espai de ciutat amb un abast molt més enllà, perquè influeix en les polítiques públiques del país.

-Com ha afectat l’Estratègia en les vostres dinàmiques de treball i en la definició dels vostres objectius a mitjà i llarg termini?
-JR:
El fet de participar-hi ens està donant més context, més velocitat, més aliances i, per tant, ens està dinamitzant. L’Estratègia ens dona un espai d’intercooperació sense el qual algunes de les nostres línies estratègiques no serien possibles. No ens interessa inventar nous espais, sinó entrar allà on la gent ja està articulada per poder intercooperar i tenir molt més impacte.
-AP: L’Estratègia ens ha donat molt impuls pels projectes que fins i tot ja volíem. No té sentit que ho fem soles, al marge de l’ESSBCN2030, que ens ha ajudat a fer xarxa molt més ràpidament.

-Ens pots donar algunes xifres actualitzades destacades del cooperativisme de consum a Catalunya i a Barcelona?
-JR:
Més de 2.800.000 persones consumidores usuàries de la nostra base social, amb gairebé 6.300 llocs de treball dels quals quasi 5.500 són en forma de sòcies de treball. I la facturació tancada de l’últim any, 2023, és de 1.321 milions.

-Com valoreu la relació entre les cooperatives de consum i altres actors de l’ESS a la ciutat?
-JR:
Encara hi ha un recorregut enorme a fer, i és un recorregut lent. Una part important de la nostra base social són cooperatives petites, centrades en una activitat molt concreta i amb molta dificultat per trobar espais d’intercooperació. La Federació és un gran vehicle perquè tinguin la consciència de formar part d’alguna cosa més gran que les seves cooperatives. Això també és vàlid per a atreure cooperatives que encara no estan associades.

-I com valoreu l’entrada en funcionament del Bloc4BCN?
-JR:
L’impuls de l’Ajuntament de la mà del sector d’un equipament d’aquestes dimensions té un valor incalculable. Diuen que no so el hub cooperatiu més gran d’Europa. No ho sé, però, tant si ho som con si no, estem generant alguns instruments referents. És clau, però també és clau pensar que Bloc4 no ho és tot, i que el cooperativisme fa altres coses sense les quals probablement Bloc4 perdria sentit.

-El cooperativisme a Catalunya ja té 125 anys. Quins creieu que són els seus grans reptes i oportunitats de futur a Barcelona en el que té a veure amb el consum responsable?
-JR:
Els reptes sempre són créixer i fer-se més forts i, per tant, significar més en la vida de les persones i en les grans xifres macroeconòmiques i microeconòmiques. El repte és ocupar cada vegada més espai del que actualment ocupa una economia centrada en el benefici. És una obligació intentar ocupar els espais que ara ocupa l’economia mercantil i saber, tot i que treballem en 21 àmbits, on tenim capacitat de ser més influents. Quan existeixen grups que exemplifiquen que hi ha maneres de fer coses diferents i funcionen, és més fàcil que els altres s’animin a fer-ho. Hem de ser capaços d’identificar allò on ens convé posar més energia per créixer més ràpidament.

-Pel pròxim 2025 teniu algunes accions destacades que us agradaria poder explicar?
-AP:
Donar més respostes a les necessitats de les cooperatives federades. Volem continuar mantenint la incidència política, però també posar forces en resoldre necessitats de les federades i generar aquests espais per compartir reptes, crear més oportunitats per a les cooperatives i ajudar a algunes a fer el salt d’escala. També volem millorar en l’àmbit comunicatiu i tenir més presència al Bloc4BCN, sumar-nos, a partir de l’ESSBCN2030, a aquest espai.
-JR: El cooperativisme de consum vol, així mateix, contribuir a l’enfortiment del cooperativisme en general. Per a nosaltres és important la mirada de la CoopCat (Confederació de Cooperatives de Catalunya). El cooperativisme de consum està fent una aposta per enfortir el cooperativisme del país. El 125 aniversari ha estat una bona mostra, perquè confederalment podem fer coses molt potents, però també ho és la Universitat d’Estiu. Nosaltres representem el cooperativisme popular. 2.800.000 persones no és poca cosa, en el marc dels 3 milions i escaig de cooperativistes del país. Per tant, tenim una capacitat alta d’arribar la gent i l’hem de posar al servei del cooperativisme en el seu conjunt.