Acord Ciutada per una Barcelona Inclusiva

Xarxa d'habitatges d'inclusió social de Barcelona

La Xarxa d'habitatges d'inclusió social va constituir-se el mes de juny de 2010 motivada per l’existència d’un important nombre d’entitats socials dedicades a la inclusió residencial i que gestionen habitatges per atendre a persones i famílies en situació o risc d’exclusió residencial.

La missió de la xarxa és esdevenir l’espai de reflexió i coordinació del conjunt d’agents que treballen en l’àmbit dels habitatges d’inclusió, fomentant la seva complementarietat i l’acció conjunta i proporcionant una visió global dels recursos residencials a la ciutat.

Entitats participants

imagen red
imagen red 2

Objectius

En relació a l'accés als habitatges d'inclusió i la canalització de la seva sortida en funció de les seves necessitats:

  • Treballar per aconseguir millorar l’accés als habitatges d’inclusió de les persones en risc d’exclusió.
  • Vetllar per impulsar les vies de sortida dels habitatges d’inclusió d’acord a les necessitats de cada persona: accés a habitatge social i/o de mercat, o bé altres sortides residencials adequades a les seves necessitats.
  • Treballar per aconseguir millorar l’accés a l’habitatge destinat a inclusió de les entitats membres.

Pel que fa a l'anàlisi i la reflexió compartida entorn els habitatges d'inclusió:

  • Disposar de major coneixement dels recursos residencials per a la inclusió social que hi ha a la ciutat de Barcelona.
  • Treballar per arribar al consens en quant a la definició de l’habitatge d’inclusió i a l’aplicació del model Housing First en les seves diferents variants.
  • Acordar criteris de caràcter genèric per facilitar l’homogeneïtzació en el tractament i la coordinació amb altres solucions residencials (consensuar metodologies d’actuació, criteris d’admissió, un protocol de derivació, etc.).

En relació amb l'entorn:

  • Facilitar la coordinació general de tots els actors implicats en els processos d’inclusió per afavorir un millor seguiment social de les persones en risc d’exclusió.
  • Treballar en xarxa en relació amb altres programes de serveis municipals vinculats a cobrir les necessitats d’habitatge: contingents especials, emergències socials i Borsa de lloguer social.

Pel que fa a la sensibilització i la incidència pública:

  • Visualitzar i difondre el conjunt de les actuacions socials i residencials d’inclusió a la ciutat.
  • Fer incidència política i promoure canvis legislatius en l’àmbit dels habitatges d’inclusió.

Pla de treball 2024

  • Donar continuïtat al Grup de Treball de Cens amb l'objectiu de fer l'estudi de cens.
  • Reactivar el Grup de Treball de Marc Legal, amb l'objectiu de compartir amb les entitats les dificultats que es troben davant les diferents lleis en relació amb l'habitatge i que cal donar-se suport.
  • Posar en marxa el Grup de Treball de RESES amb l'objectiu de marcar una estratègia conjunta, trobar punts comuns i veure com s'afronta de cara a noves convocatòries i així millorar la coordinació perquè entrin tots els serveis possibles.
  • Fer incidència amb els grups polítics de l'Ajuntament de Barcelona, un cop es tinguin els resultats de l'estudi de cens.
  • Mantenir una reunió anual amb les xarxes de l'Acord XAPSLL i XAVI, per compartir interessos.
  • Accions realitzades

      2023
    • Sessió plenària de febrer de 2023 amb l'assistència de la regidora d'Habitatge, Lucía Martín, i la comissionada d'Acció Social, Sonia Fuertes.
    • Validació i difusió del document d'Habitatges de Sortida, treballat àmpliament per la xarxa.
    • Reactivació del Grup de Treball de Cens.
    • Reunions amb altres xarxes de l'Acord Ciutadà per treballar interessos compartits.
    • Anteriors
    • Sessió Constitutiva de la Xarxa d'Habitatges d'Inclusió de Barcelona.
    • Procés intern entre la Regidoria d'Acció Social i Ciutadania i la Regidoria d'Habitatge, per a la concreció de la constitució de la xarxa.
    • Reunió de treball amb entitats i persones del Consell de l'Habitatge Social per a la concreció de la definició i objectius de la xarxa.
    • Elaboració d'una fitxa de dades dels membres integrants de la xarxa.
    • Sessió Constitutiva de la Xarxa d'Habitatges d'Inclusió de Barcelona.
    • Sessió de definició d'objectius i constitució de grups de treball (28 d'octubre).
    • Sessió Plenària 2011 de la xarxa i signatura dels convenis amb les entitats membres (8 de juny de 2011).
    • Signatura de convenis amb les entitats de la Xarxa que els permet participar en la valoració del grau d'autonomia dels usuaris/es per tal de poder accedir de manera prioritària en el procés d'adjudicació d'habitatge social per contingents econòmicament vulnerables.
    • Impuls de la Comissió de recorregut social, que ha avançat en la definició dels criteris de valoració del recorregut social.
    • Impuls de la Comissió de recorregut residencial per treballar els criteris d'accés de les entitats a l'habitatge públic protegit.
    • Realització d'un estudi per millorar el coneixement existent sobre els diferents recursos residencials municipals i d'entitats de la ciutat.
    • Redacció del Protocol d’accés d’entitats de la Xarxa d’habitatges d’inclusió a l’habitatge protegit, on s’estableixen les bases i criteris per a aquest procés.
    • Adjudicació de 14 habitatges entre 7 entitats per part de la Mesa d’accés a habitatge públic d’inclusió (novembre de 2012).
    • Realització d’una sessió de treball específica de la xarxa en el marc del procés participatiu d’elaboració del Pla per a la Inclusió Social.
    • Jornada de reimpuls de la xarxa amb l’objectiu de valorar conjuntament la situació actual de la xarxa i treballar de manera conjunta entorn d’una proposta que permeti el seu reimpuls.
    • Reunions del Grup Motor de la xarxa amb l’objectiu de treballar i elaborar un document de reimpuls de la xarxa i establir el pla de treball per a l’any 2017.
    • Reunió Plenària de la Xarxa 2017: aprovació del Manual d’organització de la Xarxa, impuls del cens d’entitats i establiment del pla de treball 2017.
    • En el marc del reimpuls de la Xarxa, s’han impulsat dues comissions de treball. La Comissió d’Organització per establir un protocol intern dins de la Xarxa, i la Comissió de Cens per a recollir adreces (cens) per fer una mapificació.
    • Finalització i aprovació del Manual d’organització de la XHIB.
    • Reunió Plenària el dia 6 de juliol del 2017 amb el conjunt de membres de la Xarxa.
    • Reflexió entorn els principals reptes i problemàtiques que es troben les entitats de la Xarxa i sobre el marc legal genèric - marc contractual dels habitatges d’inclusió i fer propostes normatives, així com compartir coneixements i bones pràctiques relacionades amb l’habitatge social.
    • Elaboració del cens dels pisos d’inclusió de la XHIB i d'una cartera de serveis compartits per tal d’incrementar el coneixement entre totes les entitats i organitzacions membres de la Xarxa amb l’objectiu de crear un mapa d’actius i una cartera de serveis que doni una visió global i optimitzi recursos, que permeti revelar la diversitat de serveis i models que agrupa la XHIB.
    • Impuls dels grups de treball "Sortides dels habitatges" i "Marc legal i reptes".
    • Sessió informativa sobre la convocatòria de pisos per a contingents especials el 12 de desembre de 2017.
    • Explicar al conjunt d’entitats de la XHIB les accions realitzades durant el darrer any.
    • Presentar per a la aprovació de la plenària els resultats del treball del grup motor i de les dues comissions: Cens d'entitats i Manual d'organització.
    • Estudi per avaluar de les necessitats dels pisos d’inclusió.
    • Constitució de la Comissió permanent de la XHIB.
    • Presentació de les conclusions del Grup de treball de Sortides: dificultats, accions i propostes.
    • Presentació de l'Avaluació de necessitats de la XHIB per part d'Ivàlua
    • Treball conjunt amb l'Agència Catalana de l'Habitatge per l'elaboració d'una fitxa de cens conjunta pel 2020.
    • Sessió d'informació de dret de tanteig i retracte per part de l'Ajuntament de Barcelona.
    • Presentar per a la aprovació de la plenària els resultats del treball del grup motor i de les dues comissions:
      • Cens d’entitats 2019.
      • Manual d’organització.
    • Estudi per avaluar de les necessitats dels pisos d’inclusió és va realitzar el Cens 2019 estudi d’IVALUA.
    • Es va presentar l’estudi a tots els nivells tan tècnics com de la pròpia xarxa.
  • Explicar al conjunt d’entitats de la XHIB les accions realitzades durant el darrer any.
  • Presentar per a la aprovació de la plenària els resultats del treball del grup motor i de les comissions.
  • Valorar si és continua amb la realització de la continuïtat del estudi sobre el Cens de la XHIB.
  • Presentació de 5 projectes d’entitats i les seves valoracions per fer les sortides dels seus pisos d’inclusió.
  • Vols adherir-te a la XHIB?

  • Protocol d'adhesió.
  • Document de compromís.
  • Sol·licitud d'incorporació.
  • Documentació de la xarxa

  • Manual d'organització de la Xarxa d'Habitatges d'Inclusió de Barcelona.
  • Resum Executiu de l'avaluació de necessitats de la Xarxa.
  • Policy Brief.
  • Informe de necessitats de la XHIB.
  • Informe del cens de la XHIB.
  • Informe del Grup de Sortides
  • Resum executiu de l'Informe del Grup de Sortides