
Setmana d'experiències sonores a L’Auditori amb Ryoji Ikeda i Brian Eno
L'artista japonès firma una peça acústica i presenta un disc d'electrònica, en una setmana en la qual també sonaran composicions de Brian Eno.
La música del japonès Ryoji Ikeda i la del compositor i cantant Brian Eno protagonitzen una setmana de grans concerts del cicle Sampler Sèries, que aposta per les músiques de nova creació. Els concerts tenen com a convidats músics del prestigi dels percussionistes Alexandre Babel i Stéphane Garin, a més de l'ensemble Frames Percussion (en el cas de les músiques d'Ikeda) i l'Ensemble Dedalus (interpretant a Brian Eno). Cites els dies 20 i 23 de març.
El cicle Sampler Sèries és l’aposta de L’Auditori per la creació sonora més nova, incloent-hi tant la música escrita com la improvisació lliure, i tant els instruments acústics com els electrònics, la música performàtica o bé la instal·lació sonora o la videocreació.
En aquest panorama, un dels grans és Ryoji Ikeda, un músic japonès que ha passat pel Sónar i el Grec Festival de Barcelona en més d'una ocasió. La seva música sona per partida doble el dia 20. D'entrada, i en format acústic, la podreu escoltar en el concert Music for percussion (a la imatge. Foto; Raphaelle Mueller), una mostra del treball analògic d'un artista més conegut per les seves composicions electròniques. Ens acosten al Ryoji acústic dos grans percussionistes, els esmentats Alexandre Babel i Stéphane Garin, i Frames Percusion, formació barcelonina dedicada a la percussió amb una extraordinària trajectòria internacional. En aquest primer concert (entrada lliure 19 h), no actua Ikeda que, en canvi, sí que protagonitza el concert del mateix dia a les 20 h (15 €). Allà veurem la cara electrònica del músic japonès, que ens demostra un cop més perquè és considerat el rei de l’audiovisual glitch o postdigital japonès. L'artista presenta el seu nou disc, ultratronics (2022), publicat pel segell del també artista sonor Alva Noto. És la nova proposta d’Ikeda, en la qual representa en forma de música i imatges l'allau de dades digitals que ens envolten. Prepareu-vos per a un univers sonor i visual extrem, que neix de combinar freqüències sonores agudes i greus. El so s'acompanya d'uns continguts visuals que expliciten les dades digitals de forma suggestiva, mostrant la saturació de la informació.
També dins del cicle Sampler Sèries del qual formen part els dos concerts de Ryoji Ikeda, el diumenge, 23 de març (15 €) teniu una segona cita especialment significativa. És amb la música acústica de Brian Eno, un compositor britànic que ha estat en projectes com U2, Coldplay i Roxy Music, del qual també va formar part. En el concert assistirem a l'estrena nacional de la versió acústica de les composicions d'Eno Discreet Music (1975); Music for Airports (1978, que dona títol al concert) i Thursday Afternoon (1985).
S'encarrega d'interpretar les versions acústiques de Brian Eno el col·lectiu de música contemporània amb seu a Toulouse Dedalus Ensemble. Ells i elles repassen les creacions ambient d'un músic cabdal del segle XX que ha rebut influències de músics com Erik Satie, John Cage i La Monte Young.
Si no us voleu perdre les noves composicions més avançades del moment, veniu als dos concerts de Ryoji Ikeda (més informació aquí i aquí) i al de músiques de Brian Eno, tots tres a L'Auditori de Barcelona.