
Tot revisant la ruralitat al so de les esquelles
Núria Andorrà porta a l'Auditori una instal·lació artística, musical i coreogràfica, encàrrec del Museu de la Música.
Sou part del ramat? Potser us ho preguntareu si visiteu la instal·lació sonora Esquellòrium (a la imatge. Foto: Pol Naranjo) que ha ideat una percussionista i experimentadora sonora. Ella ens connecta amb el món rural en una proposta artística que, quan s'activi, us farà pensar en el col·lectiu i en la connexió entre les coses més noves i les més antigues. Fins al 14 de juny, al Foyer de la Sala 1 Pau Casals de L'Auditori. Compreu una entrada per algun concert i gaudiu, com a extra, de la proposta.
Com a creadora de tot plegat, Núria Andorrà. És una percussionista contemporània amb un interès especial per la improvisació i amb una mirada multidisciplinària sobre les seves obres, creades sempre amb un llenguatge únic i personal combinant música amb dansa o circ en propostes com Constel·lacions o Nu.a.
Andorrà és l'autora d'Esquellòrium, una instal·lació creada a partir dels moltíssims esquellots que han cedit una pila de pastors i pastores d'Arbúcies, Riudoms o la Pobla de Lillet, entre moltes poblacions més. Són prop d'un miler i totes van estar penjades del coll d'una vaca o alguna altra bèstia durant molt de temps. Ara, han viatjat a ciutat per tal de proporcionar a qui s'acosti a L'Auditori una experiència sonora immersiva única i diferent. La instal·lació reprodueix en plena urbs un dels sons més característics del món rural, posant així en connexió directa dos universos diferents. No estem perdent, a ciutat, la capacitat de controlar la nostra vida en un món de decisions i constants i ritme caòtic? Obriu les orelles, preneu-vos un moment de calma i reflexioneu-hi.
La instal·lació de Núria Andorrà es va activar el febrer passat, durant la inauguració, amb una performance de Federica Porello, ballarina i coreògrafa, que qüestionava el sentiment de col·lectivitat a partir de la imatge del ramat.
Esquellòrium, però, es tornarà a activar pròximament (dia 27 d'abril) amb la veu de la cantautora Joana Gomila i l'electrònica de Laia Vallès, unint tradició i contemporaneïtat. És una performance titulada Belar durant la qual sentireu cançons de pandero i cançons de pastor, interpretades, això sí, amb les esquelles, però també amb samplers i amb sintetitzadors modulars que proporcionen a tot plegat textures sinuoses.
Si us voleu endinsar en paisatges sonors insòlits que lliguen tradició i modernitat, món rural i àmbit urbà, compreu una entrada per a la Sala 1 de L'Auditori i veniu a veure Esquellòrium, però abans consulteu al web tota la informació al respecte.