
Del Romanticisme al blues, en l'actuació conjunta de dos grans solistes
El violí de Janine Jansen i el piano de Denis Kozhukhin protagonitzen un programa que tant inclou moments clau del Romanticisme musical com evoca el jazz i el blues.
Vespre de luxe el dimarts, 8 d'abril a L'Auditori, amb l'actuació de dos solistes excepcionals. Si sou de les persones que es perden mirant el programa de la temporada i no saben quin concert triar (no sou els únics) aquest és un dels que paguen la pena. Cita amb la música de cambra d'èpoques diverses de la mà de Janine Jansen i Denis Kozhukhin.
El programa inclou obres de Brahms, Ysaÿe, Messiaen i Ravel, interpretades per la violinista neerlandesa Janine Jansen (a la imatge. Foto: Wiener Konzerthaus - Lukas Beck) , una intèrpret destacada que ha treballat amb les principals formacions orquestrals i amb els directors de més talent. Amb ella, el pianista rus (el 2022 deia que no tornaria a tocar a Rússia fins que no hi hagués una pau estable) Denis Kozhukhin, un intèrpret posseïdor d'una tècnica excepcional que s'ha guanyat el reconeixement internacional amb unes actuacions que combinen l'emoció i la sofisticació.
Tots dos ens proposen un programa de música de cambra que comença amb dues peces de Johannes Brahms compostes els anys 1886 (Sonata per a violí núm. 2 en La, op. 100) i el 1879 (Sonata per a violí núm. 1 en Sol, op. 78), de vint-i-cinc i vint minuts de durada. Són dues peces clau del Romanticisme de cambra. Concebudes un estiu i en un emplaçament amb vistes meravelloses en tots dos casos, són dues composicions que potser coneixereu per altres noms. A la primera, la Sonata núm. 1, op. 78 li diuen “Sonata de la pluja”, i la Sonata núm. 2, op. 100 també es coneix com a “Meistersinger”, en al·lusió a unes cantates preexistents que li van servir d'inspiració.
Una segona part del concert, més agosarada i tot que la primera ens introdueix en un calidoscopi de sons que van des de la nostàlgia melòdica del Poème élégiaque, op. 19, d'Eugène Ysaÿe, de catorze minuts a Tema i variacions, una peça de set minuts de l'any 1932 firmada per un jove Olivier Messiaen.
El concert de L'Auditori ens submergirà finalment en melodies que ja suggereixen el blues i el jazz. Són les que formen part de la Sonata per a violí en Sol (1923-1927), una creació de divuit minuts de Maurice Ravel que apunta a aquests gèneres musicals i, també, a la disciplina de la dansa.
Si voleu sentir les interpretacions de dos grans del violí i el piano, no us perdeu el concert de Janine Jansen i Denis Kozhukhin a L'Auditori, però abans consulteu al web tota la informació al respecte.