La importància de les vides anònimes, segons Tàpies i Niño de Elche
El cantaor protagonitza una acció amb la col·laboració de l'artista visual i cineasta Lois Patiño.
Niño de Elche (a la imatge. Foto: Daniel Mordzinski), un dels artistes més inclassificables, interessants i imprevisibles de l'escena flamenca, assumeix una nova proposta d'avantguarda en protagonitzar, a la Sala de Reflexió de la Universitat Pompeu Fabra, un seguit d'accions artístiques que s'inspiren en un text d'Antoni Tàpies. Com a col·laborador necessari de l'experiència, el cineasta i artista Lois Patiño. Cita el divendres, 13 de desembre.
La proposta forma part del cicle Les cadires de Tàpies, en el qual el Museu Tàpies convida tot d'artistes, especialment els més avantguardistes i innovadors, a proposar una actuació relacionada, en principi, amb algun dels elements que, com les cadires, eren presències habituals en les obres de l'artista.
Habitualment aquestes actuacions o accions s'organitzen al mateix Museu Tàpies, però aquest cop l'activitat es trasllada a la Sala de Reflexió del Campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra. És un espai de cinc-cents metres quadrats, situat en una cripta il·luminada per finestrals, que va ser dissenyat pel mateix Tàpies. Ell va omplir l'estança amb tot d'obres seves triades expressament per crear una atmosfera que convidés a la reflexió i al recolliment interior. Aquí podeu veure el Díptic de la campana i l’escultura Serp i plat. També veureu cadires per la sala, disposades per Tàpies en un dels murs, en els esgrafiats i en el disseny de la porta d’accés.
En aquest espai tan marcat per l'estètica i el caràcter de l'artista, Niño de Elche i Lois Patiño s'enfronten a un fragment de la Memòria personal de Tàpies i, concretament, a un paràgraf que parla sobre una munió de vides grises "que no surten mai als diaris ni a les revistes, però sense les quals no funcionaria res", tal com escrivia el creador desaparegut, que anava a la recerca de "la poesia i la veritat de les coses petites, innocents, quotidianes, fins i tot monòtones".
Amb aquestes paraules a la ment, Niño de Elche, o Francisco Contreras, si li voleu dir pel seu nom real, protagonitza l'acció 3+2+1 formes de servei anònim. Aquí, el cantaor connecta amb la biografia familiar i amb un avi que va fer de cadiraire durant un període de la seva vida. Les accions de Niño de Elche utilitzen simbologies com la d'un número sis que per a ell representa la generositat, la responsabilitat, l’amor cap als altres, la compassió, la família i la llar.
Si voleu veure en acció un dels artistes més renovadors del flamenc, no us perdeu les accions de Niño de Elche i les creacions audiovisuals de Lois Patiño a la Sala de Reflexió de la UPF. Abans de venir, però, consulteu al web del Museu Tàpies tota la informació sobre l'activitat.