Maya Deren, una viatgera i cineasta al Museu Etnològic
27/02/2025 - 10:45 h
El centre del carrer de Montcada dedica una exposició a una de les figures clau del cinema experimental del segle XX.
Feia pel·lícules d’avantguarda, era una experta en dansa i va exercir d’etnòloga i antropòloga durant els seus viatges a Haití entre els anys quaranta i seixanta del segle passat. Us parlem de Maya Deren, tot un mite del cinema experimental a la qual la seu del carrer de Montcada del Museu Etnològic i de Cultures del Món dedica una exposició entre el 27 de febrer i el 7 de setembre (de dimarts a dissabtes, de 10 a 19 h. Diumenges i festius, de 10 a 20 h. L’entrada és gratuïta fins al 9 de març).
És “Maya Deren. Una cadència d’imatges”, una exposició comissariada per Ainize González que ens presenta la figura de Maya Deren (1917-1961, nascuda com a Eleonora, el nom se’l va canviar ella mateixa) i la seva obra d’una manera pluridisciplinària, fent servir els llenguatges del cinema, la literatura, la dansa i l’espiritualitat, tots ells part inseparable de la seva obra.
L’exposició se centra en el cinema de Maya Deren, però també en els viatges que va fer a Haití entre el 1947 i l’any 1955, gràcies a una beca Guggenheim que li va permetre filmar més de sis mil metres de negatiu que mai no va arribar a muntar.
L’artista havia nascut a Kíev el 1917, però la seva família s’havia traslladat a Nova York l’any 1922. Va estudiar Periodisme i Ciències Polítiques a la Universitat de Syracuse i va ser secretària de la ballarina, antropòloga i coreògrafa Katherine Dunham. El 1943 rodava el primer curtmetratge, Meshes of the Afternoon (a la imatge, © All rights reserved by the artists / Courtesy of Light Cone), inici d’una carrera dedicada al cinema i a la dansa, la del seu temps i també la d’altres cultures. Va viatjar a Haití per investigar en els rituals del vudú haitià i les seves investigacions es van traduir en un llibre, Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti, i el disc Voices of Haiti, del mateix any, que inclou nou talls sonors de les danses i els rituals haitians.
Deren va ser autora de sis projectes cinematogràfics de caràcter experimental, especulatiu, intuïtiu, poètic, simbòlic i visual. La mostra transita entre aquestes imatges poètiques amb aparença de producte audiovisual inacabat d’una manera visual i gairebé coreogràfica, però evitant el caràcter cronològic o biogràfic.
Si voleu conèixer a fons aquests i alguns aspectes més de la vida, la personalitat i la trajectòria artística de Maya Deren, veniu a la seu del carrer de Montcada del Museu Etnològic i de Cultures del Món, però abans consulteu al web tota la informació al respecte.