Força Teatre: convivència, expressió i equitat en educació
Aquest curs hem engegat per segon any consecutiu el projecte Força Teatre, una aposta educativa a tres anys vista que es desenvolupa amb els alumnes de 5è de primària. És una iniciativa que neix de la voluntat d’integrar el teatre i les eines d’expressió dramàtica dins l’aula com a recurs pedagògic per afavorir la convivència, el diàleg intel·lectual i la promoció del català com a llengua vehicular de l’escola.
La tutora del grup afegeix: «Des de l’escola creiem que l’esperit crític és fonamental. A través del teatre han après a analitzar la realitat i expressar opinions sobre temes que abans no comprenien. Fins i tot alumnes que normalment no participen a classe, amb aquesta activitat s’han obert i hem pogut treballar continguts de manera més profunda. Han estat capaços de crear textos, posar-los en pràctica”. Docent participant
Aquest projecte compta amb el suport i la complicitat d’un referent docent de l’escola, i es construeix a partir de l’experiència directa dels infants: creació de textos, posada en escena, expressió corporal, treball en equip… Els alumnes han estat capaços de posar nom a emocions i paraules desconegudes, de construir esquemes i compartir idees, de créixer tant en l’àmbit comunicatiu com corporal.
«Han estat capaços de crear textos, de posar nom a paraules que no coneixien. Han estat capaços i capaces de fer tot un esquema, i a nivell corporal també han millorat molt. Penso que això és molt important.» – Docent participant
Un treball compartit amb Pa’tothom i l’Arnau Itinerant
Aquest procés forma part del programa Arnau Itinerant – Força Teatre, impulsat per Pa’tothom en col·laboració amb diverses escoles. Es tracta d’un projecte escènic i comunitari que fa valdre l’expressió artística com a eina de transformació social. Tal com expliquen des de Pa’tothom:
«Força Teatre és una proposta artística i educativa que aposta per la continuïtat i la profunditat. S’articula en processos creatius on la participació activa dels infants i joves és clau, i on el teatre es converteix en un vehicle per expressar-se, reflexionar i transformar el seu entorn.»
Perfecte! Aquí tens una versió amb un to més divulgatiu i pedagògic, ideal per a una entrada de blog que expliqui el valor educatiu del projecte:
Al llarg del curs, l’escenari i les sessions setmanals amb dos grups-classe esdevenen un espai segur i creatiu, on els infants poden explorar emocions, expressar idees i qüestionar el món que els envolta.
El creador de Pa’tothom, Jordi ens comenta: A l’inici del grup, l’activitat és divertida i dinàmica. Fem improvisacions, jocs d’escolta activa entre els participants i dinàmiques per desconstruir prejudicis. A poc a poc anem creixent junts, i tot aquest procés culmina amb la creació col·lectiva de dues obres de teatre. Aquest any, la primera obra s’ha basat en el conte *La gallina dels ous d’or*, fent una reflexió crítica sobre el fetitxisme de la mercaderia i com el consum pot crear falses sensacions de superioritat.
El professor referent d’escèniques comenta: *»He vist un progrés al·lucinant des del primer dia. Al principi, els nois i noies eren molt tímids, ningú volia sortir a escena. Ara han millorat la dicció, han perdut la vergonya i el resultat és impressionant. Estic molt agraït pel treball fet amb el Jordi i els infants.»*
Cada any, l’alumnat crea i representa dues petites escenes de 10 a 15 minuts, fruit d’un procés col·lectiu de reflexió i creació. Els temes que s’hi aborden són rellevants i connectats amb la seva realitat: la gentrificació i el turisme massiu, les relacions amb “l’altre”, o la cultura de la venjança enfront del diàleg i el suport mutu, entre molts altres.
Aquest treball no només potencia l’expressió artística, sinó que també fomenta valors com l’empatia, el pensament crític i la convivència, tot utilitzant el català com a llengua de creació i comunicació.
Segons a mirada un infant de 5é,després de la presentació d’una peça de teatre: “A mi també m’ha agradat el consell que no tenim que agafar les armes perquè també podem parlar i solucionar els problemes. Si matem amb les pistoles no ens servirà mai i també hem col·laborat tot en aquest teatre i ha sigut molt divertit”.
Vídeos de les dos edicions: