Com sona l’Arnau d’aquesta temporada?
És divendres i són les dotze del migdia. La classe de 5è A de l’escola Collaso i Gil —un centre públic del Raval, situat a tocar de l’avinguda Paral·lel—esclata a cantar. Però, què canten les nenes i els nens amb aquesta passió?
Ens ho explica la Mireia Caralt, professora de l’Escola de Músics i JPC, del Raval: “Avui amb la canalla de cinquè estem assajant les peces que interpretaran en el musical que tindrà lloc al teatre Grec a finals de maig”. Es refereix al projecte artístic “Arnau musica’t”, un musical cuinat amb entusiasme per l’Escola de Músics i JPC, però que veurà la llum gràcies a la col·laboració inestimable del professorat i l’alumnat dels centres públics Collaso i Gil i Milà i Fontanals, del barri del Raval. Aquest musical, que ara mateix està en fase de construcció, serà una cita imprescindible dins la programació de l’Arnau Itinerant 2021.
“A l’Arnau hi cap tothom”
Silenci. L’Òscar Martín, tutor de 5è A, projecta a la pantalla la lletra “A l’Arnau hi cap tothom” i fa sonar la base musical de la peça original On écrit sur les murs. Mentrestant, la Mireia alça els braços i fa indicacions als infants, que seuen en semicercle i projecten la veu amb il·lusió. Alguns ulls espurnegen sobre les mascaretes. Es nota que la cançó és obra seva.
“Vam començar a treballar les peces del musical el passat desembre. Cada setmana, les classes de 5è A i 5è B d’aquest centre dediquem una hora i mitja a assajar”, explica la Mireia, que confessa que aquesta està sent una gran experiència per a ella. “Primer vam parlar amb els alumnes sobre el Teatre Arnau i vam endinsar-nos plegats en l’època més efervescent del teatre: en la història de les seves artistes i del barri del Raval, que en aquell moment estava ple d’escoles de música i d’art…”, relata la professora. Una vegada capbussats en la memòria de l’Arnau, la cinquantena d’alumnes dels dos grups de 5è van escollir les músiques que més els inspiraven per versionar: “Van preferir bandes sonores de dibuixos animats que de grans musicals i, a partir de les seves preferències, vam començar a idear les lletres”, diu la Mireia.
Actualment, les peces que assagen les dues classes de cinquè són “El meu barri és genial” (amb música de Friends de Marhsmello i Anne Marie), “Jo vull ser el que seré” (basat en la peça Mamma I’m a big girl now, de Hairspray) i “Complim el nostre somni” (que beu de Good morning Baltimore, també de Hairspray). En totes les lletres, apunta la professora de l’Escola de Músics JPC, hi traspuen els temes que més interès desperten entre l’alumnat: l’amor cap al barri del Raval i la reivindicació que totes i tots som iguals.
Què hi fa la Raquel Meller a la nostra època?
El calendari avança: el musical ha d’estar a punt per a finals de maig, quan s’estrenarà al Grec. De moment, cada classe de cinquè assaja dues peces pròpies i tres cançons, que interpretaran conjuntament amb els alumnes de segon d’ESO de l’institut Milà i Fontanals. La maquinària artística va a tot gas: “Ja tenim el guió del musical, que combinarà interpretacions dels alumnes dels dos centres”, explica la Mireia, “i això vol dir que ben aviat començaran els assaigs coreogràfics, de la mà de l’artista Álvaro de la Peña”. La professora ens avança alguna pista del fil conductor del musical: Què passaria si uns nens entressin en un teatre abandonat? I què passaria si es trobessin la cantant i cupletista Raquel Meller?
No volem fer més spoilers… Ha passat una hora des que ens hem colat a la classe de 5è A i veiem que els infants somriuen: s’acosta l’hora de dinar. Sortim amb ells i elles de classe. Mentre ens allunyem del centre, la Mireia ens explica tot el què ha après aquestes últimes setmanes: “Ajudant la canalla a buscar la seva expressió emocional, he vist com s’anaven trobant a si mateixos i es mostraven cap enfora en un acte de generositat molt gran”, rebla la professora. Deixem enrere l’escola i vagaregem pels carrers del Raval amb la música de Hairspray encara ressonant-nos al cap. D’aquesta visita ens n’enduem moltes coses, però sobretot les ganes de descobrir el resultat d’aquest projecte artístic i comunitari tan singular.