Mobilitat segura
Transformem la ciutat en un espai més segur. Saltar-te la normativa comporta sancions i posa en perill la convivència.
Moure’s per la ciutat és un dret de tothom. I fer-ho amb seguretat també. És per això que si coneixem i seguim la normativa podrem aconseguir fer en una ciutat més amable i segura.
Més del 90 % dels ferits greus en accidents de trànsit formen part dels col·lectius més vulnerables: motoristes, vianants, ciclistes i persones conductores de patinets elèctrics. El nostre objectiu per al 2050 és la Visió 0: zero víctimes mortals i zero ferits greus amb seqüeles per a tota la vida.
Per això treballem per actuar sobre tots els factors que intervenen en la seguretat viària i per donar a conèixer la normativa dels diversos mitjans de desplaçament.
L’Ordenança de circulació, vianants i vehicles (OCVV) és la normativa que estableix la regulació de la circulació a la ciutat de Barcelona, en coherència amb el marc normatiu estatal. El novembre de 2024 es va aprovar una modificació del text que posa ordre respecte els vehicles de mobilitat personal (VMP) i el seu comportament en la mobilitat de la ciutat i persegueix preservar les voreres com a espai per als vianants, alhora que contribueix al foment dels modes sostenibles i actius de transport.
Informa’t de la normativa i ajuda’ns a fer uns desplaçaments més segurs per a nosaltres mateixos i per a tota la ciutadania.
Normativa per a cada mitjà de transport
En cotxe, furgoneta o camió
- Adequa la velocitat a la via i respecta els límits de velocitat. Recordem que més de la meitat de carrers de la ciutat tenen un màxim de velocitat 30km/h.
- Senyalitza sempre els canvis de carril i comprova els punts morts de visibilitat abans de realitzar girs.
- Has d’anar alerta especialment amb les motos, els vehicles més vulnerables amb qui comparteixes espai i velocitat.
- No ocupis els espais de vianants i tingués màxima precaució en sortit o entrar als llocs d’estacionament.
- Està prohibit envair els carrils bici i el carril bus. No t'aturis en doble filera, ni als carrils bici ni els carrils bus.
En moto
- Adequa la velocitat a la via i respecta els límits de velocitat. Recordem que més de la meitat de carrers de la ciutat tenen un màxim de velocitat 30km/h.
- Ves amb compte amb els girs i els canvis de carrils, senyalitzant sempre les maniobres i sense fer ziga zaga entre els vehicles.
- Porta sempre el casc cordat, homologat i de la mida adequada, i proteccions addicionals.
- Evita les distraccions. No miris el mòbil ni manipulis altres dispositius electrònics mentre condueixes.
- Estaciona a les places habilitades a la calçada i als aparcaments subterranis.
- Queda prohibit estacionar a les voreres d’entorns escolars o de centres hospitalaris. També es prohibeix explícitament l’estacionament en els espais adjacents als estacionaments de bicicletes, en els guals de vianants, en els carrils bici i quan obstrueixi la utilització de contenidors.
- Quan no hi hagi la possibilitat d’aparcar a la calçada, i sempre que no hi hagi senyalització que ho prohibeixi, es pots aparcar a la vorera:
- Si la vorera fa entre 3 i 6 metres d’amplada, es pot aparcar en paral·lel a la vorera (a un mínim de 0,5 metres del límit de la vorada) i entre els escocells, sense entorpir el pas de sortides de pàrquings, papereres, contenidors i a un mínim de 2 metres dels passos de vianants i les parades d’autobús. I deixant 3 metres lliures de pas per als vianants.
- Si la vorera fa més de 6 metres, es pot aparcar en semibateria, sempre que hi hagi més de 3 metres lliures de pas.
En patinet elèctric
L’ús de casc és obligatori i el vehicle ha de disposar de llums davanters i posteriors.
No pots, en cap cas, circular ni per les voreres ni per altres zones de vianants. Les vies per on sí que et pots desplaçar són les següents:
- Carril bici a la calçada, a un màxim de 25 km/h, amb obligació de reduir la velocitat als passos de vianants.
- Carril bici a la vorera, a un màxim de 10 km/h.
- Carrers de plataforma única, a un màxim de 20 km/h, i zones de vianants, a un màxim de 10 km/h, només si s’hi permet específicament el pas de vehicles.
- Calçada zona 30 a un màxim de 25 km/h.
- Parcs, a un màxim de 10 km/h.
En bicicleta
- Fes cas dels semàfors i la senyalització i respecta els passos de vianants.
- En els passos de vianants sense semàfors, cal que tinguis més precaució.
- Incorpora els elements de seguretat (timbre, llums i reflectors si circules de nit). Es recomana l'ús del casc. I recorda que és obligatori per als menors de 16 anys.
- Circula per les calçades, els carrils bici, per zones 30 o per les zones especialment habilitades.
- Està prohibida la circulació per les voreres tant a les bicicletes i als VMP. Aquesta mesura no aplica en als menors de 12 anys i les persones adultes que els acompanyin que sí que podran circular en bicicleta per les voreres, de la mateixa manera que també ho podran fer els menors de 14 anys en aquells carrers que no disposen de carril bici.
Igualment en aquells carrers sense carril bici, poden circular per la vorera persones adultes que transportin persones menors d’edat. - No carreguis objectes que puguin dificultar les maniobres o reduir la visió d’altres vehicles.
- No facis servir el telèfon mòbil mentre condueixes ni circulis amb auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so.
- No pedalegis sense les mans al manillar ni circulis fent ziga-zaga o agafant-te a altres vehicles en marxa.
- Estaciona la teva bicicleta preferentment als ancoratges o els aparcaments subterranis destinats a aquest vehicle.
Caminant
- Fes-ho sempre per la vorera.
- Respecta els semàfors.
- Creua sempre pels passos de vianants
- En els passos de vianants sense semàfors, tingués més precaució.
- Presta especial atenció als vehicles que giren en les interseccions.
- No caminis ni t'aturis als carrils bici. I en travessar-los, fes-ho sempre per aquelles zones en les què s’especifica la teva prioritat.
Senyalització d'angles morts
De caràcter voluntari i urbà, la podran portar els vehicles de repartiment, distribució de mercaderies, autobusos urbans i escolars i camions pesants. L’objectiu és indicar a les altres persones de la via, especialment les més vulnerables, en zones urbanes, la importància de situar-se fora de les zones no visibles per a les persones conductores d’aquests vehicles.