Una política climàtica radical per empoderar la classe treballadora i les comunitats rurals

Il·lustració ©Octavi Serra

El capitalisme és incapaç de resoldre la crisi mediambiental. Els intents d’aplicar una política climàtica ferma han agreujat la inseguretat econòmica dels ciutadans i han desencadenat reaccions violentes. Però una ocupació pública garantida en l’àmbit ecològic podria resoldre aquest problema. Per fer-la realitat, la sobirania monetària dels governs i la implicació de la classe treballadora i el món rural en són les claus.

Els governs europeus s’enfronten a un gran dilema. Si bé estan obligats a accelerar substancialment el ritme cap a la descarbonització i altres objectius ecològics, transformant o fins i tot limitant el creixement d’algunes indústries mediambientalment destructives, els intents per fer-ho sovint han perjudicat o alienat la classe treballadora i les comunitats rurals, fet que ha provocat una reacció popular en contra de les polítiques climàtiques.

Espanya n’és un bon exemple. Els ministres del Govern espanyol saben que la descarbonització ha d’incloure plans per reduir la producció industrial de carn. A escala mundial, aquesta indústria és responsable de prop del 13% de les emissions totals, incloses les derivades del canvi d’ús del sòl i dels camps de cultiu. A Espanya les xifres són similars. Però, a diferència del que passa amb l’electricitat i el transport, aquest problema no es pot resoldre mitjançant la tecnologia de les energies renovables.

La producció industrial de carn també utilitza grans extensions de terra de manera molt intensiva, la qual cosa provoca la pèrdua de biodiversitat i, sovint, una greu degradació dels ecosistemes. Això és especialment perillós a Espanya, on el canvi climàtic està provocant la desertització de moltes zones del país, amb terres degradades per la ramaderia que són especialment vulnerables a aquesta crisi. Només cal visitar els camps espanyols per veure-ho amb els nostres propis ulls: la terra està devastada i tocada de mort.

Reduir la producció de carn seria molt beneficiós, perquè permetria disminuir radicalment les emissions del sector alimentari i, d’aquesta manera, ajudaria Espanya a complir les seves obligacions climàtiques. Només eliminant la carn bovina i ovina i els productes lactis i fent ús d’altres fonts de proteïna vegetal i animal, es podria reduir l’ús total del sòl en més d’un 70%. Amb aquesta acció s’aconseguiria alliberar grans extensions de terra que es podrien regenerar per revertir la desertització, millorar la biodiversitat i protegir-nos del canvi climàtic.

Però, en anys recents, quan els mitjans de comunicació espanyols han plantejat aquest problema, s’ha produït una important reacció en contra, per raons comprensibles. La indústria càrnia dona feina a 100.000 treballadors, molts d’ells en comunitats rurals. Aquestes persones es van sentir acusades i culpabilitzades. Era difícil escapar al relat que les elits de Madrid estaven atacant la classe treballadora de les comunitats rurals i amenaçant el seu mitjà de vida. Què passaria si es reduís la indústria càrnia? Què se suposa que farien les persones que en depenen per tenir feina i ingressos? No provocaria això l’emigració a les ciutats i buidaria, encara més, les zones rurals d’Espanya?

La resposta va ser prou contundent per tancar el debat i, des de llavors, amb prou feines s’ha avançat en la qüestió. Aquest episodi és una lliçó de per què la política climàtica mai tindrà èxit si s’enfronta amb la classe treballadora i perjudica els seus mitjans de subsistència. La població ja ha de fer front a una greu inseguretat econòmica amb el capitalisme, l’amenaça constant de la desocupació, l’habitatge inassequible i les crisis del cost de la vida. Una política climàtica que amenaci d’agreujar aquests problemes és inacceptable.

Aquest dilema, però, no es limita només a Espanya. Recentment, hem vist casos similars a França i als Països Baixos. No és només un problema de l’agricultura. S’ha de reduir la producció en molts altres sectors si volem complir els objectius de desenvolupament sostenible: combustibles fòssils, cotxes privats, mansions, creuers, moda ràpida, etc. En tots aquests sectors trobem formes destructives de producció que contribueixen ben poc o gens al benestar humà. Encara que estiguin a favor d’accions enèrgiques sobre el clima, les persones que depenen dels ingressos d’aquests sectors poden pensar que les polítiques ecològiques són profundament desestabilitzadores i oposar-se a l’aplicació d’una política concreta perquè podria deixar-los en una situació difícil.

Agents d’un canvi transformador

Hi ha, però, un enfocament alternatiu. És un enfocament que pot situar les comunitats rurals i la classe treballadora en el centre d’una política climàtica radical, com a agents d’un canvi transformador que asseguri i millori alhora els mitjans de vida de les persones. La clau per obrir aquesta possibilitat és una ocupació pública garantida en l’àmbit ecològic.

A les comunitats rurals se’ls hauria de plantejar la qüestió de la manera següent: a Espanya, la terra (el seu actiu més valuós) està degradada i agonitzant; els habitants de les zones rurals ho saben més bé que ningú. Però, tot i que es troben a la primera línia del canvi climàtic i el deteriorament mediambiental, també estan a prop de la terra i saben perfectament com curar-la. Tenen els coneixements i les eines. Poden convertir-se en herois de la transició ecològica. Espanya els necessita. El mateix plantejament es podria fer a les classes treballadores en general. Tenen la força i la mà d’obra per construir una societat millor i una civilització ecològica.

Com? Amb una ocupació pública garantida vinculada a les obres públiques verdes. Un programa d’aquesta mena permetria a qualsevol persona formar-se i participar en els projectes col·lectius més importants de la nostra generació: desenvolupar fonts d’energia renovables de propietat comunitària, ampliar els sistemes de transport públic (sobretot en les zones rurals, on són bàsicament inexistents), aïllar edificis, restaurar la terra, regenerar boscos, etc. Aquest sistema podria crear oportunitats per permetre als agricultors produir béns agroecològics amb mètodes regeneratius que enriqueixin el sòl i millorin la biodiversitat, allunyant-se de productes destructius com la carn de boví i d’oví.

Són accions urgents, socialment i ecològicament necessàries. Tothom hi està d’acord. Però el capital privat no les duu a terme perquè no són rendibles. Aquest és el veritable quid de la qüestió. El capital controla la producció, organitza les nostres capacitats productives (per tant, la nostra mà d’obra, la nostra terra, els nostres recursos) i produeix allò que li resulta més rendible, i no allò que és més necessari per a les persones i el planeta. El resultat d’això és una sobreproducció massiva de coses com els combustibles fòssils, la carn de boví industrial o els totterrenys, perquè donen molts beneficis al capital; en canvi, tenim una escassetat perenne de coses clarament necessàries com l’habitatge assequible o l’agricultura regenerativa.

La garantia d’ocupació ajudaria a resoldre aquest problema. Intervindria allà on fallés el capital i orientaria la producció cap a objectius socials i ecològics urgents. També suprimiria de manera permanent la inseguretat econòmica que tantes persones pateixen amb el capitalisme. Es podria fer servir per establir normes laborals (com ara un salari digne, jornades laborals més curtes i democràcia al lloc de treball) aplicables de manera transversal a tota l’economia, la qual cosa obligaria les empreses privades a complir-les. En cas de no fer-ho, s’arriscarien a perdre personal. Si tinguéssim l’opció de fer una feina digna i socialment important en un lloc de treball democràtic, acceptaríem una activitat innecessària en pitjors condicions en empreses que només busquen maximitzar els seus beneficis? Definitivament, no l’acceptaríem.

Una idea amb bona acceptació

La bona notícia és que aquesta idea és molt popular. Les enquestes que s’han fet al Regne Unit, als Estats Units i a França mostren que gairebé el 80% de la ciutadania vol que els seus governs estableixin programes de garantia ocupacional. Hi ha poques polítiques que tinguin un suport tan generalitzat, i hi ha estudis recents que asseguren que podria resultar molt atractiva als votants de classe treballadora.

L’enfocament que plantejo aquí també podria revitalitzar de manera radical les comunitats de classe treballadora, tant en ciutats com en pobles rurals. Els recursos es podrien distribuir més equitativament a tot el país, es reduiria la fractura camp-ciutat i es retornarien la dignitat i la seguretat a les zones rurals d’Espanya. Fins i tot podria motivar els joves a traslladar-se de la ciutat al camp per participar en projectes regeneradors.

Les últimes eleccions han demostrat que els partits progressistes d’esquerres a Espanya cada cop tenen menys poder. Sens dubte, una de les raons principals és que no han aconseguit els objectius bàsics d’un govern progressista a l’altura de les circumstàncies: garantir la plena ocupació, sous dignes i mitjans de vida estables. L’atur a Espanya continua sent un problema colossal, completament injustificable: centenars de milers de treballadors que podrien estar contribuint a construir una civilització ecològica s’han quedat sense feina, abandonats i exclosos. Estan condemnats a la pobresa i a la depressió. La garantia d’ocupació resol aquests problemes. Respon a les preocupacions bàsiques de les famílies espanyoles. És una estratègia popular que pot guanyar unes eleccions, i de segur les guanyarà.

Aquest plantejament es pot finançar amb diners públics.[1] Qualsevol govern que tingui prou sobirania monetària pot emetre moneda per pagar salaris i donar feina, per tal d’aconseguir tot el que sigui d’interès públic. Els economistes saben que això és així. Com va assenyalar el mateix Keynes, qualsevol cosa que siguem capaços de fer, en termes de capacitats productives reals, la podem pagar. És a dir, una estratègia de finances públiques permet mobilitzar els recursos productius adequats per aconseguir objectius socialment i ecològicament necessaris.

Naturalment, si tota aquesta nova activitat tensa la capacitat productiva de l’economia (la mà d’obra i els materials disponibles), els preus augmentaran i provocarà inflació. Però aquest problema es pot evitar fàcilment si reduïm la producció i la demanda en altres parts de l’economia, per exemple, mitjançant la regulació del crèdit per retallar el finançament a sectors destructius que s’haurien de limitar, i mitjançant la fiscalitat progressiva per retallar poder adquisitiu als rics. Amb la implementació d’aquestes mesures s’alliberarien capacitats productives que es podrien reorientar cap a activitats més beneficioses.

És cert, però, que els països de l’eurozona, entre ells Espanya, tenen una sobirania monetària limitada, restringida per les normes de la Unió Europea que impedeixen als països membres utilitzar plenament les seves competències en matèria de finances públiques. Aquestes restriccions van ser imposades per faccions polítiques alineades amb els grans capitals europeus, amb la finalitat de dificultar l’ús de les capacitats productives nacionals en benefici del bé públic i que, així, quedessin disponibles per ser explotades per part d’empreses privades. Idealment, els governs europeus haurien de pressionar perquè s’eliminessin aquestes restriccions. Els del sud d’Europa (especialment Espanya, Itàlia i Grècia, que es troben a primera línia de foc quant al col·lapse climàtic) haurien de liderar aquest moviment.

No obstant això, no podem esperar una solució d’àmbit europeu a aquest problema. Les mesures introduïdes recentment pel Banc Central Europeu en resposta a la pandèmia han relaxat substancialment les antigues regles. En aquests moments, els governs nacionals tenen força més sobirania monetària[2] de la que la majoria dels polítics són conscients, i poden i han de fer servir aquest poder per finançar una ocupació pública garantida.

Una situació de bloqueig perillosa

Tot i que la garantia d’ocupació i les obres públiques associades han de ser finançades per l’emissor de la moneda, també han de ser gestionades de forma democràtica en l’àmbit local. D’aquesta manera es garanteix que les decisions sobre la producció estiguin orientades a satisfer les necessitats reals dels ciutadans. El nivell de gestió dependria del projecte: grans iniciatives, com un sistema ferroviari interurbà, requeririen una coordinació a escala nacional, però projectes més locals, com la instal·lació d’energia solar o la restauració d’ecosistemes, es poden gestionar a escala local. En qualsevol cas, el component democràtic és fonamental, atès que diversos estudis han demostrat que quan les persones tenen un control democràtic sobre la producció tendeixen a prioritzar el benestar humà[3] i l’ecologia.[4]

Actualment, ens trobem en una situació de bloqueig perillosa. El capitalisme és incapaç de resoldre les crisis socials i mediambientals a les quals hem de fer front. Els intents actuals dels governs d’aplicar una política climàtica ferma han agreujat la inseguretat econòmica dels ciutadans i han desencadenat reaccions violentes. No podem ni tan sols mantenir una conversa racional sobre la reducció de certes formes de producció per la por perpètua a la desocupació. És impossible avançar en aquestes condicions. Però l’ocupació pública garantida pot acabar amb aquest problema. Posaria fi a la inseguretat econòmica i a la por a la desocupació. També aconseguiríem mantenir un debat serè sobre com transformar l’economia. I finalment ens permetria mobilitzar les nostres capacitats productives per accelerar el progrés cap a objectius urgents.

Aquesta política no només és desitjable. Té una importància existencial i s’ha de debatre i discutir en els mitjans de comunicació i en l’àmbit polític. Com més aviat comencem aquest debat i avancem per aplicar-lo, més brillant serà el nostre futur.


[1] Olk, C., Schneider, C. i Hickel, J. “How to pay for saving the world: Modern Monetary Theory for a degrowth transition”. ScienceDirect, 2023. via.bcn/cyoL50Tg5wB

[2] Ehnts, D. i Paetz, M. “COVID-19 and its economic consequences for the Euro Area”. Eurasian Econ Rev, 11, 227-249. 2021. via.bcn/9gx350Tg5Fq

[3] Ostrom, E. Governing the Commons. Cambridge University Press, 2015. via.bcn/pABJ50Tg5T1

[4] Hauser, O., Rand, D., Peysakhovich, A. et al. “Cooperating with the future”. Nature, 511, 220-223. 2014. via.bcn/H1rh50Tg5Iz

  • Menos es más. Cómo el decrecimiento salvará al mundoCapitán Swing, 2023
  • The Divide: A Brief Guide to Global Inequality and its SolutionsPenguin, 2017

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis