“Si ets original, millor. Però, per sobre de tot, has de ser personal”
- Entrevista
- Plec de cultura
- març 21
- 14 mins
Julio Manrique
És el director de teatre més premiat de Catalunya en l’actualitat i el que més gent és capaç d’atraure dins una sala. Ho aconsegueix per la seva manera de fer entusiasta, enèrgica, contemporània, que brolla en escena i que contagia el públic. Seductor, amb una mirada que se’t fica dins i un somriure encisador, com a actor ha protagonitzat algunes de les pàgines més brillants del teatre català del segle XXI.
Té clar el que busca quan s’empesca un projecte escènic. I no li fa por esperar. Jerusalem, per exemple, va estar força anys al calaix fins que va gaudir de l’oportunitat de dirigir-la. Ara ha presentat Les tres germanes al Lliure. Té idees a cabassos...
En els temps que corren, el teatre té més sentit que mai?
Per començar, és dels pocs llocs on pots anar al vespre. Al marge d’això, que és una tonteria, crec que sempre ha tingut sentit, també en els mals moments. És una trobada on pots viure una experiència col·lectiva amb altra gent i formar part d’alguna cosa que està passant ara i aquí. Aquest ara i aquí tan poderós del teatre, tan balsàmic i necessari.
Quina obra que hagis fet t’acosta més al món tan estrany que estem vivint?
No sé quina dir-te, però Txèkhov és un autor que ens serveix, per aquesta mirada cap al futur que llancen sempre els seus personatges. Tot i que, com que sempre estem en crisi, ara Txèkhov és recurrent. Això de les coses que s’estan esgotant i estan a punt de canviar... Com que fa molts anys que vivim amb aquesta sensació, Txèkhov es torna molt eloqüent. Com a Les tres germanes, que acabem de fer al Lliure. Fent-la, vaig tenir la sensació que era una obra per a ara. El mateix plantejament escenogràfic, amb els actors tancats darrere uns vidres, era previ a la pandèmia. La gent ens deia que era una escenografia “covid”. De sobte, sí, vaig tenir la sensació que aquesta obra era eloqüent.
És una família tancada en ella mateixa...
Una família tancada en una bombolla. En vaig parlar molt amb l’escenògraf, el Lluc Castells. I amb el Marc Artigau i la Cristina Genebat, quan en fèiem l’adaptació. La bombolla, la bombolla… I ara estem tots plegats ficats en una macrobombolla.
I no ens oblidem del desig de les germanes de canviar, de tornar a Moscou...
Hem de marxar d’aquí, hem de tornar a començar, això és possible... Però no ho acaben de posar en marxa. Els grans projectes se’ls escapen, els passen per sobre. Queden atrapades per les petites coses: la feina de profe, el “m’he enamorat d’aquest”, “no puc amb la meva parella perquè cada dia la trobo més ruca”... Aquestes petites coses que ens engoleixen.
Tu vas formar part de la companyia del Teatre Lliure en l’època d’Àlex Rigola (2003-2011), potser l’últim projecte teatral públic amb vocació internacional fet a Barcelona. Quins records en tens?
“Els espectacles sortien fora del Lliure, es passejaven per Espanya, per Europa, pel món. Valdria molt la pena recuperar-ho.”
Vam voltar molt, de Xile a Austràlia. Sempre passaven coses, aquí i allà. Sovint penso: “A veure quan torna, allò”. El Lliure de Rigola voltava. Els espectacles sortien fora del Lliure, es passejaven per Espanya, per Europa, pel món. Valdria molt la pena recuperar-ho. Ara estem en un lloc molt cabró. La gent que gestiona els teatres està atrapada. Però crec que la mirada hauria d’estar posada a recuperar allò... Van ser uns anys molt eufòrics. Teníem 30 anys, ens estàvem fent, obrint. Era un Lliure molt divertit. I va ser molt estimulant tot el que ens va portar, com els primers espectacles de Thomas Ostermeier. Vam veure Shopping and Fucking i vam flipar. Tots volíem fer teatre alemany i anar a Berlín. Era molt inspirador. Les festes al Lliure eren collonudes. Va ser un gran moment per al teatrerisme, que és una cosa molt maca, molt de l’ofici, de la nostra tribu. Això, potser producte de les crisis, s’està desfent una mica. És una pena.
Allà et vas poder enlairar?
Hi vaig ser com a actor i vaig començar a fer de director, amb La forma de les coses i American Buffalo, que recordo amb molt carinyo. Va ser l’Àlex qui em va convidar a fer-les. I van aparèixer coses molt xules, com el 2666.
El Lliure d’aleshores tampoc no tenia gaire més pressupost que el d’ara i va saber posar en marxa un projecte internacional que va despertar interès, de Sant Petersburg a Cadis.
Sí... El tema dels diners és un tema, però no és el tema. La mirada de l’Àlex estava aquí, a obrir el Lliure a Europa i al món.
Quan Rigola va anunciar que plegava del Lliure, el teu nom va sonar molt per rellevar-lo, però això no va passar i vas acabar de director del Romea. T’hauria agradat dirigir el Lliure?
No volia fer-ho. No m’hi vaig presentar. Vaig sonar més a la premsa que en les converses reals que teníem la gent vinculada al Lliure. No m’hi atrevia, en aquell moment. Em semblava un monstre massa gros: tot just estava començant a dirigir espectacles de petit format i pensava que tenia un recorregut a fer, encara. També volia seguir fent d’actor. No m’hi sentia preparat. El Romea tenia una altra dimensió, amb només una sala, privat...
Ara t’hi atreviries?
Ara em sento més preparat del que em sentia en aquell moment, sí.
“Un dia em vaig dir a mi mateix: ‘Para la xerrameca i, si creus que les coses s’haurien de fer de manera diferent, fes-les’. ”
El 2006 vas canviar, per primera vegada, el lloc d’actor pel de director, amb Els boscos de David Mamet. Per què?
Em vaig adonar que pensava molt en com faria les coses si jo dirigís l’obra en què estava participant. Després d’un assaig o d’una funció, pensava en com hauria resolt jo aquesta o aquella escena; posava en qüestió les decisions preses pel director o la directora de torn. Fins que un dia em vaig dir a mi mateix: “Para la xerrameca sobre això i, si creus que les coses s’haurien de fer de manera diferent, fes-les”.
Les teves tres primeres obres són dos Mamet i un LaBute. Tres peces molt gamberres i tota una declaració d’intencions: teatre contemporani anglosaxó.
Eren obres i autors amb els quals em sentia molt connectat. Vaig començar per obres que eren molt d’actors. M’apassionava treballar-hi i continua apassionant-me. Aquestes obres demanaven i feien possible una feina molt a fons amb els actors.
Més Broggi que Rigola, a l’hora de dirigir?
Ni l’un ni l’altre. Crec que els conec molt a bé tots dos. Molt talentosos, molt diferents, cadascú en el seu món... Però crec que hi ha una tercera via. Aprens amb la gent. Això és un ofici, com diu Mamet en llibres com Una profesión de putas, que llegíem als noranta. Insisteix molt en això. Jo, com més va, més m’adono que és així, que no és cap rucada. Els oficis es basen en la relació mestre-aprenent. Quan estàs començant has de tenir les orelles molt obertes, cosa que no vol dir que segueixis els seus passos. El més xulo és quan l’aprenent agafa un altre camí, on segur que hi ha coses del mestre.
Per què costa tant veure’t com a actor, últimament?
A còpia de fer-ho menys, perds la pràctica. Potser estic una mica desentrenat i t’ho mires des de més lluny. Ara tinc ganes de reprendre la gira d’Una història real, que va escriure i dirigir Pau Miró, precisament per posar-me en risc, per defensar una història. Em convé, per salut. Em demano a mi mateix: “Has de posar-te el casc i sortir allà”, perquè és com la primera línia de batalla.
Quan assages, ets dels directors que surt a escena i fa tots els personatges?
Sí... A Les tres germanes no vaig poder perquè hi havia un vidre, cosa que els actors van agrair. Soc molt d’anar als actors i tocar-los, i posar-me amb ells i fer-ho amb ells. Sempre amb molt de respecte, però, de vegades, és la manera d’explicar-te, en lloc de buscar les paraules. Això és un tema, sempre, per al director: trobar les paraules. Peter Brook deia que el més important és saber quan has de parlar i quan has de callar. I és veritat. De vegades, has de callar i deixar que les coses passin. De vegades, però, has d’intervenir-hi.
Què ha de tenir una obra perquè la facis?
“Miro de detectar obres vives que l’autor ha escrit per aclarir-se, no per demostrar-te tot el que sap; obres que necessitava escriure per aprofundir en alguna escletxa, en algun forat.”
He fet obres força diferents. Parlo sovint d’ànima i vida: aquesta obra està viva, té ànima; aquesta no, perquè està construïda molt des del cap o perquè és un pamflet. Notes quan els materials són bons, que no vol dir necessàriament originals. Crec que era Francisco Brines que deia: “La obligación de un poeta, si tiene alguna, es la de ser personal”. Si ets original, millor. Però, per sobre de tot, has de ser personal. Jo miro de detectar això: obres vives que l’autor ha escrit per aclarir-se, no per demostrar-te tot el que sap; obres que necessitava escriure per aprofundir en alguna escletxa, en algun forat.
Cada cop intervens més en els textos que portes a escena. Fins i tot vas escriure, amb els teus dos col·legues habituals, Artigau i Genebat, una obra de cap a peus per a les T de Teatre, E.V.A....
Jo soc molt respectuós amb els autors. Hi penso molt. Vas a recollir un premi i envies agraïments a la producció, als actors... I després penses: “No hem dit res de l’autor!”. I afegeixes: “Col·legues, tot això ho hem començat, ho hem aixecat, ens ha fascinat... per culpa de la història que ha escrit algú!”. Com que no tinc gaire confiança en mi mateix, en l’escriptura, m’agrada adaptar els textos dels altres. I m’agrada fer-ho amb un petit equip, amb el Marc i la Cris. M’agrada fotre-hi mà per convertir un text que no és teatre en una obra de teatre, o per actualitzar una obra de teatre clàssica.
No és habitual, en teatre, l’escriptura col·lectiva.
Si escrius poesia, és impossible. M’agrada molt treballar en grup. Sempre m’ha agradat. Potser és una de les raons per les quals em dedico al teatre. A la televisió es fa molt més, i també al cinema, on sovint hi ha dues o tres persones que signen un guió. Per què no en el teatre? Per què no trencar la idea de l’autor poeta? És una possibilitat: hi ha autors que són grans poetes, com Koltès, Mouawad o Butterworth. En una altra dimensió i en un altre tipus d’obres, és possible l’escriptura col·lectiva. Em diverteix molt.
Què té el teatre anglosaxó que el fa una mica diferent de la resta? En l’escriptura dramàtica actual crec que el món es divideix en dos cantons: els anglosaxons i els altres.
Són molt bons explicant històries. Sí, poden desconstruir-les, negar-les, però tot neix en això: que són molt bons explicant històries. I potser és que ho necessiten molt. Peter Brook deia que els anglesos són els millors actors del món. Jo no sé si és veritat ni si ell ho pensa de debò. Però parla sobre el sentimentalisme a l’hora d’actuar i com manegar les emocions. Diu que els mediterranis les tenim molt en primer terme, que hi ballem. En canvi, els anglesos són tan maldestres, tenen tants problemes a la vida real amb les seves emocions, amb tantes inhibicions i pudors que, a l’hora d’actuar, van per camins tangencials i acaben fent interessant la seva actuació. Potser necessiten tant explicar històries perquè la seva interacció personal està tan protegida que és a través de la ficció que s’acaben d’explicar a ells mateixos.
Ets dels pocs directors d’aquest país que ha prioritzat el teatre contemporani per sobre del clàssic. No has fet cap Shakespeare!
Perquè el teatre contemporani em parla més directament. Quan llegeixo alguns d’aquests autors que hem comentat o d’altres, m’hi connecto amb més facilitat. Ara tot això s’està movent, potser per l’edat. I em permeto llegir un clàssic com si fos contemporani. He agafat textos contemporanis perquè m’agraden més, sobretot com a director. I no, no he fet cap Shakespeare. És una assignatura pendent.
Com a actor, molts.
Una bona pila: Hamlet, Rei Lear, Timó d’Atenes, Macbeth, Romeu i Julieta... I cada vegada, com a actor, he flipat. Com a espectador vull veure teatre contemporani, però després sempre penso: “Que bé que un director hagi decidit muntar un Shakespeare i proposar-me que hi sigui”. En canvi, obro Shakespeare i penso: “Quin muntaria? Com ho faria? Potser Hamlet o Rei Lear serien les que faria...”. A les altres hi trobo sempre algun problema, coses que me’n distancien. Com a actor, posar-te allò a la boca és poderós. De sobte, t’emociones quan t’adones que aquelles frases que dius van ser escrites fa tant de temps...
Crec que a molta gent li agradaria veure un Hamlet dirigit per tu. No passa gaire que un actor que ha fet de Hamlet dirigeixi, anys després, l’obra.
Haurà de passar un temps sense que ningú no la faci pel mig, perquè es tracta d’una obra que es va fent...
Oriol Broggi, que et va dirigir fent de Hamlet, té al cap tornar-la a aixecar...
A l’Oriol li agrada tornar a certes coses. És molt lliure. Fa poc que la va dirigir Pau Carrió, però, tot i així, si té ganes de fer una cosa, la fa.
En els últims anys també has ocupat el lloc de productor. El 2014, amb David Selvas, vau crear La Brutal. Per què?
“La Brutal s’ha convertit en un actor importantíssim en el nostre panorama teatral tan petit i tan vilipendiat. Feia falta, perquè en aquest país hi ha molt poques productores.”
Jo soc un productor molt cutre. Les idees, l’empenta de tirar endavant l’empresa, eren sobretot del David. Em vaig apuntar al projecte i vaig anar a veure gent. Havia de participar-hi, perquè la idea era molt bona. El projecte inicial, molt vinculat al teatre contemporani, m’agradava molt. Feia falta, perquè en aquest país hi ha molt poques productores. Hi ha companyies pobres que treballen molt en precari. Però, productores? Fora de Focus, poques. Estava molt bé que algú s’hi atrevís, perquè no només generava feina per als que la creaven, sinó per a molta més gent. Vam tenir un saque molt proactiu. Vam xerrar amb molta gent. Amb el temps, me n’he anat desvinculant perquè he seguit la meva carrera d’actor i director. Tenia ganes de fer coses fora d’allà i el David s’hi ha quedat tirant-la endavant. Ha fet una feina...
En només set anys s’ha posat a un nivell molt alt.
La Brutal s’ha convertit en un actor importantíssim en el nostre panorama teatral tan petit i tan vilipendiat. És important que hi sigui.
A la teva carrera com a director et fa falta fer el salt, travessar els Pirineus, portar alguna obra teva a fora o dirigir a fora?
Espero que sí. M’agradaria, per seguir fotent-me en problemes, per seguir creixent i sortir de l’ou. Surts d’un ou i te’n fots en un altre. Està bé anar-los trencant... En el nostre ecosistema s’hauria de pensar seriosament que les coses que neixen aquí surtin d’aquí. S’ha d’intentar... Anar a dirigir una cosa a fora, amb actors de fora, m’encantaria. El camí natural seria, primer, treure alguna cosa que has fet aquí, amb la teva gent. Això ja podria haver passat. Tothom ha de tenir ganes de fer-ho... Ara, les coses ja no surten ni de Catalunya, gairebé. No hi ha ni gires estatals. Només comptades produccions que tenen un perfil molt comercial. Els teatres públics no van enlloc. Hi ha moltes obres que moren massa ràpid.
El 2005, la companyia del Lliure viatjava per tot arreu. I la del Romea de Calixto Bieito. Però en quinze anys ens hem tornat a ficar dins l’ou. Només surt l’avantguarda: El Conde de Torrefiel, Agrupación Señor Serrano...
Fan servir un llenguatge més exportable, amb produccions que són exportables. Però hi hauria d’haver la voluntat de treure els teatres d’aquí.
Del número
N118 - abr. 21 Índex
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis