Quin és el futur de la política democràtica
- Dossier
- oct. 22
- 7 mins
Europa es troba davant d’una crisi d’hegemonia neoliberal que podria obrir el camí als governs autoritaris, però que també pot permetre recuperar i intensificar les institucions democràtiques a través del que Chantal Mouffe denomina populisme d’esquerres. Segons l’autora, aquest constitueix l’estratègia política més prometedora per revifar i expandir els ideals democràtics a l’Europa actual.
Ens trobem en una època clarament inestable de la política democràtica. En molts països europeus som testimonis de l’èxit creixent dels partits populistes de dretes. Des de diversos cercles se sent la reivindicació que la democràcia està en perill, i moltes veus fan saltar l’alarma davant d’un possible retorn del “feixisme”.
No hi ha cap dubte que ens trobem davant d’una crisi d’hegemonia neoliberal que podria obrir el camí als governs autoritaris, però que també pot oferir l’oportunitat de recuperar i intensificar les institucions democràtiques, debilitades per la condició “postdemocràtica” derivada de trenta anys de neoliberalisme.
Aquesta condició postdemocràtica és producte de diversos fenòmens. El primer, que he proposat anomenar postpolítica, és l’esvaïment de les fronteres polítiques entre la dreta i l’esquerra. És el resultat del consens establert entre partits de centredreta i de centreesquerra sobre la idea que no hi havia alternativa a la globalització neoliberal. Sota l’imperatiu de la “modernització”, els socialdemòcrates han acceptat els “dictats” del capitalisme financer globalitzat i els límits que imposa a la intervenció estatal i a les polítiques públiques.
La política s’ha convertit en una mera qüestió tècnica de gestió de l’ordre establert, un domini reservat als experts. La sobirania del poble, concepte clau de l’ideal democràtic, s’ha declarat obsoleta. La postpolítica només permet una alternança de poder entre els partits de centredreta i centreesquerra. S’ha eliminat la disputa controvertida entre diversos projectes polítics, crucial per a la política democràtica.
Aquesta evolució postpolítica ha tingut lloc en un context socioeconòmic caracteritzat pel domini del capitalisme financer. La financerització de l’economia ha anat acompanyada de polítiques de privatització i desregulació que, juntament amb les mesures d’austeritat imposades després de la crisi del 2008, han provocat un augment exponencial de la desigualtat.
Això afecta especialment els sectors populars, ja desafavorits, i la classe treballadora, però també una part important de les classes mitjanes, que han entrat en un procés de pauperització i precarització. Es pot parlar perfectament d’un fenomen d’“oligarquització” de les nostres societats.
En els darrers anys, han sorgit diversos moviments de resistència contra la destitució postdemocràtica de la sobirania popular i les devastadores conseqüències de la globalització neoliberal. Es poden interpretar a partir del que Karl Polanyi va presentar a The Great Transformation [La gran transformació] com un “contramoviment” en què la societat va reaccionar contra el procés de mercantilització i va impulsar la protecció social. Aquest contramoviment, va assenyalar, podia prendre formes progressives o regressives.
Aquesta ambivalència també es dona en la conjuntura actual. En diversos països europeus, aquestes resistències han estat adoptades per partits populistes de dretes, que han articulat en un vocabulari nacionalista i xenòfob les demandes dels sectors populars, abandonats pels partits de centreesquerra des de la seva conversió al neoliberalisme.
Els populistes de dretes proclamen que tornaran al poble la veu que li han confiscat les elits. Han entès que la política sempre és “partidista” i que requereix una confrontació entre nosaltres/ells. Així mateix, reconeixen la necessitat de mobilitzar els afectes per construir identitats polítiques col·lectives. Amb el dibuix “populista” de la frontera política entre el “poble” i l’establishment rebutgen obertament el consens postpolític.
Aquests són precisament els moviments polítics correctes que la majoria dels partits d’esquerres no poden fer pel seu ideal consensuat de la política i la visió racionalista segons la qual les passions s’han d’excloure de la política democràtica. Per a ells només són acceptables els arguments i procediments racionals. Això explica la seva hostilitat envers el populisme, que assimilen a la demagògia i la irracionalitat.
L’única manera de contrarestar l’auge del populisme de dretes és donar una resposta progressiva a les reivindicacions que expressa en un llenguatge xenòfob.
Del populisme de dretes al d’esquerres
Malauradament, no és amb la defensa obstinada del consens postpolític que es pot afrontar el repte del populisme de dretes. És vital entendre que, per lluitar contra el populisme de dretes, l’estratègia de la condemna moral i la demonització del seu electorat és totalment contraproduent, perquè reforça el sentiment antisistema entre les classes populars. El que explica que el populisme de dretes tingui ressò en sectors socials cada cop més nombrosos és l’absència d’un projecte polític capaç d’aportar un vocabulari diferent per formular el que, en el seu origen, són greuges genuïns.
L’única manera de contrarestar l’auge del populisme de dretes és donar una resposta progressista a les demandes que expressa amb un llenguatge xenòfob. Això suposa reconèixer l’existència d’un nucli democràtic en aquelles demandes i la possibilitat, a través d’un discurs diferent, d’articular en una direcció progressista les múltiples resistències a les conseqüències de la globalització neoliberal. Classificar els partits populistes de dretes com “d’extrema dreta” o “feixistes”, presentar-los com una mena de malaltia moral o com el retorn de la “pesta bruna”, i atribuir el seu atractiu a la falta d’educació o a factors atàvics és, per descomptat, molt convenient per a les forces de centreesquerra. Els permet desestimar totes les seves demandes i evitar reconèixer la responsabilitat que tenen en la seva aparició.
Cal establir una sinergia entre els moviments socials i els partits amb l’objectiu de construir un “poble” i mobilitzar els afectes comuns cap a la igualtat i la justícia social. Aquesta és l’estratègia política que anomeno “populisme d’esquerres”.
Per dissenyar una resposta pròpiament política, cal adonar-se que el moment populista actual és l’expressió de demandes molt heterogènies, que no es poden formular a través de la dicotomia esquerra/dreta tradicional. A diferència de l’època del capitalisme fordista, caracteritzada per lluites organitzades al voltant de la centralitat d’una classe treballadora en defensa dels seus interessos específics, en el capitalisme neoliberal postfordista les resistències s’han desenvolupat en molts punts fora del procés productiu. Aquestes demandes, moltes de les quals tenen un caràcter transversal, ja no corresponen a sectors socials definits en termes sociològics ni per la seva ubicació en l’estructura social. A més, les reivindicacions vinculades a les lluites contra el sexisme i el racisme, així com les relacionades amb el medi ambient, han adquirit cada cop més rellevància.
Per federar aquestes lluites diverses cal establir una sinergia entre els moviments socials i els partits amb l’objectiu de construir un “poble” i mobilitzar els afectes comuns cap a la igualtat i la justícia social. Aquesta és l’estratègia política que anomeno populisme d’esquerres. Té la finalitat de construir una “voluntat col·lectiva”, un “poble” l’adversari del qual estigui constituït per l’“oligarquia” i per totes les forces que sostenen l’ordre neoliberal. L’objectiu és establir la base d’una nova formació hegemònica que dirigirà una bifurcació ecològica per garantir l’habitabilitat del planeta per a humans i altres éssers, així com per crear les condicions per recuperar i intensificar les institucions democràtiques. El procés de radicalització de les institucions democràtiques inclourà sens dubte moments de ruptura i un enfrontament amb els interessos econòmics dominants. És una estratègia “reformista radical” que implica una dimensió anticapitalista, però que no exigeix renunciar a les institucions demòcrates liberals.
Aquest model hegemònic prendrà formes diferents segons les trajectòries específiques, els contextos nacionals i les tradicions implicades. No hi ha cap pla d’acció a seguir ni cap destinació final on arribar. L’important, independentment de com en diguem, és que la “democràcia” sigui el significant hegemònic al voltant del qual s’articulen les diverses lluites i que no es descartin les institucions pluralistes. El populisme d’esquerres, concebut al voltant d’objectius democràtics radicals, lluny de ser una perversió de la democràcia, una visió que les forces defensores de l’statu quo intenten imposar desqualificant com a “extremismes” i “enemics del pluralisme” tots aquells que s’oposen al consens postpolític, constitueix l’estratègia política més prometedora per revifar i expandir els ideals democràtics a l’Europa actual.
Publicacions recomanades
- Por un populismo de izquierdaSiglo XXI, Buenos Aires, 2018
- Agonística: Pensar el mundo políticamenteFondo de Cultura Económica, Buenos Aires, 2014
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis