“Quan m’han fet mal, no he parat l’altra galta”

Luis Cabrera

Retrat de Luis Cabrera. © Martí Petit

Gràcies a la seva tenacitat, rebel·lia personal i caràcter indomable, Luis Cabrera (Arbuniel, Jaén, 1954) ha anat trenant una trajectòria vital desbordantment rica que ara explica al seu llibre de memòries La vida no regalada (Roca Editorial, 2021). Es tracta d'una novel·la biogràfica en la qual Lorenzo Almendro, el seu alter ego, rescata el nen humiliat que corre amb vestits estrafolaris per un poble de la serra de Jaén, d’on la seva família l’“arrencarà” als nou anys; l’adolescent imberbe i intrèpid que s’involucra en la lluita antifranquista i els moviments veïnals al barri de Verdum; el rodamón que recorre Europa com a músic de carrer o el visionari que funda el Taller de Músics.

Mai no ha deixat de ser qui va ser. És autor dels assajos Els altres andalusos (obra col·lectiva, La Esfera de los Libros, 2005) i Catalunya serà impura o no serà (Pòrtic, 2010), i al llarg de la conversa deixa anar una prodigiosa torrentera d’idees i vivències, històries sucoses i reflexions intel·ligents.

“Vaig arribar a aquest món per deixar-hi empremta”, escriu al final del llibre. Des del primer moment tenia clar el que volia fer i ho ha fet?

Des que vaig néixer, les circumstàncies m’han estat adverses. La meva família era molt pobra, molt humil, però la meva mare sabia cosir. Havia fet un curs de patronatge per correu, i amb un simple retall ens confeccionava uns vestits a la meva germana i a mi que, no vegis, no els portaven ni els rics. I això, a Arbuniel, el petit poble de Jaén on em vaig criar fins als nou anys, xocava i generava moltes enveges. Jo és que a més era un nen molt fi, molt prim, amb uns ulls verds que cridaven molt l’atenció. Semblava una nena i es reien de mi, m’humiliaven. Però jo sabia que no era una nena i durant molt de temps vaig haver de lluitar contra aquest estigma. Els nens m’empaitaven i em cridaven: “Nena, nena!”. També em van posar el sobrenom de “Torero”.

Perquè tenia molta empenta?

No, per culpa d’un vestit vermell que m’havia fet la mare, amb les solapes de pell negra, una armilla a joc i sabates de xarol. Jo devia tenir set anys i, és clar, surts al carrer amb aquesta fila...

I vostè com ho vivia?

Malament, molt malament. El que passa és que la bondat i la maldat són dues cares d’una mateixa moneda. Era espavilat, aprenia ràpid, i tots aquells nois grans que em molestaven després em venien a demanar que els ajudés a fer els deures. Els deia que sí, que d’acord, però els enganyava perquè l’endemà el mestre els donés llenya. Era la meva venjança, allà sortia la meva part malvada. Crec que és en aquell moment quan comença a forjar-se en mi una personalitat dual que he hagut d’anar polint, administrant i gestionant amb els anys. Al final ha guanyat la bondat. Però quan m’han fet mal, no he parat l’altra galta. Em pegaven al carrer i, quan arribava a casa, la meva mare em donava unes pallisses tremendes utilitzant fins i tot les seves sabates de taló, perquè era molt presumida. Em pegava per tot. Per haver-me ficat al riu a collir crancs, per trencar les vambes jugant a futbol. Pel que fos, ella tot ho solucionava així.

Ha arribat a entendre-la, a perdonar-la?

No, ara té 94 anys i ja veurem... Però hi ha hagut èpoques en què era impossible.

Davant d’aquesta situació de fustigació, deixar el poble i venir a Barcelona podria semblar un alliberament per a un nen de nou anys. No obstant això, descriu la partida familiar en un camió carregat de llits amb una imatge dolorosa: “Assegut sobre els matalassos en sentit contrari a la marxa”.

Jo no volia sortir d’allà, per a mi allò era un exili. Crec que ja és hora que parlem d’exili. En el cas dels pares, dels adults, es pot parlar d’immigració, però als fills d’aquelles persones que van haver de marxar per qüestions polítiques, socials o econòmiques, literalment ens van arrencar de les nostres vides. I això produeix un trencament. I d’aquí segurament ve aquesta determinació per superar-me, per deixar empremta.

Quina impressió li va produir aquella Barcelona de blocs de ciment que veia des del barri de Verdum?

Eren carrers plens de terra i pedres amb desnivells i camps replets de runa. No entenia res. Aquells blocs de cinc plantes del carrer Cuartel Simancas, on vivíem, eren com gegants terrorífics. Em preguntava: què hi faig jo aquí? Els nens, molts del meu poble i fins i tot alguns familiars que havien portat la seva ràbia amb ells, em seguien pegant, em deixaven de banda. Recordo que vaig fer dos amics, en Braulio, un cubà que havia vingut a viure amb uns familiars gallecs, i Joan Sans Villena, un català que vivia en una planta baixa amb un hort al darrere que em recordava les cases del poble. M’havia cridat l’atenció perquè la seva mare sortia a la porta i cridava: “Joan, vine a dinar”. La meva, des del tercer quarta, cridava: “Luis, sube a comer”. I jo vaig pensar, “aquest és el meu, el diferent”, igual que el cubà, que a més sabia gallec. I d’aquí surt el meu interès per aprendre català.

En quin moment mor aquell nen tímid i poruc, i neix el Luis Cabrera rebel i tenaç que coneixem avui?

Retrat de Luis Cabrera. © Martí Petit © Martí Petit

Li ho dec al meu pare, això, a qui dedico el llibre. Era un home tan bo que per no ferir no parlava, per això qui manava a casa era la meva mare. Ella no parava mai de punxar-lo. “Treballes a la metal·lúrgica, però et passes els caps de setmana a casa de braços plegats sense fer res”, li deia. I vinga, i vinga... Fins que un dia se’n va anar a Santa Coloma a casa d’un paisà que hi tenia un bar, El Descosío, per demanar-li feina. No acostumava a beure, però aquell dia va tornar borratxo. Va pujar les escales de quatre grapes i quan es va haver espavilat em va dir: “Luis, de vegades ens hem d’emborratxar per fer allò que sobris no som capaços de fer. M’has de jurar una cosa: que li fotràs una pallissa fins a fer-li sang al primer de la colla que et falti al respecte. Jo seré a la finestra mirant”. És el que vaig fer, i a partir d’aquell moment em van deixar més o menys en pau. I és en aquell instant, als tretze anys, com que vaig ser capaç d’afrontar una cosa que fins llavors no m’havia pogut ni plantejar, que neix Luis Cabrera.

I es converteix en un adult de la nit al dia.

Als catorze anys acabo els estudis primaris i començo a treballar en una bodega, després de cambrer en un bar d’Horta. D’allà salto al tèxtil i més tard jo crec que em converteixo en el primer missatger que hi va haver a Barcelona. Amb una Mobylette em dedico a repartir fotos de casaments, batejos i comunions, cobro factures a botigues de queviures de l’Eixample i reparteixo el diari esportiu 4-2-4, del Grupo Mundo. Vaig agafar el gust a la vida d’autònom, la llibertat d’horaris, i mai més no vaig tornar a treballar per a algú altre. Sempre m’he buscat la vida pel meu propi compte.

Un dia, als setze anys, escolta Morente al programa Romero y su tocadiscos flamenco i allò li capgira la vida.

Sonava “Sentado sobre los muertos”, de Miguel Hernández, que acaba: “Varios tragos es la vida y un solo trago es la muerte” (canta). Vaig entrar en xoc. Quan escolto aquella veu, aquells girs i aquell text, em dic: “Jo he de conèixer aquest home”. Havia començat ja a freqüentar els soterranis de la parròquia de Sant Sebastià, que aplegava tota la clandestinitat de la zona, i també m’encarregava de la comissió de Cultura de l’Associació de Veïns de Verdum. Els proposo crear la Peña Flamenca Enrique Morente.

Se’n va a Madrid a conèixer el mestre i viu una nit iniciàtica.

Em presento a Radio Juventud i li demano el telèfon a Ricardo Romero, que m’adverteix: “Ves amb compte, perquè Morente és roig”. Li vaig trucar i vam quedar en una cafeteria de la Gran Via. Era amb Pansequito i l’Indio Gitano. La idea el va engrescar, imagina’t, jo era un complet imberbe. Després vam anar a sopar i vam acabar en una mena de discoteca on es reunien els gitanos que controlaven la prostitució de qualitat mitjana alta. Anaven a aquell antre de matinada, a fer comptes. I allà hi havia Camarón. Veig com l’Enrique i ell s’abracen, eren com germans. I jo, seguint el consell de l’Enrique, que m’havia dit que si volia ser acceptat en el món del flamenc havia de fer el que veiés que feia tothom, començo a beure whiskies i a fumar xocolata. No vegis, jo era verge en aquestes coses, però m’apunto a tot. Hores després, Morente i Camarón s’enreden mà a mà per fandangos i allò va ser una bogeria. I per primera vegada sento de la boca d’algun d’aquells gitanos la paraula duende. A la sortida, a rodolons pel carrer, vaig preguntar a l’Enrique que què era allò. “Mira, Luis, el duende són dos borratxos pel carrer buscant un cotxe que no troben”. I allà vaig començar a entendre el sentit de l’humor, la sornegueria, la intel·ligència i la gràcia d’una persona que ha estat el meu germà i el meu mestre.

I aquí és quan deixa de ser “Torero” per convertir-se en “El Drogas”?

Comencen a dir-me així quan entro a Bandera Roja, una història en què em fico per afinitat amb dos nois de la meva edat, Fernando Pindado, El Tati, i Francisco Martínez Chapo. En aquell temps venia a la penya amb la seva gent El Pitus, un dels líders de Nou Barris, que es feien els seus porros... Els grans passaven del tema, però jo no. I per això el nom d’“El Drogas”. Als setanta, ser del PSUC a Nou Barris era ser de dretes. Però jo sempre vaig tenir una contradicció entre marxistes i llibertaris, fins que un dia uns vells cenetistes, gent culta, em van fer veure que m’estaven utilitzant per tirar fulls de mà que escrivien d’altres, quan jo segurament els podria escriure millor.

Però la policia l’enxampa in fraganti, i fa els divuit anys a La Model, per rumbes.

A un noi de disset anys, que hauria de ser delicte, li encarreguen que porti tot tipus d’artefactes, punxons, cadenes, canonades de plom, per armar els piquets de defensa en una manifestació de suport a una vaga general a Ferrol. Aquell era jo. Va aparèixer un zeta i em va portar a la comissaria de Via Laietana. De cop i volta em van clavar dues bufetades, perquè són més humiliants que els cops de puny, i a mi no se m’acut res més que preguntar-los si eren catalans. Comença l’embolic. Em lliguen a una cadena i comencen a clavar-me empentes, arriben els insults, les escopinades... Així durant tres dies, i jo no paro d’insistir amb el català. Em sortia de manera natural. Els volia posar nerviosos, provocar-los, perquè recordava el que m’havia dit el meu pare. Si em feia petit, estava perdut, pensava. Després vaig ingressar a La Model i allà em va salvar que, en lloc d’estar amb els presos polítics, vaig contactar amb delinqüents de pa sucat amb oli que coneixia del barri i que em van protegir del grup dels durs. Vam organitzar fins i tot una farra per celebrar el meu aniversari, amb un pastís que va aconseguir fer-me arribar la meva àvia. Van aparèixer guitarres, va aparèixer xocolata, i vam cantar per rumbes a Camarón, a Bambino, a Los Chichos... Vaig estar-hi uns pocs dies. Un any després de la sortida, em vaig alliberar del jou del comunisme, perquè per a mi va ser un jou.

Tot i que abans d’entrar a presó ja havia assajat un nou estil llibertari viatjant per Europa com a músic de carrer.

Volia veure com es vivia als països democràtics. Amb tres companys de la penya vam recórrer pràcticament tot Europa en sis mesos. En Morcillo feia de palmero, en Lázaro tocava la guitarra, la Conchi ballava i jo cantava. Vam guanyar molts diners actuant a les places. A la del Louvre va ser brutal, mai no he tingut tantes càmeres gravant. El quarter general el teníem a la ciutat lliure de Christiania, a Copenhaguen, on hi havia dutxes i dormitoris comunitaris que em van servir per aprendre molt de tècniques amatòries... Però la meva obsessió era saber qui manava en aquella comuna, fins que vaig arribar a tres professors universitaris que eren qui movien els fils. Després vam anar a Estocolm i la cosa es va complicar. Feia fred, la gent no s’aturava al carrer, i ens vam haver de buscar la vida com murris, robant als supermercats i marxant sense pagar dels restaurants. I ens van enxampar, és clar.

D’aquella estada a Christiania va portar El libro rojo de los escolares, un llibre que seria decisiu en el nou rumb que anys més tard prendria la seva vida.

Retrat de Luis Cabrera. © Martí Petit © Martí Petit

La penya flamenca, on venien a fer xerrades gent com Pasqual Maragall o Josep Maria Balcells, es dissol el 1978. Havien aparegut per allà uns paios entre els quals hi havia Joaquín Gambín, El Grillo, que en realitat eren delators de la policia i volien captar joves per a la FAI. Quatre nois s’hi van involucrar i després van ser detinguts per la seva implicació en el cas Scala. Molts socis es van donar de baixa en massa i allò va ser la fi de la penya. Jo havia conegut poc abans Fernando H. Les, que tenia una distribuïdora editorial, Distribuciones Epicuro, que duia el fons de Castellote Editor. I se’ns va acudir traduir del danès El libro rojo de los escolares, que ens havien donat els popes de Christiania. En vam tirar 200.000 exemplars i es venia a 50 pessetes. Vam portar caixes i caixes als quioscos de la Rambla, que es buidaven en qüestió de dies. Van començar a demanar-nos-en des de llibreries de tot Espanya i aquest cop també ens van enxampar.

Al local del carrer Requesens, al Raval, on tenia la distribuïdora, va fundar poc després el Taller de Músics, una escola que connectava el flamenc amb el jazz. Per allà hi han passat Mayte Martín, Miguel Poveda, Chicuelo, Rosalía… Avui forma part de la normalitat, però llavors la seva pretensió d’ensenyar flamenc en una escola era poc més que un anatema.

Jo no m’he cregut mai aquest rotllo de la sang. Si un flamenc neix a la selva envoltat d’animals, no aprèn ni a parlar, per molt gitano que sigui. A tot estirar, imitarà els sons d’un tigre, dels arbres o de la pluja. Si neixes en una família on es canta i es balla, imites els grans, cantes i balles, però d’aquí a ser professional hi ha tot un món. El flamenc té un codi tan complex com el de la música clàssica, i la gràcia és que, igual que el jazz, neix de les classes pobres, gent analfabeta que crea uns codis molt bèsties en harmonia i ritme. Això té molt de valor, és un patrimoni enorme.

A la novel·la explica que va aconseguir desplaçar el tràfic d’heroïna del Raval gràcies a Camarón. De debò va passar així?

Totalment. A la zona hi havia un problema greu amb la droga, hi havien mort prop de quaranta joves i la policia no hi feia res. M’assabento que a sobre d’on ara hi ha el JazzSí vivia un antic macarra, personatge sinistre i fosc, que duia pistola. Em vaig imaginar que ell devia saber qui controlava el tema de l’heroïna i vaig anar a preguntar-l’hi, perquè allò s’havia d’acabar. “Tu coneixes el Camarón?”, em va preguntar. “Sí, el conec”. “Doncs si aconsegueixes que el capo que controla l’heroïna el conegui, s’acabarà la droga en aquesta zona”. A través d’un infermer de Can Ruti els vaig posar en contacte, van quedar en un bar, es van fer fotos, i tres dies més tard pràcticament havien desaparegut tots els peons de la droga als voltants del Taller de Músics. Al capo, un gitano panxarrut i corpulent, el van trobar mort un mes i mig després a casa seva, envoltat d’ampolles de whisky, heroïna i paperines de coca. La festa se li havia escapat de la mà.

Vostè té por d'alguna cosa?

De res. Només els ignorants no tenim por.

Al final sempre se’n surt, però sembla com si tota la seva vida hagués estat nedant a contracorrent. Demana matrimoni a la filla d’un gitano, i aquest no l’hi posa fàcil.

Ell s’havia casat amb una paia i no permetia que jo em casés amb la seva filla, així que el que vam fer va ser escapar-nos i no vam aparèixer fins a sis mesos més tard. Amb la meva dona, i també amb els meus sogres, vam participar en les lluites veïnals a Roquetes, segrestant autobusos perquè allarguessin el trajecte fins al final dels carrers més costeruts. Després va venir la desmitificació de la classe obrera. Amb la meva dona ens repartíem les tasques domèstiques; jo també rentava, fregava o sortia a la terrasseta comuna a estendre la roba. I van començar a dir-me marieta. Allò no anava amb mi, em vaig adonar que havia de sortir del gueto. Una cosa era lluitar perquè el barri tingués unes condicions dignes, i l’altra, les qüestions de caràcter personal, que aquells treballadors no entenien. I vam anar a viure a Gràcia.

En el seu últim concert a El Molino, un mes abans de morir, el 2010, Enrique Morente li va dedicar una soleá al seu amic Luis, de qui va dir: “No he conegut ningú que hagi estat capaç de fer més enemics en tan poc temps”. Té més enemics que amics?

Sí, és clar. Un amic pot ser el teu pitjor enemic perquè sap més de tu que la resta.

Llibre

  • Llibre: La vida no regalada. Luis Cabrera. Roca Editorial, 2021La vida no regaladaRoca Editorial, 2021

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis