Les contradiccions d’una democràcia indecisa
La ciutat després de la pandèmia
- Dossier
- maig 20
- 12 mins
Després de la crisi del coronavirus, les democràcies dèbils anul·laran els drets civils i empoderaran els seus governants, i les fortes es guanyaran la confiança dels seus ciutadans amb informació directa, senzilla i lògica. Aviat veurem en quina categoria es troba el nostre país: si la democràcia sortirà reforçada de la pandèmia o si, contràriament, iniciarà el camí cap a l’autodestrucció.
L’ús de dades de geoposicionament per controlar quarantenes en absència de proves diagnòstiques produeix la mateixa classe de dissonància cognitiva que la informació sobre l’ús de mascaretes, amb el qual té una relació estreta. Pot explicar-se als ciutadans que les mascaretes no serveixen per protegir-los del virus i, alhora, que han de reservar-les pels metges i infermeres perquè treballin sense arriscar la salut? Que les mascaretes serveixen perquè els malalts no contagiïn el virus però que, alhora, no té sentit que les portem tots quan encara no sabem qui està infectat i qui no? Quan surt dels llavis dels nostres delegats de Govern, la desinformació és especialment destructiva, i no només perquè la repetiran els mitjans de comunicació. Els governs democràtics que menteixen als ciutadans destrueixen la seva credibilitat a canvi de no res i faciliten la tasca dels intoxicadors professionals. De què serveixen els fact checkers quan s’ha contaminat la font oficial?
Tot i que els països occidentals s’han obsessionat amb les aplicacions de seguiment, la clau són els protocols d’emergència.
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha felicitat Taiwan, Singapur i Corea del Sud per les seves actuacions exemplars en la mitigació local de la pandèmia. Els governs dels països asiàtics es van activar tan bon punt la Xina va comunicar l’existència del virus i van aconseguir evitar milers de morts sense paralitzar del tot l’economia. Malgrat que els països occidentals s’han obsessionat amb les aplicacions de seguiment, la clau són els protocols d’emergència. Quan van arribar els primers infectats locals, Corea del Sud va assegurar la producció i disponibilitat de mascaretes i les va distribuir a preu de cost i de manera equitativa a través de les farmàcies, a qui el primer ministre va titllar de “primer node sanitari sobre el terreny”. També van activar tots els laboratoris del país per distribuir la producció dels tests i dur a terme els diagnòstics ràpidament sense sobrecarregar els hospitals.
Es van enviar estacions mòbils per fer proves a les zones de més incidència i més trànsit: el transport públic, els centres comercials i les oficines de l’Administració. Després, van fer servir dades de geoposicionament, targetes bancàries i càmeres de vigilància per rastrejar els moviments de les persones que havien donat positiu i alertar tots aquells amb qui havien tingut contacte perquè es fessin un test. Un procediment invasiu però segmentat i estrictament circumscrit al període d’incubació i contagi. En resum: la tecnologia ha estat supeditada a un efectiu protocol d’emergència basat en els tests, les mascaretes i la informació. Sense aquestes tres coses, la tecnologia no és res més que una invasió de la intimitat.
Hong Kong va fer servir el tipus de polseres electròniques que s’utilitzen pels arrestos domiciliaris per vigilar una sola classe de ciutadans: els infectats. Taiwan va implementar estacions de diagnòstic i va fer servir dades de geoposicionament per instal·lar una “tanca digital” que avisava la policia si algú sortia de les cases posades en quarantena, mentre la resta de la població feia vida normal. Ben Thompson, analista nord-americà resident a Taipei, va comentar amb els subscriptors del seu butlletí tecnològic Stratechery que les mesures, tot i ser brutals, havien resultat alliberadores en comparació amb la quarantena total d’altres països. “Els nens van a l’escola, els restaurants estan oberts, les botigues estan plenes de coses”. A principis d’abril, les xifres de Taiwan resulten envejables: 348 infectats i 5 morts.
Singapur va treure una aplicació que utilitza Bluetooth per identificar les persones que han estat en un radi de proximitat de dos metres d’un infectat durant almenys 30 minuts. És voluntària i no registra la identitat ni la posició de l’usuari, però, per tal que sigui efectiva, cal que la facin servir al menys tres quartes parts de la població. Una coalició de països europeus ha adoptat aquest model i l’està implementant com a estratègia postquarantena, sempre que compleixi totes les garanties de privacitat que exigeix el Reglament General de Protecció de Dades de la Unió Europea. L’aplicació original es diu TraceTogether, mentre que la paneuropea té un nom més lleig i políticament correcte: Pan-European Privacy-Preserving Proximity Tracing o PEPP-PT.
El nostre model “d’anàlisi de la mobilitat de les persones durant els dies previs i durant la crisi” no s’assembla als de Corea, Singapur o Taiwan. Si se n’assembla a cap, és al del país en què es va originar la pandèmia, que ve precedit pel seu sistema de crèdit social. Xina no requereix la col·laboració ciutadana perquè és una dictadura i ja sap qui ets i on has estat. Només requereix obediència: si el teu telèfon està verd, pots sortir al carrer; si està groc, són set dies de quarantena; i, si està vermell, en són més. Per nosaltres és un mal exemple per més d’una raó.
Vigilar els ciutadans és més fàcil que vigilar el virus, però no salva més vides.
La vigilància com a símptoma
Vigilar els ciutadans és més fàcil que vigilar el virus, però no salva més vides. No podem comprovar la veracitat de les xifres oficials que surten de Xina, un dels líders mundials en desinformació. Però sí sabem una cosa: la vigilància és tan incompatible amb la transparència com la dictadura ho és amb la democràcia. Després de la seva traumàtica experiència amb el virus SARS l’any 2003, Xina va crear un sistema de vigilància de malalties infecciones que connecta els hospitals directament amb el govern central per activar els protocols necessaris per evitar una epidèmia. Però no va funcionar, perquè el mateix règim que l’havia creat va fer servir la seva xarxa de vigilància alternativa per evitar que se sabés. Els funcionaris del règim a Wuhan no volien que Xi Jinping els responsabilitzés d’una nova crisi sanitària, i després va ser el mateix Xi Jinping qui no va voler que la resta del món el responsabilitzés a ell. El sistema de vigilància de malalties infecciones post-SARS era una bona aplicació, però estava dissenyada per un altre sistema operatiu.
En democràcia, l’estat d’emergència està justificat quan l’amenaça és oberta, universal i existencial, i les mesures han de ser proporcionades i estar limitades en el temps. En comparació amb l’actuació d’altres països, sembla desproporcionat estendre la vigilància a tota la població perquè no se sap qui està infectat. Tampoc no sabem quant temps serem vigilats ni hi haurà forma de comprovar si ja no ho estem sent un cop acabi la quarantena. Les autoritats que recorren a la vigilància en moments de crisi sempre es resisteixen a deixar-la anar després. En el millor dels casos, és un símptoma molt dolent. Totes les crisis —ja siguin sanitàries, econòmiques, mediambientals o polítiques— són com les crisis matrimonials: els països amb democràcies fortes sobreviuran, tot havent reforçat les seves institucions democràtiques, mentre que els països amb democràcies dèbils les destruiran.
El primer exemple ha estat Hongria. Viktor Orbán ha aprovat una llei que li permetrà estendre indefinidament l’estat d’excepció per crisi sanitària, allargant així uns poders excepcionals fora del període excepcional. Suspensió del Parlament, de la llibertat de premsa, de les eleccions, etcètera. Si recuperem la metàfora del matrimoni, és just dir que ningú apostava ni un cèntim per aquesta democràcia. Uns l’anomenaven democràcia il·liberal, un terme trampós i contradictori que no li fa cap favor a la democràcia. D’altres la qualificaven de règim híbrid: mig democràcia, mig dictadura. El mateix Orbán la va anomenar “sistema de cooperació nacional”, un eufemisme que veurem repetit en altres països amb fortunes similars. Jo l’anomenava —de broma— democràcia trans, perquè transicionava cap a la dictadura. Ara és el forat pel qual desapareixerà la Unió Europea.
Israel ha decidit fer servir les dades de les operadores de forma retroactiva per controlar els ciutadans en quarantena. Una altra democràcia qüestionable, amb un territori ocupat per ciutadans sense drets. Ara està fora de tota qüestió perquè Netanyahu ha aprofitat la crisi sanitària per assumir poders de vigilància sense control parlamentari, bloquejar el Congrés i posposar el seu propi judici criminal.
Al Regne Unit, el govern de Boris Johnson ha creat un panel de gestió del coronavirus amb Google, Microsoft i Palantir per ajudar la Seguretat Social britànica a gestionar millor els recursos. Microsoft allotjarà el projecte al seu núvol (Azure), Google gestionarà les dades i la interfície la facilitarà Palantir, l’empresa que ajuda l’Agència de Seguretat Nacional nord-americana a caçar persones a l’estranger i al Servei d’Immigració i Control de Duanes a caçar immigrants i refugiats a Estats Units. Segons Bloomberg, Palantir ha ofert els seus serveis també a França, Alemanya, Àustria i Suïssa. Empreses com NSO Group o Cy4Gate, conegudes per vendre tecnologia invasiva a règims autoritaris, també han ofert els seus serveis a democràcies europees. No sabem qui ha comprat què a qui.
La presumpta anomalia alemanya
La prova diagnòstica a partir de PCR (reacció en cadena de la polimerasa) analitza material del fons de la gola o del nas de la persona per detectar la presència del material genètic del virus (ARN). Les autoritats xineses van compartir la seqüència genètica del SARS-CoV-2 el 12 de gener, dos mesos abans que l’OMS declarés la pandèmia mundial. L’hospital universitari Charité, vinculat a la Universitat Lliure de Berlin i a la Universitat Humboldt de Berlin, va fer servir la informació per dissenyar un test el model del qual va publicar al seu web uns dies després. Quan van detectar el primer infectat a principis de febrer, les autoritats sanitàries van poder disposar de tests en dotzenes de laboratoris repartits per tota Alemanya. Durant l’abril s’han dut a terme al voltant de 350.000 test setmanals, molt per sobre de la mitja europea.
La detecció precoç del virus augmenta notablement la supervivència dels pacients i descarrega els serveis d’urgències.
La detecció precoç del virus augmenta notablement la supervivència dels pacients i descarrega els serveis d’urgències perquè puguin atendre també altres tipus de víctimes, com les dels accidents de carretera o d’atacs de cor. També serveix per protegir la integritat del personal sanitari: els hospitals alemanys fan proves regularment als seus metges i infermeres per assegurar que es detectin les infeccions i es tractin el més ràpidament possible. Es va anunciar que a finals d’abril farien proves d’anticossos generalitzades per tal que les persones fora de perill es poguessin començar a incorporar a la vida laboral.
“Els tests i el seguiment d’infectats van ser l’estratègia que va funcionar a Corea i hem mirat d’aprendre’n”, explicava a The New York Times Hendrik Streeck, director de l’Institut de virologia a l’Hospital Universitari de Bonn, en un article sobre l’“anomalia alemanya”. No van copiar les tecnologies de vigilància del país asiàtic sinó el seu protocol d’emergència: tests, mascaretes i descentralització de la producció de material crític. També van mostrar un respecte màxim vers la intel·ligència dels ciutadans en les seves comunicacions. Des de l’inici de la crisi, la cancellera Angela Merkel ha anat informant personalment des de casa seva sobre les decisions del Govern, oferint explicacions senzilles i exemptes de contradiccions. I el seu ministre de Sanitat va explicar que tots haurien de començar a dur mascaretes, tant per protegir-se a si mateixos com per protegir la resta.
Quan hi ha buits informatius, la desinformació omple ràpidament les esquerdes amb falsedats tranquil·litzadores.
Equivocar-se sense aprendre
Espanya va identificar el primer infectat a finals de gener a l’illa de La Gomera. Era un turista alemany. El primer mort va ser un pacient de l’Hospital Arnau de Vilanova de València, el 13 de febrer. L’estat d’alerta no va arribar fins el 14 de març. A finals d’abril hi havia 38.000 sanitaris infectats per treballar sense protecció. Quan van preguntar al ministre de l’Interior per què Espanya no va començar a comprar el material necessari quan els van advertir sobre la gravetat de la situació, Grande-Marlaska va respondre: “I per què no va començar Itàlia?”. I quan li van preguntar per què les morts a Alemanya eren notablement inferiors a les d’Espanya amb una taxa similar de contagis, el director del Centre de Coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries Fernando Simón va dir que no ho podia explicar. Quan hi ha buits informatius, la desinformació omple ràpidament les esquerdes amb falsedats tranquil·litzadores: Alemanya menteix en el recompte de morts; no es podia saber. I creure-les ens tranquil·litza, però també ens impedeix aprendre dels nostres errors i millorar la nostra penosa situació.
El món que trobarem al final d’aquesta crisi serà diferent del que deixarem enrere. És important recordar que les crisis són oportunitats, però no només per la vigilància, l’autoritarisme i la desinformació. Les democràcies dèbils ho aprofitaran per desgastar les institucions, anul·lar drets civils i empoderar els seus governants. Les democràcies fortes prendran decisions que empoderin les seves institucions i els seus ciutadans, i emprendran la reconstrucció d’una economia que ajudi a gestionar la crisi climàtica. Els primers recorreran a metàfores bèl·liques i faran ús de la força i el càstig per fer obeir la població. Els segons es guanyaran la confiança dels seus ciutadans amb informació directa, senzilla i lògica. Aviat veurem en quina categoria entrem nosaltres, si la nostra democràcia sortirà reforçada de la pandèmia o si iniciarà el camí cap a l’autodestrucció. És important escoltar amb atenció i rebutjar les contradiccions, ara que encara podem. No entrarem mansament en aquesta nova foscor.
Publicaciones recomendadas
- El enemigo conoce el sistemaDebate, 2019
- El Pequeño Libro Rojo del activista en la redRoca, 2015
Del número
N115 - maig 20 Índex
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis