Els públics de la cultura, convidats de pedra?
- Plec de cultura
- Tendències
- abr. 23
- 13 mins
La crisi dels públics culturals ha convertit els espectadors en un bé molt preuat. Els gestors s’esforcen a seduir-los i, fins i tot, alguns espectadors reclamen ampliar les seves atribucions. En l’argot de la gestió cultural, s’ha passat de les polítiques d’accés —que la gent pugui anar al teatre— a l’accés als mitjans de producció —que pugui fer coses a escena. Potser la solució és que el públic passi de convidat de pedra a autor de la seva pròpia història.
Fa anys que es parla dels públics de la cultura. En aquest article, i per deformació professional, es farà referència majoritàriament als públics de les arts escèniques, però és una problemàtica que afecta altres disciplines artístiques (cinema, música, arts visuals…). I dic problemàtica perquè sovint s’ha vist així, “el problema dels públics”, com si el públic tingués un problema que no afectés els altres agents de l’ecosistema cultural, com ara els artistes o els gestors. Ho resumia així Jordi Oliveras, activista cultural i responsable del projecte Indigestió, en una tertúlia el 2015: “En àmbits diferents es repeteix la idea que cal formar públics per a la cultura. Es fa des del sector dels empresaris de la cultura i també des d’alguns entorns de creadors, dient que cal transmetre a la gent les claus per poder-se relacionar amb la producció cultural. Sovint es diu que hi ha molta producció i de qualitat, però el problema és el públic”.
Fa anys, doncs, que aquest tema ocupa nombroses jornades professionals, debats, polítiques públiques, programes europeus i articles i comentaris en publicacions especialitzades i generalistes. Enguany farà deu anys que l’Institut Català de les Empreses Culturals va crear l’Àrea de Públics, on es dissenyen i desenvolupen estratègies de promoció dels públics culturals (també en diuen “creació de públics”). Des d’aquesta àrea s’impulsen les subvencions per a activitats professionals, que tenen com a objectiu precisament això, fidelitzar i incrementar els públics culturals a Catalunya.
Sembla, doncs, si tant espai ocupa i tanta gent i tants organismes s’hi dediquen, que el problema és dels importants. I pel que diuen els estudis, és una qüestió general (europea, almenys, no només d’aquí) i que no té a veure amb les barreres econòmiques (no vaig al teatre perquè no tinc diners), sinó més aviat d’interès (no vaig al teatre perquè no m’interessa o perquè no tinc temps per anar-hi, que és dir el mateix, perquè a la gent que diu això, de coses per fer mai n’hi falten).
Un exemple: a finals del 2022, des d’Agost Produccions, organització especialitzada en la mediació cultural, vam fer un taller de sensibilització artística per a alumnes de batxillerat d’un centre educatiu del barri barceloní de la Bordeta, que s’acompanyava i es completava amb una sortida al teatre, a veure un espectacle fet i pensat per al públic jove. Doncs bé, tots els alumnes van fer el taller (bàsicament, perquè era en horari lectiu i hi estaven obligats), i poquíssims van anar a la sala aquell vespre, tot i que el teatre els regalava les entrades. Altre cop, això no va de diners. És com si aquells joves de primer de batxillerat tinguessin alguna cosa gravada a foc en el seu subconscient que els deia “això que m’estan dient no és per a mi”.
En aquest context, i per donar alguns exemples més, durant el 2022 es van celebrar un parell de trobades sobre públics culturals a La Muriel, un espai situat al barri de Gràcia que gestionen l’actor Pau Roca i la seva companyia Sixto Paz. El que encenia la metxa dels debats era inevitablement la crisi de públics als teatres després de la pandèmia. Jaume Forés (de Núvol, el digital de cultura), present entre el públic, apuntava que, abans de la pandèmia, entre un 27 i un 28% de la població deia que, com a mínim, un cop l’any anava al teatre. Després de la pandèmia, aquest percentatge ha baixat fins al 20%. També entre el públic, l’emprenedor cultural Andreu Rami (del digital Teatre Barcelona) recordava una demolidora dada que es desprèn de l’última enquesta de l’Institut de Cultura de Barcelona: les arts escèniques interessen a un 6% de la població de Barcelona. Hi ha un 94% de la població de la ciutat que ni regalant-li les entrades i posant-li una catifa vermella va al teatre. L’actor Pau Roca, des de la taula de ponents, deia: “Jo parlo amb molts amics que van poc al teatre, un o dos cops l’any, i tinc la sensació que no hi van perquè la gent necessita ‘recuperar vida’”. I seguia, “i això passa principalment pel retrobament als bars, als restaurants, a les sortides amb amics fora de la ciutat…”. Tanmateix, Roca es mostrava optimista, i afirmava: “Aquesta gent tornarà”.
Segons les dades de l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya, així ha estat: durant el primer trimestre de la temporada 2022-2023 s’ha produït un increment del 8% d’espectadors (o, el que és el mateix, 700.000 espectadors més) respecte del mateix període de la temporada anterior.
La participació dels espectadors va des de trobades entre públic i artistes fins a la implicació en les programacions dels teatres.
Paral·lelament a aquest moviment de promoció cultural per part de la política i els agents del sector, en aquesta última dècada hi ha hagut un segon moviment de crida a la participació dels espectadors. Roberto Fratini, professor de l’Institut del Teatre, dramaturg i teòric de l’art, es pregunta a què respon aquesta onada, que és altament compartida i consensuada a la societat: “Participació s’ha convertit en sinònim d’interactivitat, de capacitat d’estar junts, de fomentar un cert tipus d’unió, connexió o proximitat; perquè participació és sinònim de socialització, seu d’un fecund intercanvi d’experiències, opinions i sensacions; perquè la ‘participació’ és fins i tot un fenomen festiu”. Aquest moviment participatiu s’ha concretat en mil i un formats i propostes que van, per dir-ne alguns exemples, des de les trobades entre públic i artistes fins a la implicació dels públics en les programacions dels teatres, la creació d’associacions d’espectadors, la presència de no professionals a l’escena o els espectacles de creació comunitària, com el projecte La gata perduda d’òpera comunitària que ha impulsat el Liceu i que es va poder veure la tardor passada amb la participació de més de 350 veïns del Raval.
En resum, en aquesta “era de la participació” en la qual estem immersos, els públics (o no públics) han passat a ser usuaris. O en l’argot de la gestió cultural, s’ha passat de les polítiques d’accés (que la gent pugui anar al teatre) a l’accés als mitjans de producció (que la gent pugui fer coses a escena). Però és real, tot això? És un compromís de veritat amb els públics?
I Congrés d’Espectadors de Teatre
Durant la tardor passada es van celebrar a Barcelona dos esdeveniments internacionals d’una certa dimensió i originalitat que situaven l’espectador i el ciutadà en el centre del debat. D’una banda, un congrés d’espectadors de teatre, que tenia com a objectiu recollir les inquietuds, els reptes i els anhels del públic escènic. És a dir, un fòrum sobre els espectadors, però fent-los parlar, sense que els filòsofs, educadors, gestors culturals o artistes monopolitzessin el debat. I de l’altra, el segon esdeveniment destacat va ser Culturopolis, unes jornades internacionals organitzades per l’Ajuntament de Barcelona per reflexionar i pensar sobre els drets culturals. Ambdós esdeveniments compartien una mateixa agenda política, que passa altra vegada per la participació cultural dels ciutadans, el reconeixement de la diversitat, la creativitat, l’accés a les pràctiques culturals… Aturem-nos, però, en què va ser aquell singular congrés sobre els públics escènics.
El I Congrés d’Espectadors de Teatre, organitzat per Àfora-Focus i celebrat al teatre Romea entre el 24 i el 26 d’octubre del 2022, va aplegar prop de cinquanta persones d’arreu del món amb l’objectiu de recuperar l’energia col·lectiva després de la pandèmia. El comissari del congrés, Pepe Zapata, començava dient que els espectadors continuen sent els grans desconeguts i un enigma que tothom vol desvelar. A banda de les conferències i els tallers d’especialistes i professionals de les arts escèniques que van servir de marc conceptual —Zavel Castro, Roger Bernat, Antonella Broglia, Toni Jodar, Katya Johanson i Antonio Monegal—, el plat fort eren les intervencions dels espectadors-congressistes, organitzades en cinc taules de debat, i la lectura del Manifest de Barcelona dels espectadors de teatre, que van elaborar durant les sessions de treball en línia prèvies a l’arribada a Barcelona. Tots els materials estan disponibles al web del Congrés.
Les taules de debat van demostrar que hi ha múltiples maneres de participació dels espectadors en el fet escènic, alhora que també es va reivindicar l’espectador que només vol ser receptor, que compra l’entrada, va al teatre i torna cap a casa. Potser va faltar incloure aquest perfil d’espectadors (que és de llarg el més comú) al mateix Congrés, per validar i reconèixer la seva pràctica i, d’aquesta manera, connectar amb el pols majoritari de la societat.
Si haguéssim de resumir els continguts de les experiències exposades, es podria dir que es van veure dos grans tipus de participació dels espectadors: una de caràcter més cívic o polític, i una altra de caràcter artístic. En tots dos àmbits, el marge de creixement és enorme i les institucions haurien de parar l’orella perquè tot això es pogués continuar desenvolupant. Escoles d’espectadors, comissions ciutadanes de programació o associacions d’espectadors que organitzen activitats són alguns exemples de pràctiques que van en la línia d’incidir en una major implicació del públic en allò que vol veure, en la formació i l’aprenentatge continu, i en la voluntat de teixir aliances i relacions entre espectadors, entre iguals.
Hi ha dos tipus de participació dels espectadors: una de caràcter cívic o polític i l’altra de caràcter artístic. En tots dos, el marge de creixement és enorme.
Va ser interessant la defensa del model d’escoles d’espectadors, que sovint s’ha acusat d’elitista, tot apel·lant al desig d’autoformació i autoorganització dels mateixos espectadors, per iniciativa pròpia i sense respondre a cap agenda política. Entre els assistents, a la platea del Romea hi havia Laura Dulcet, de l’Associació d’Espectadors de Teatre del Mercat Vell de Ripollet, que fa més de 25 anys va defensar la recuperació d’un teatre abandonat i la gestió cívica de la programació, en un municipi on la part percentual del pressupost municipal que es destina a cultura és, per habitant, la segona més baixa de Catalunya. L’associació d’espectadors d’aquest teatre, juntament amb l’associació El Galliner de Manresa, vinculada al teatre Kursaal, són les iniciatives de programació escènica ciutadana més importants del país.
Pel que fa a les activitats de caràcter més artístic, a les taules rodones del Congrés van destacar exemples d’activitats més o menys formals de trobades entre públic i artistes, la presència dels espectadors en els processos de creació i, finalment, la participació en la cocreació d’espectacles. Roberto Sánchez Piérola, espectador del Perú, assenyalava la importància de la part social dels espectadors quan van al teatre per damunt de l’artística. La gent —deia— a vegades té més ganes de compartir què li ha passat i com s’ha sentit veient una determinada proposta que no pas analitzant o coneixent com s’ha construït l’espectacle. L’enfocament de les activitats que citava aquest espectador peruà és singular, perquè habitualment l’aproximació que fa el públic envers els espectacles és molt intel·lectual o racional, i, en canvi, ell defensava una aproximació emocional, que clarament té menys reputació en l’àmbit social.
El Congrés va finalitzar amb la lectura del Manifest de Barcelona dels espectadors de teatre, que incloïa algunes demandes concretes, però sobretot reflexions i preguntes al voltant de la identitat, la representativitat i el rol del públic: “Quina relació volem tenir amb els artistes? Què vol dir respondre a un espectacle? Com a espectadora, és interessant conèixer l’artista després de l’espectacle? Com podem fer que el públic tingui un paper més actiu?”.
De quins mals pateix el públic?
Més enllà dels estudis i els informes sobre els públics de la cultura, i segons l’experiència a Agost Produccions de més de deu anys en contacte amb els públics escènics, podríem dir que els espectadors pateixen d’alguns mals (sobretot quan es relacionen amb propostes de creació contemporània) i que això explicaria el desig de participació i implicació activa amb el fet escènic.
Fa pocs dies, a la revista Nativa es va publicar un article del músic Kike Bela que se sincera així: “Com a músic i creador d’espectacles, després d’actuar mai he tingut una xerrada nutritiva i crítica amb els assistents al voltant del que acabaven de veure”. Per què passa això? Com és possible que, a partir d’una peça artística, no hi pugui haver un diàleg constructiu? En el cas de les arts escèniques, una de les activitats estrella de participació del públic són les xerrades postfunció que s’organitzen després dels espectacles entre la companyia i el públic assistent. En la majoria dels casos, la xerrada està mal dissenyada, i això provoca que aflorin alguns d’aquests mals. Bàsicament, el que succeeix és que la relació continua sent jeràrquica, en un moment en què l’espectacle ja s’ha acabat i que l’obra ja no és de l’artista, és del públic. L’artista continua ocupant el centre de la conversa i el que normalment fa és explicar la peça, com s’ha creat, què és el que pretenia dir… A més, el disseny està capat de facto, perquè qui s’atrevirà a dir-li directament a l’artista alguna cosa negativa i en presència dels espectadors-fans? Això fa que el to habitual de la conversa sigui d’adulació cap a la companyia, a banda que l’espectador parla utilitzant grans paraules per demostrar la seva cultura i ser escoltat per la resta. Exageracions (poques) a banda, quin sentit té tot això? S’ho preguntaven els espectadors del Manifest i, com també sembla, els artistes.
Què els passa als espectadors? Si haguéssim de fer un “retrat robot” del públic d’avui, diríem que és un conjunt d’individus (bàsicament, dones) que assisteix anònimament a una sala per veure immòbil i mut el que d’altres (polítics, gestors, artistes) han pensat per a ell i que pateix de diversos mals: no ho entén, no se sent prou intel·lectual, li agradaria anar més enllà de la butaca i se sent utilitzat (se’l busca quan se’l necessita). Potser la solució passa per les iniciatives que s’esmentaven al Congrés d’Espectadors, i perquè l’espectador recuperi terreny perdut en l’aspecte polític (autogestió) i en el creatiu, que ha estat delegat als polítics-gestors i artistes. De convidats de pedra a autors de la seva pròpia història.
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis