El repte més gran
- Visions urbanes
- des. 21
- 6 mins
Quan va esclatar la pandèmia, l’organització municipal va ser conscient de la complexitat de l’emergència i va assumir un doble repte: mantenir tots els serveis oberts i protegir la salut de la plantilla alhora. En poc temps, es va digitalitzar l’administració per facilitar el teletreball i es van substituir les estructures verticals per noves formes de governança basades en la cooperació i l’empatia, amb equips polivalents propers al territori.
Mai és fàcil ser al capdavant d’una organització gran, però si a sobre es tracta d’una administració pública amb segles d’història com l’Ajuntament de Barcelona, i amb l’adveniment d’una pandèmia esfereïdora com la covid-19, crec que ningú se sorprendrà si dic que ha estat el repte més important de les nostres vides.
Amb una plantilla de quasi 16.000 persones, comptant-hi els organismes municipals, l’Ajuntament avançava en la digitalització més a poc a poc del que era desitjable. Com diuen els economistes conductuals Cass Sunstein i Richard Thaler, guanyadors d’un premi Nobel, el camí era ple de sludges, que és el concepte que ells utilitzen per anomenar el seguit d’obstacles burocràtics, administratius, logístics i de voluntat deficient que entorpeixen la presa de decisions àgil i transformadora.
Només 200 persones del total d’aquesta plantilla tenien accés remot als sistemes centrals i el confinament va haver d’accelerar, de manera extraordinària, la digitalització. Així que en tres setmanes ja eren més de 5.000 les persones que es podien connectar a distància i en vuit setmanes, prop de 10.000.
Aquells dies el nostre mantra era: “Ningú no es quedarà sol/a”, perquè la ciutadania ens necessitava més que mai.
El salt tecnològic va ser un dels primers detonants de la pandèmia, un pas gegant en una administració que va decidir mantenir tots els serveis essencials fins i tot amb un percentatge elevat de persones confinades obligadament. Aquells dies el nostre mantra era: “Ningú no es quedarà sol/a”. Perquè la ciutadania ens necessitava més que mai: som servidors públics i no podíem tancar els serveis, però al mateix temps calia protegir la plantilla. No va ser gens fàcil.
Mentrestant, la pandèmia avançava i les expressions de tipus bèl·lic apareixien a moltes converses i mitjans. Era una guerra que calia guanyar, i això implicava un estil de lideratge a l’estil “ordeno y mando” que, a mode d’un exèrcit, alineés tothom batalla rere batalla, amb ordres directes i senzilles d’entendre. Nosaltres vam fugir d’aquest llenguatge i d’aquesta concepció (pensem que ja obsoleta) d’afrontar els problemes.
Equips polivalents i menys jerarquia
Vam decidir treballar en equips múltiples i polivalents, reduint les jerarquies, fent una organització més plana i transversal. Més de trenta equips es van organitzar per construir pavellons hospitalaris, programes per a barris especialment afectats per la crisi pandèmica, xarxa de suport a les residències, oficina de dades, equip contra la violència vers les dones confinades, refugis per a persones sense llar, acompanyament en la mort…
Malgrat els dubtes i la incertesa de si estàvem utilitzant la metodologia adequada, vam gaudir del treball amb equips flexibles i versàtils que, a més, tenien gran coneixement del territori, ja que els districtes i els barris van ser clau en la implantació dels diferents programes i mesures.
Transversalitat, cooperació, poder distribuït i solidaritat van ser els valors principals desplegats per a la gestió dels serveis municipals durant la pandèmia.
Afortunadament, aquestes estructures van resultar molt àgils i eficaces, impulsades per l’enorme compromís de les persones participants. De fet, per primer cop a la nostra història vam crear una borsa de voluntariat municipal a la qual, en les primeres hores, ja s’havien apuntat més de mil persones. Transversalitat, cooperació, poder distribuït i solidaritat van ser, en conseqüència, els principals valors desplegats.
Però eren moments de molta angoixa i calia també tractar la part afectiva, dir-nos com estàvem, sentir col·lectivament un alè d’esperança malgrat que hi havia dies totalment foscos. I vam desplegar un sistema de comunicació intensiva que ens permetés explicar què estàvem fent, com ens sentíem i donar-nos ànims per al futur. Vam multiplicar la comunicació interna i l’externa, ja que la ciutadania tenia dret a compartir totes les notícies amb el seu Ajuntament.
Quina va ser la nostra sorpresa quan, passats els primers mesos de la pandèmia, l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona ens va aportar la literatura científica més recent sobre l’afrontament de les emergències complexes. Parlaven d’emergències no concretes ni especifiques sinó incertes, llargues i difuses, com ara la pandèmia vírica o el canvi climàtic. I diferents autores i autors mostraven que en temps de crisi i emergències calen competències particulars, diferents de les clàssiques o tradicionals, i destacaven aspectes com la comunicació, la resiliència i els lideratges distribuïts o col·lectius (Ansell, Sørensen i Torfing, 2020; Dirani et al., 2020). Parlaven també de la necessitat de conèixer el territori, la política de proximitat com a clau per fer front a aquestes crisis globals.
Fins i tot destacaven que les estructures verticals basades en l’autoritat i el control han de ser substituïdes per la “governança de l’empatia” per garantir la col·laboració, la cocreació i les cures com a part intrínseca de les respostes a l’emergència (el que hem anomenat les “3 C” del model de direcció).
Partint de la intuïció i la necessitat, havíem avançat en lideratges més motivadors que autoritaris i basats en valors i empatia, més propers a les persones.
Així, partint de la intuïció i la necessitat, havíem avançat en lideratges més motivadors que autoritaris i basats en valors i empatia, més propers a les persones. Sense adonar-nos-en, vam coincidir amb els nous trets que es consideren necessaris per superar les crisis.
No obstant això, també hi va haver errors i insuficiències en tot aquest procés, i també n’hem après. Amb el confinament, vam córrer atropelladament a buscar instruments per poder seguir fent la nostra feina des de la llar, però, sovint, les circumstàncies no van ser les que requereix una bona fórmula de teletreball.
Per aquest motiu vam haver d’elaborar una instrucció municipal específica que incorporava elements substancials com pauses i límits horaris, l’obligació de desconnexió tecnològica durant l’horari nocturn i els festius per permetre el descans (com ja s’ha fet a França, regulada per llei), anàlisi dels riscos físics i psicosocials que pot comportar el teletreball, etc., tenint en compte la major càrrega i perjudici que va suposar per a les dones, per intentar evitar-la.
Ara què queda de tot això? Ara toca ser capaços d’institucionalitzar aquestes innovacions, especialment les de gestió i processuals. Estem implementant un nou model de direcció per valors i esperem poder transformar l’organització amb harmonia, havent deixat una terrible pandèmia enrere.
Publicacions recomanades
- Directivas y empresarias. Mujeres rompiendo el techo de cristal Sara Berbel. 2013, Aresta
- Imbatibles. La edad de las mujeresDiverses autores. 2019, Calambur
Del número
N121 - gen. 22 Índex
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis