El disseny com a eina política
- Exposicions
- Plec de cultura
- nov. 19
- 4 mins
El dissenyador i activista vienès Victor Papanek va ser un dels pioners més influents del segle xx en l’enfocament social i ecològic del disseny. L’exposició Victor Papanek. La política del disseny presenta la primera gran retrospectiva d’aquest autor, que va convertir el seu treball en una eina de transformació política.
Amb l'exposició Victor Papanek. La política del disseny, que va del 31 d’octubre de 2019 al 2 de gener de 2020, el Museu del Disseny presenta la primera gran retrospectiva centrada en el dissenyador, autor i activista vienès Victor Joseph Papanek (1923-1998), en col·laboració amb el Vitra Design Museum.
Papanek va ser un dels pioners més influents del segle xx en l’enfocament social i ecològic del disseny. El seu periple personal el porta des de la seva Viena natal als Estats Units el 1939, fugint de la persecució nazi. Després de formar-se com a dissenyador industrial, durant la dècada de 1960 va desenvolupar una crítica al consumisme que el faria conegut arreu del món. El seu treball clau, Disseny per al món real (1971), segueix sent el llibre sobre disseny més llegit de tots els publicats. En aquesta polèmica obra, Papanek fa una crida a la inclusió, la justícia social i la sostenibilitat en el món del disseny, temes de gran rellevància avui dia però que en el moment de la seva publicació van generar tal debat que Papanek va ser expulsat de la Industrial Designer Society of America. L’apropament al personatge que fa la mostra és intens i amb molt de material inèdit dels arxius de la Papanek Foundation.
L'exposició inclou material com ara dibuixos, objectes, pel·lícules, manuscrits i gravats, que es complementen amb obres dels contemporanis de Papanek des de 1960 fins a 1980, incloent-hi George Nelson, Richard Buckminster Fuller, Marshall McLuhan o la iniciativa de disseny radical Eines Globals. Les obres contemporànies de les àrees de disseny crític i social proporcionen informació sobre l'impacte de Papanek, que també es reflecteix en els seus dissenys, que sovint va desenvolupar juntament amb els seus alumnes o col·laboradors, i que també mostren televisors i ràdios per a països africans, vehicles elèctrics, així com mobiliari muntat per l'usuari que es podia modificar per satisfer les diferents necessitats.
El veritable impacte de l’obra de Victor Papanek es troba en el seu treball com a autor d'una nova i crítica comprensió del disseny.
Però el veritable impacte de Papanek es troba en el seu treball com a autor d'una nova i crítica comprensió del disseny. Va impartir conferències a universitats del món sencer, inspirant generacions d’estudiants, i va promoure incansablement un debat social més ampli sobre el disseny. Per exemple, a partir de 1961 va moderar una sèrie de televisió sobre el disseny que es va difondre a tot Estats Units. Al costat del seu Disseny per al món real, que ha estat traduït a més de vint idiomes, llibres posteriors com How Things Don’t Work (1977) o Design for Human Scale (1983) van consolidar la seva reputació com a pioner del disseny social.
L'exposició es completa amb unes vint obres contemporànies que transporten les idees de Papanek al segle xxi per part de dissenyadors i artistes com Catherine Sarah Young, Jim Chuchu, Tomás Saraceno, Gabriel Ann Maher o col·lectius com Arquitectura Forense o els brasilers Coletivo Estudio Flui i Questtonó. També tracten temes tan complexos com el canvi climàtic global, les identitats de gènere fluides, el comportament del consumidor o les realitats econòmiques de la migració, que reflecteixen la contínua ressonància de les preguntes que Papanek ja abordava als anys seixanta i que s’aparten del món dominat per blancs, occidentals i homes, en el qual Papanek es trobava inserit tot i els seus esforços per portar la contra.
A Victor Papanek. La política del disseny podem comprendre també la importància del disseny com a eina política. Al cap i a la fi, el que era revolucionari en els temps de Papanek, ara és generalment acceptat: el disseny no és només donar forma a alguna cosa, és una eina de transformació política que ha de tenir en compte els punts de vista socials i ètics.
A Barcelona, l’exposició anirà acompanyada d’una sèrie d’activitats paral·leles que intentaran tant desxifrar els conceptes bàsics del treball de Papanek com fer una relectura crítica i actualitzada del seu discurs. En paral·lel, i per primera vegada, el Museu del Disseny ha encarregat a escoles de disseny de la ciutat la relectura de les col·leccions permanents del museu en clau Papanek, perquè els estudiants hi aportin la seva mirada crítica.
Victor Papanek. La política del disseny
- Museu del Disseny –
Fins al gener de 2020
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis