Descriure el món abans de transformar-lo
- En trànsit
- des. 21
- 10 mins
Patrick Radden Keefe creu en el periodisme que incansablement cerca la veritat per anar més enllà i fer que la informació sigui el primer pas per transformar el món. En una conversa al CCCB amb Mònica Terribas, va compartir com entén i practica el periodisme d’investigació en aquest sentit. El podem llegir al The New Yorker i als seus darrers llibres, L’imperi del dolor i No diguis res.
L’any 2021 s’ha publicat L’imperi del dolor, la darrera i reeixida investigació de Patrick Radden Keefe, periodista de The New Yorker i autor d’altres llibres de no-ficció, com ara Chatter (2006), The Snakehead (2009) o No diguis res (Periscopi, 2020), mereixedor del National Book Critics Circle Award i l’Orwell Prize. Radden Keefe ha publicat articles a The New York Times Magazine, Slate i The New York Review of Books.
Després d’una roda de premsa al migdia i una marató d’entrevistes, la tarda del 22 de setembre de 2021 l’aclamat escriptor Patrick Radden Keefe oferia al CCCB una conversa amb Mònica Terribas per compartir experiències i intercanviar percepcions sobre l’ofici periodístic. La llarga filera de gent encuriosida que es formava al Pati de les Dones anunciava l’èxit d’un esdeveniment que tindria lloc a la sala principal..
Radden Keefe va haver d’anul·lar la seva última visita a Barcelona a causa de la pandèmia, així que aquest cop venia per partida doble: per recordar el multipremiat No diguis res (Periscopi, 2020), un mosaic de relats que repassen els troubles d’Irlanda i els assassinats de l’IRA, així com per presentar L’imperi del dolor (Periscopi, 2021), la seva última obra de no-ficció, que retrata la família filantròpica Sackler com la responsable d’una crisi social devastadora als Estats Units arran de l’OxyContin, l’addictiu opioide comercialitzat per Purdue Pharma, la principal empresa d’aquest clan familiar. Patrick Radden Keefe va començar a escriure aquesta obra el 2017 i recorda amb sorpresa que, durant el confinament, quan la redactava des del llit, la majoria de gent responia a les seves trucades amb ganes de conversar extensament a causa de la monotonia solitària d’aquells dies.
El mètode d’investigació write around
El periodista nord-americà es mostra afable, rialler i carismàtic quan explica els seus mètodes per triar un tema d’investigació. Radden Keefe subratlla la sort que té de treballar a The New Yorker, on escriu des de fa quinze anys i on pot escollir de manera lliure quina qüestió serà material per a un article o un llibre com els que presentava al CCCB la tardor passada.
A diferència de la comoditat que prefereixen molts companys seus, ell parteix d’una dificultat que li impedeix accedir de manera directa a una primera font, a la persona implicada directament. És el que ell anomena write around, una forma d’escriptura que es veu obligada a fer girs al voltant de la persona que ocupa el centre de la qüestió. Aquest procés estimula l’escriptor perquè l’obliga a ser creatiu, a especular i a moure’s per molts indrets. Aquest circumloqui té a veure amb el fet que Radden Keefe tracta temes que formen part de la més estricta actualitat, de manera que molt sovint aquesta mena d’intervenció crítica pot comportar conseqüències immediates, molt incòmodes per a les persones refractàries a la veritat. Per aquest factor, ha de documentar-se amb un arsenal d’arxius, però sobretot ha d’entrevistar possibles contactes i aquella gent que pugui servir com a porta secreta a la més valuosa i confidencial informació. Amb dos exemples s’entendrà millor.
La seva última obra de no-ficció retrata la poderosa família Sackler com la responsable d’una crisi social devastadora als Estats Units arran de l’addictiu opioide OxyContin.
Patrick Radden Keefe feia broma dient que els llibres No diguis res i L’imperi del dolor es podrien titular, en realitat, Say nothing, perquè tant l’antic comandant de l’IRA Gerry Adams, en el primer, com qualsevol dels membres de la família Sackler, en el segon, s’han negat rotundament a cooperar o facilitar informació per resoldre els conflictes plantejats. El cas d’Adams és particular, ja que ha firmat nombroses memòries i ofereix entrevistes de tant en tant, però Radden Keefe subratlla que “és llest”, controla meticulosament tot el que diu i només fa públic el que li interessa. En l’altre cas, Radden Keefe s’ha topat amb moltes portes tancades cada cop que intentava posar-se en contacte amb els Sackler, però ha trobat camins alternatius en les dones de la neteja, els porters de l’empresa i aquells personatges secundaris que, des de la perifèria, podien tenir la clau per obrir i descobrir la implicació d’aquest clan en les múltiples sobredosis per opiacis que ha patit la societat americana des que el 1996 Purdue va llançar al mercat el seu producte estrella, l’OxyContin.
D’aquesta manera, en un inici el periodista només veu la punta de l’iceberg, un secret que promet una intriga vertaderament novel·lesca; i un cop comença a furgar en un terreny no pot deixar d’aprofundir-hi fins que arriba al moll de l’os. Així trobem el paral·lelisme entre les dues obres de Radden Keefe: les dues parteixen d’una negació, els protagonistes neguen l’accés a la veritat perquè, en el fons, neguen de manera fraudulenta la seva implicació en una situació d’injustícia.
Detalls privats
Pot sorprendre que l’autor hagi escampat en els llibres tants detalls privats de segons quina persona, en aparença, innecessaris. Radden Keefe indica que l’exhibició de la informació privada no està motivada per un mer sensacionalisme. Aquestes anècdotes biogràfiques minúscules componen el moment clau en què el periodista es converteix en escriptor. El periodista assenyala que, després de llegir un llibre, a vegades n’hi ha prou amb recordar l’impacte d’una sola frase, un sol detall ínfim que hagi quedat marcat en la memòria, perquè, com un detonant, desencadeni el record complet d’un personatge, o de la totalitat imaginada d’un llibre. Així doncs, per passar de l’estadi periodístic al novel·lístic, el periodista ha de saber dibuixar personatges “tridimensionals”, escollint els seus trets més climàtics, per tal que la novel·la adquireixi un efecte tan versemblant que pugui semblar proper al lector.
El periodista es converteix en escriptor quan sap dibuixar personatges "tridimensionals”, escollint els detalls privats significatius.
Algunes persones són més fàcils de novel·lar: si Jean McConville, arran del seu assassinat per part de l’IRA, es pot llegir més com un símbol que com un personatge, Arthur Sackler, el primogènit dels germans dirigents de l’empresa Purdue Pharma, és un personatge extraordinari, a parer seu. La voluntat de Radden Keefe ha estat escriure un llibre que mantingui el caràcter rigorós d’un assaig acadèmic, però amb la intensitat accessible per a un públic no especialitzat.
Per tal d’aconseguir la versemblança, Radden Keefe recorda un consell simple però efectiu dels guionistes de Hollywood: “El dolent de la pel·lícula mai es concep a si mateix com el dolent”. Tothom es pot creure l’heroi de la seva història, i pot ser un mecanisme de defensa per als Sackler per no haver de carregar una culpa que fins fa ben poc no han assimilat als jutjats. Cal tenir en compte aquesta perspectiva quan llegim la grandiloqüència amb la qual els Sackler han construït un relat d’ells mateixos com a rics benefactors del patrimoni cultural amb les seves donacions filantròpiques, el seu gust narcisista per donar nom a seccions de museus gràcies al seu suposat prestigi.
Ha calgut l’esforç de la ficció periodística de Radden Keefe per fer públics els interessos privats d’una empresa que ha sembrat l’addicció expressament en la societat nord-americana durant les dues últimes dècades. Radden Keefe i altres precedents, com Barry Meier, aposten pel treball exhaustiu d’investigació per desautoritzar una glòria milionària que ha costat milers de vides als Estats Units, de tal manera que el llegat dels Sackler queda cada cop més desvinculat del prestigi (actualment, per exemple, el Met de Nova York està debatent si canviarà de nom l’ala Sackler del museu), per tenyir-se dels colors vergonyosos de la infàmia i l’ambició mercenària.
Un missatge dins una ampolla
Una de les qüestions centrals és saber si ha canviat alguna cosa a la societat després de les publicacions de l’autor. Quan se li fa aquesta pregunta, després de prendre’s un moment de silenci per reflexionar, consirós, Radden Keefe defensa que s’ha de treballar per descriure el món, perquè aquest és el primer pas abans de canviar-lo, si bé reconeix que pecaria d’ingenuïtat optimista si pensés que l’ha pogut transformar. Cita, llavors, l’exemple de l’Elizabeth Kolbert. Quan, en una entrevista, l’interlocutor desconfiava que ella pogués aturar el canvi climàtic, ella va proposar pensar-ho en aquests termes: la implicació periodística ha de ser com escriure un missatge guardat dins una ampolla. La qüestió vertaderament important és mostrar a les generacions del futur que, més enllà de si vam ser capaços de solucionar-ho, com a mínim érem conscients de l’existència d’aquest conflicte. Naturalment, el periodisme, el que incansablement cerca la veritat, no hauria de limitar-se a una descripció del món que encaixi amb el punt de vista hegemònic i reconfortant del poder o que respongui als interessos comercials.
El seu missatge ha incomodat les posicions empresarials que fins ara s’enriquien amb el patiment per construir un imperi del dolor.
Radden Keefe considera que, amb el seu últim llibre, sens dubte el seu missatge ha incomodat les posicions empresarials que fins ara s’enriquien amb el patiment per construir un imperi del dolor. Si no fos així, no hauria rebut amenaces o fins i tot espionatge continu durant el confinament, com comenta al final de l’obra. El periodista, però, insisteix en el fet que no n’hi ha prou amb multar econòmicament l’empresa amb el judici que s’està duent a terme mentre Purdue Pharma es declara sospitosament en fallida, per una “estranya” coincidència. Resulta paradoxal que una família que gaudeix tant posant noms a col·leccions museístiques s’hagi amagat tan escrupolosament dels seus projectes empresarials, des d’una estratègica i cruel rebotiga. Radden Keefe recorda que no es farà justícia mentre es culpi l’empresa i no les persones que la dirigien; ho compara amb pretendre responsabilitzar un cotxe, intercanviable, impersonal, i no els seus conductors. Per als Sackler, això suposa només una “multa per excés de velocitat”, una carta blanca perquè puguin continuar delinquint sota altres camuflatges.
En definitiva, el periodisme d’investigació ha de ser per al poder com “un xiclet enganxat a la sola de la sabata”. Així recordava Radden Keefe com havia definit el seu llibre una persona anònima involucrada amb Purdue. I així Radden Keefe es va voler acomiadar del públic barceloní encomanant un cop més el seu entusiasme per la professió i, dirigint-se als més novells, va aconsellar paciència, perseverança i esforç. Una mostra del seu ritme trepidant, inquiet i compromès és que ja està preparant per a l’any que ve una col·lecció d’històries curtes, publicades anteriorment a The New Yorker, com ara una que vincula curiosament la CIA amb l’origen de la cançó més famosa dels Scorpions, Wind of change.
Publicacions recomanades
- L’imperi del dolor Periscopi, 2021
- No diguis res Periscopi, 2020
Del número
N121 - gen. 22 Índex
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis