“Crec que és la por de morir la que fa que faci cinema”
- Entrevista
- oct. 22
- 19 mins
Carla Simón
Amb Estiu 1993, Carla Simón va ficcionar la seva experiència en ser adoptada per uns oncles, quan tenia sis anys, després de la mort dels seus pares a causa de la sida. Un film-miracle que, el 2017, va revelar poderosament la seva sensibilitat com a cineasta. Al cap de cinc anys, i després d’haver d’ajornar el rodatge a causa de la pandèmia, ha confirmat el seu talent amb Alcarràs, un cant a la petita pagesia (un món en procés de desaparició) amb el qual persevera en una manera de fer cinema: parteix d’un guió molt elaborat i s’obre a la realitat, amb el que això té d’imprevist i atzarós. Simón reconeix que vol controlar-ho tot, però també desitja que allò que passa davant la càmera tingui vida i veritat. Ella diu que es tracta de buscar un equilibri entre la rigidesa i la fluïdesa.
Carla Simón Pipó (Barcelona, 1986) va créixer a les Planes d’Hostoles (La Garrotxa) després que, en morir els seus pares, fos adoptada per uns oncles materns. L’adaptació a la seva nova família es va convertir en una pel·lícula de ficció, Estiu 1993 (2017), que va obtenir diversos reconeixements, entre els quals hi ha el Premi Ciutat de Barcelona d’Audiovisuals i el Gaudí a la millor direcció. Prèviament, Simón va estudiar Comunicació Audiovisual a la UAB i, entre altres activitats formatives, va cursar el Master of Arts a la London Film School. A Londres va realitzar tres curts: el documental Born Positive (2012) i les ficcions Lipstick (2013) i Las pequeñas cosas (2014). Amb el seu segon llargmetratge, Alcarràs, va rebre l’Os d’Or a l’última edició de la Berlinale, una ficció que aborda les dificultats reals de la petita pagesia, la qual va conèixer a través de la família de la mare adoptiva, resident a la població del Segrià a la qual fa referència el títol del film.
Amb Carla Simón vam acordar que l’entrevistaria el dia de la presentació d’Alcarràs al Truffaut de Girona, un cinema que s’estima perquè, d’adolescent, hi anava sovint amb els seus oncles des de les Planes d’Hostoles. L’acte va arribar al final d’una setmana carregada d’altres presentacions emotives (particularment a Lleida, però també a Barcelona) i d’entrevistes. Carla Simón estava satisfeta, seguint amb l’estat d’alegria que va esclatar amb l’Os d’Or a la Berlinale, però esgotada. Asseguda en una cadira, s’agafava el ventre amb les mans: “En Manel està una mica nerviós amb tanta moguda”. Després de comentar-me que, tot i que ja estava embarassada de més de set mesos, no havia pogut dir que no a una diversitat de coses, se’m va acudir preguntar-li per què feia cinema.
Quin és el motiu pel qual fa cinema?
No sé si això es pot respondre del tot. Almenys jo. Però diré una cosa: crec que és per la por de morir. En fi, es veu que està estudiat que les persones que des de petites viuen la mort de prop són especialment creatives. Aquesta consciència de la mort fa que vulguis deixar empremta. Un cop l’has viscut tan a prop, la sents per sempre. És la necessitat de no deixar aquest món sense que en quedi alguna cosa. No sé si és una actitud egoista, però deriva en un desig de transmissió, de deixar quelcom que et transcendeixi. I aquesta possibilitat hi és amb la cultura, que és el que resta, amb qualsevol mena d’art.
Així i tot, per què ha triat el cinema? Li ho dic pensant que pot estar tan condicionat per la indústria que hi ha qui diu que, només de tant en tant, en surt una cosa artística.
La veritat és que jo també m’ho pregunto. Costa molt fer cinema i fer-lo tal com vols. Tirar endavant un projecte exigeix molt esforç. Tot es fa molt a poc a poc i hi han d’intervenir moltes persones. A vegades crec que m’he equivocat. Ho vaig pensar durant l’estada de tres mesos que vaig fer a Roma perquè, com que una de les productores d’Alcarràs és italiana, s’hi havia de fer el muntatge. Hi vaig veure molta pintura. Va ser tota una experiència estètica, però, a més, pensava: aquells que van pintar aquestes obres no van necessitar res de tot el que es requereix per fer una pel·lícula i podien controlar com les feien.
Potser també havien de complir amb encàrrecs i, per tant, amb les exigències de qui els pagava.
Possiblement. Però segur que no havien d’afrontar una cosa tan complicada com un rodatge. Per arribar-hi, has d’aconseguir finançament. I ho has de preparar molt: l’escriptura del guió amb tots uns filtres que ha de passar, buscar els actors, crear les condicions per rodar… Jo visc el rodatge amb patiment, perquè no tens tot el temps del món i, sense que puguis tornar enrere, moltes coses no surten com les tenies previstes.
“Jo visc el rodatge amb patiment, perquè no tens tot el temps del món i, sense que puguis tornar enrere, moltes coses no surten com les tenies previstes.”
L’imprevist pot ser meravellós. Ho deia Agnès Varda, que em va dir que la va conèixer…
Sí, va ser molt emotiu per a mi. Vaig tenir la sort de seure al seu costat en un sopar organitzat pel Festival de Cannes l’any 2018, uns mesos abans de la seva mort. Vaig poder conèixer no només una cineasta molt lliure i innovadora que ha obert molts camins, sinó algú que va començar a fer cinema quan hi havia molt poques dones directores i que ha contribuït que en féssim les que hi hem arribat després.
Ella deia que, al principi, se sentia com l’excepció a la regla. Afortunadament, la situació ha canviat. A Catalunya mateix, hi ha una emergència de noves cineastes amb un talent incontestable.
La situació ha canviat, però ha costat i encara hi ha molt per fer perquè el nombre de directores s’acosti al de directors. I encara ens costa entrar a la selecció dels grans festivals, tot i que el darrer any tots els hem guanyat dones. Però hem arribat al cinema per quedar-nos-hi. I, sí, estic orgullosa de formar part d’una generació de cineastes catalanes que hem aportat films diferents que han obtingut reconeixement.
Varda deia que l’atzar era el seu millor assistent i que, si t’hi obres, et dona molts regals. De fet, tinc la sensació que Alcarràs, com Estiu 1993, és una pel·lícula molt elaborada pel que fa al guió, però que s’aprofita de gestos espontanis dels actors, que així no només encarnen, sinó que vivifiquen allò escrit.
És cert. Moltes coses bones passen gràcies a l’atzar, però has de saber-les veure. A vegades passen i no te n’adones fins al moment del muntatge. És una sorpresa que et fa pensar que, certament, t’has d’obrir a l’atzar. Em passa, però, que soc molt controladora. I estar-hi oberta és un aprenentatge. A Estiu 1993 vam rodar 35 hores. Hem pogut rodar 90 hores per muntar Alcarràs. Penso que encara he d’aprendre més a mirar què succeeix davant de la càmera. I no només per controlar que passi tal com ho he imaginat, sinó per estar oberta al que passa. En fi, com que soc “supercontroladora”, intento rodar el guió tal com està escrit. Tanmateix, també vull que allò que passi davant de la càmera tingui vida i veritat.
Recordo un text d’Olivier Assayas que exposa que hi ha els cineastes del “control” i els de l’“abandó”, exemplificats respectivament per Hitchcock i Renoir. Els primers no permeten que el món es filtri a través de l’atzar. Els segons s’obren al món tal com és. El seu cinema transita entre una cosa i l’altra.
Rodant Alcarràs em vaig adonar que, en intentar posar en escena rigorosament el guió, hi havia situacions que no respiraven. En la primera presa, generalment, quedava rígid. Després, a mesura que tots ens anàvem relaxant, cadascú des del seu lloc, es guanyava naturalitat. Tanmateix, si alguna vegada vam provar què en sortia dient “feu el que vulgueu”, el resultat era horrible. Una cosa és que, posem per cas, no els hagués de dir com havien de collir els préssecs a persones que ho han fet tota la vida. Però una altra és que a aquests “actors naturals” els facis representar una escena sense orientació i sense pautes. Sí que en sortia una cosa inesperada, però sense gràcia. Com dèiem, es tracta de trobar un equilibri entre la rigidesa i la fluïdesa. Evidentment, no sempre ho aconsegueixes. De la mateixa manera que hi trobes tresors ignorats i errors afortunats, en el muntatge descobreixes escenes que no funcionen. En tot cas, mentre rodes, has de tenir paciència, has de saber esperar que passi fins i tot allò que no esperaves.
He llegit que un dels referents del film és el neorealisme italià, especialment, Rossellini, per a qui el cinema és l’art de l’espera. N’hi ha que ja vam considerar que Estiu 1993 té un esperit rossellinià, una atenció a la realitat que, de sobte, conté una revelació, una tensió per fer veure l’invisible dins del visible: sigui l’interior d’un personatge o la insinuació dels misteris del món que tant poden meravellar-nos com inquietar-nos.
És possible que hi fos d’una manera intuïtiva, però amb Alcarràs n’he sigut més conscient. La meva contradicció és que ho vull “controlar” tot a través del guió d’una ficció, però tinc present que un dels moments més extraordinaris del cinema és la pesca de la tonyina a Stromboli. Rossellini hi narra una ficció sobre una dona (Ingrid Bergman) que, casant-se per conveniència amb un pescador de l’illa de Stromboli per fugir d’un camp de refugiats després de la Segona Guerra Mundial, se sent estranya, sola i rebutjada a l’illa. Però resulta que, mentre rodava la pel·lícula, Rossellini va saber que s’acostava un banc de tonyines a l’illa i que els pescadors preparaven les xarxes. I va filmar-ho com un documental que va integrar a la ficció. És allò de ser allà.
“La meva contradicció és que ho vull ‘controlar’ tot a través del guió d’una ficció, però tinc present que un dels moments més extraordinaris del cinema és la pesca de la tonyina a Stromboli.”
I de tenir la canya a punt. Seguint amb Rossellini, també em ve a la memòria el final de Viatge a Itàlia, on la parella protagonista, vivint un moment de crisi, es reconcilia mentre transcorre la processó de sant Gennaro a Nàpols. La ficció va “entrar” a la processó sense alterar el seu curs. Precisament, tens la sensació que la ficció queda alterada per la realitat que passa, com si provoqués el “miracle de la reconciliació”.
Precisament, jo tenia la intenció d’anar als mercats per trobar-hi els figurants, però també per filmar-los tal com són, i pensava fer-ho en festes de veritat als pobles de la zona, el Segrià i el Pla d’Urgell. Va arribar, però, la pandèmia, que no només va ajornar el rodatge, sinó que va alterar, condicionar i fins i tot va fer impossible materialitzar certes idees. Volia filmar en mercats i festes per captar-ne l’ambient real. Com recrees això fent sentir que passa de veritat? Vam tenir la sort que la gent tenia moltes ganes de festa, que és una de les conseqüències de la pandèmia que tants mals ha portat. És així que la pel·lícula va donar-los l’excusa per fer festa i s’hi van entregar, sobretot els joves, que van ballar fins a no poder més.
En aquest món globalitzat, sembla ressorgir una cultura popular, vinculada a allò local que alhora connecta amb allò universal. Hi ha formacions musicals que beuen de la tradició popular. Ho exemplifico amb Maria Arnal i Marcel Bagés perquè un tema seu, Jo no canto per la veu, té la mateixa tonada que la Cançó del pandero que el Padrí (Josep Abad) i la nena Iris (l’encisadora Ainet Jounou) canten a Alcarràs.
És així. Posem-hi que amb l’Arnau (Vilaró), amic i coguionista de la pel·lícula, vam fer una barreja de la Cançó del pandero (que s’interpretava antigament per al Corpus Christi, i que les dones del camp van incorporar, fent-ne improvisacions, mentre hi feinejaven, com ara collint la fruita) amb una lletra inspirada en les cançons de segar i batre. Alcarràs també connecta amb una part de la literatura catalana recent ambientada al món rural, sobretot aquella que fa atenció a com hi desapareixen unes formes de vida.
“Alcarràs també connecta amb una part de la literatura catalana recent ambientada al món rural, sobretot aquella que fa atenció a com hi desapareixen unes formes de vida.”
Sí, és cert. Després de veure la pel·lícula vaig llegir el Tríptic de la terra, de Mercè Ibarz, i vaig pensar que tenen molta relació. Recullen la dificultat per part de la petita pagesia de continuar cultivant les terres. És tot un món que s’acaba.
També ens hem referit a les llegendes. Em va fer il·lusió fer-hi present aquella d’una marquesa que, després de perdre la seva fortuna, ha de fer de captaire i descobreix que les nous són boníssimes: tants de noguers que tenia a les seves terres, i acaba sobrevivint amb el pa amb nous que li donen antics servents. Sempre que menjàvem nous m’ho explicaven la mare i la tia Maria: la marquesa es va arruïnar perquè només menjava el moll de l’os de les costelles de xai. A Alcarràs, la tia Paquita (Antònia Castells) explica a la mainada que menjava el moll de l’os de les vaques: “Això és per la vaca Margarita que té la família Solé. Com un homenatge…”.
A mi em deien que era la marquesa del castell de Formançó. La d’Alcarràs és la marquesa de Tornabous.
Aquest és el nom que vam trobar amb l’Arnau en un llibre que recull llegendes. En tot cas, el que a mi em fa il·lusió és que, amb les variants que hi hagi, tanta gent hi reconegui coses que apel·len a les seves experiències, als seus records.
Veient Alcarràs és possible pensar en El raïm de la ira, la pel·lícula de Ford basada en la novel·la de John Steinbeck. El film narra com una família d’Oklahoma, en l’època de la Gran Depressió als Estats Units, ha d’abandonar la seva granja perquè les tempestes de pols han malmenat les collites i no poden pagar el préstec del banc. Els membres de la família es traslladen a Califòrnia, on, passant moltes penúries, arriben a treballar fent d’esquirols en una explotació de préssecs. No és ben bé el mateix, però la família Solé, sense que hagi de marxar del lloc on viu, també perd unes terres: aquelles on ha cultivat préssecs durant tres generacions.
Abans de res, diré que hem tingut presents els westerns perquè les terres de Ponent de Lleida són el Far West català. I és possible pensar en El raïm de la ira. També ens trobem en temps de crisi, amb totes les dificultats per sobreviure de la petita pagesia. Però Alcarràs potser encara té més relació amb una pel·lícula d’Elia Kazan (Riu salvatge, 1960), que també transcorre a l’època de la Gran Depressió i de les polítiques del New Deal, ambientada al sud-est, concretament a Tennessee, on arriba Montgomery Clift per fer-se càrrec de la construcció d’una presa que contingui les crescudes del riu. Això suposa l’expropiació de terres, i els que hi resten, aferrats al lloc on viuen i bregats en afrontar tota mena d’adversitats, s’hi oposen. Quina de les parts té raó? Totes dues. Si es vol fer la presa és per evitar catàstrofes. Però també es pot entendre aquells que no volen abandonar les terres. A vegades, es pot plantejar un conflicte entre dues opcions vàlides. I això té a veure amb Alcarràs perquè no volíem oposar als nostres estimats pagesos una opció (un “enemic”) fàcilment condemnable, menyspreable. Els presseguers s’arrancaran per instal·lar-hi plaques solars, és a dir, una forma d’energia alternativa que suposem necessària.
Tanmateix, el propietari de les terres no vol saber-ne res de la cessió que un seu avi va fer a un avantpassat dels Solé perquè va salvar-li la pell durant la Guerra Civil: la meva idea és que va cedir-les, però no donar-les, perquè, al capdavall, era un vencedor de la guerra que, per això mateix, podia conservar les propietats. Ja pot anar dient l’avi Solé que hi havia molta amistat entre la seva família i els Pinyol: la diferència de classe hi és i les terres no són seves. És així que el jove Pinyol (Jacob Diarte) els fa fora per apuntar-se a un negoci ara rendible.
No dic que no a certes coses que dius, però no és del tot veritat que les plaques solars siguin un negoci infal·lible. Fa uns anys, a la mateixa zona, hi va haver gent que s’hi va arruïnar. En principi hi havia uns ajuts, però va canviar la llei i van quedar enxampats. En tot cas, jo no volia fer una història de bons i de dolents. Quasi sempre tothom té les seves raons. De sobte, a vegades, em trobava dient: “En Pinyol té raó”. Ara bé, em va costar trobar algú que volgués interpretar aquest personatge. En Carles Cabós (que fa de Cisco, cunyat d’en Quimet) no estava d’acord amb el seu personatge i no l’acabava d’entendre. Un exemple és quan en Cisco assumeix que no hi haurà més collites de préssecs i que s’ha de buscar la vida i accepta la proposta d’en Pinyol de treballar en la instal·lació de plaques solars. En Cabós és un pagès molt conscienciat que fa agricultura ecològica.
Tot i la idea que tot no és blanc o negre, el punt de vista del film és al costat dels Solé, que es resisteixen a perdre les terres.
És clar que sí…, perquè són els perdedors. Sempre estic a favor dels que perden. Em passa fins i tot quan veig, ni que sigui de passada, un partit de futbol: sempre vull que guanyin els que perden; però si guanyessin, voldria que perdessin.
Voldria que parléssim sobre l’actitud dels personatges femenins i els masculins. Les dones em semblen més lúcides i temperades que els homes. Hi ha una frase que es repeteix: “El teu germà és un imbècil”. La diuen dos personatges femenins en relació amb dos comportaments masculins agressius: després que en Quimet (extraordinari Jordi Pujol Dolcet) es baralli amb el seu cunyat Cisco, i després que, fent de mascle protector, en Roger (Albert Bosch) increpi un jove que parla amb la seva germana Mariona (Xènia Roset) a la festa del poble.
Te n’has adonat! Premi. La situació fa que tots plegats estiguin malament i que hi hagi una tensió dins seu i entre ells. I, sí, als homes els surt més l’agressivitat.
En Quimet pateix aquesta tensió. Ho somatitza. Li fa mal l’esquena, i la seva dona, la Dolors (Anna Otín), li fa massatges.
La feina de pagès és molt dura, i és així que no he volgut idealitzar-la, cosa que desitjo que es noti. En Quimet ja té una edat i, a més, està passant un calvari. Els massatges de la Dolors el calmen una mica. Ella intenta rebaixar una mica la tensió.
“La feina de pagès és molt dura, i és així que no he volgut idealitzar-la, cosa que desitjo que es noti.”
Però hi ha un moment en què ja no pot més i clava una bufetada al seu home i una altra al seu fill, que arriba borratxo a collir els últims préssecs després d’una nit de festa boja, cosa que provoca que en Quimet l’esbronqui.
Les mereixen, no? Amb aquestes bufetades “a temps” potser alguna cosa es posarà a lloc. L’Anna es resistia a pegar-los. Com podia pegar unes persones que s’estimava, que ja eren com de la seva família després de tant de temps de convivència, d’assaigs i de rodatge? La vam haver de convèncer que era necessari que ho fes. D’altra banda, ella, que és mestra, ens va ajudar molt pel que fa al seu personatge, que vol ser un homenatge a les dones de pagès, amb tota la feina que fan: a la casa, al camp, a vegades amb un altre treball. Fent suggeriments i posant en qüestió coses que havia de fer i de dir, l’Anna va fer créixer el seu personatge: és molt millor de com l’havíem concebut.
Va néixer a Barcelona, on té la seva casa, però es va criar en un poble de la Garrotxa (les Planes d’Hostoles) i també en part a Alcarràs, amb la família de la seva mare adoptiva. Els seus dos primers llargmetratges estan ambientats en el món rural…
Essent el primer més personal, en relació amb la pròpia infantesa que l’inspira, tenen a veure amb la meva família, que és tan diversa i complexa que crec que encara em pot donar més joc. Ja veurem què passa, però tinc tirada pel món rural.
Què és per a vostè Barcelona?
Hi tinc casa meva, però sempre hi tinc un peu a fora. Em sento arrelada al camp: necessito el verd. Per a mi, Barcelona sobretot representa la cultura. Entre una cosa i l’altra, no hi passo gaire temps. Potser és per això que, quan hi soc, valoro més el que m’aporta culturalment.
L’entrevista havia d’acabar perquè, amb el Truffaut ple de gent, Carla Simón havia de presentar Alcarràs amb Tono Folguera, un dels productors de la pel·lícula, i els seus dos germans: Berta Pipó, l’única actriu professional del film, i el músic Ernest Pipó, que ha fet els arranjaments de la Cançó del pandero. Després vam anar a sopar, i s’hi van afegir els pares i l’Albert, el company de la Carla. Així vam tenir l’oportunitat de continuar la conversa una mica més.
Entre moltes altres coses, vam comentar que Simón ha fet dos films sobre famílies inspirades diversament en la pròpia i que, com que aquesta és extensa i complexa, potser la història personal encara li donarà més joc: “Jo encara segueixo una recomanació que em van fer: parla del que t’és pròxim”. Per això mateix tampoc descarta fer-ho sobre l’experiència de la maternitat: “Com que ho vull controlar tot, un cop acabat el rodatge, vam calcular que el fill arribaria després que Alcarràs ja s’hagués posat en circulació”.
En acomiadar-nos, vaig desitjar-li que tot anés bé. Just mentre redactava l’entrevista, va néixer en Manel. Aquesta és la resposta a la meva felicitació: “Gràcies, Imma. Estem molt contents de començar aquesta nova aventura!”.
Publicacions recomanades
- Alcarràs (2022)
- Estiu 1993 (2017)
Del número
N124 - oct. 22 Índex
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis