Cathryn Clüver Ashbrook. La diplomàcia urbana en temps de conflicte
- En trànsit
- gen. 23
- 8 mins
La trajectòria acadèmica i professional de Cathryn Clüver Ashbrook s’insereix en la més pura tradició atlantista. Especialitzada en la intersecció entre política exterior i ciutats, és una veu imprescindible en l’anàlisi de la diplomàcia moderna. Cathryn Clüver Ashbrook sosté que la guerra a Ucraïna és eminentment urbana, un tema del qual va parlar en la seva visita a Barcelona per participar com a ponent en el seminari “La guerra a Ucraïna. La dimensió urbana d’una amenaça geopolítica”, organitzat pel CIDOB.
Cathryn Clüver Ashbrook és, des del mes d’agost passat, vicepresidenta executiva de la Fundación Bertelsmann. D’origen germanoamericà, s’ha format i ha treballat en algunes de les principals universitats i centres de recerca dels Estats Units i d’Europa. Politòloga formada a la Brown University, especialitzada en Estudis Europeus a la London School of Economics i en Administració Pública a la Harvard Kennedy School, va començar la seva carrera professional com a periodista treballant per a la CNN a Atlanta i a Londres. Ha format part de l’equip directiu de l’European Policy Centre a Brussel·les, ha dirigit importants projectes de recerca a la Harvard Kennedy School i ha estat CEO i directora del principal think tank alemany, el German Council on Foreign Relations. Ha publicat en els principals mitjans de comunicació del món, del Financial Times al The New York Times o el The Washington Post, i en publicacions acadèmiques de referència sobre relacions transatlàntiques, seguretat, diplomàcia, tecnologia i polítiques urbanes.
L’any 2011 va fundar a Harvard, juntament amb Nicholas Burns, actual ambaixador dels Estats Units a la Xina, el Future of Diplomacy Project. La iniciativa, de la qual va ser directora executiva durant una dècada, té com a finalitat analitzar i entendre el paper de la diplomàcia moderna en un món cada cop més complex i globalitzat. Des que es va fundar, es va apropar als actors emergents en el sistema de relacions internacionals, considerant-los fonamentals per comprendre els principals reptes lligats a la globalització. Reptes com els conflictes geopolítics, el canvi climàtic, les pandèmies, la disrupció tecnològica, les desigualtats creixents o la desafecció ciutadana que està posant en risc el contracte social, i actors tan variats i influents com les corporacions transnacionals, les institucions filantròpiques, l’activisme internacional, els think tanks o les ciutats. Clüver Ashbrook considera que la diplomàcia moderna ha d’estar preparada per entendre i afrontar aquests reptes i per fer d’interlocutora amb aquests actors.
Comparteix amb estudiosos de les ciutats, com Saskia Sassen o Bruce Katz, la idea que les grans metròpolis són els principals laboratoris d’aquests reptes globals, que la densitat multiplica la velocitat en què es desenvolupen i prenen forma. Sosté, com ho feia Benjamin R. Barber, que els alcaldes i les alcaldesses són pragmàtics i que, immunes a la política partidista, tenen molta més capacitat que els estats nació d’identificar i diagnosticar els problemes reals de la ciutadania i proposar solucions. Això els fa fiables i reforça la seva dimensió democràtica, fins i tot en entorns marcats per l’autoritarisme. De fet, posa en valor la capacitat que van tenir moltes ciutats dels Estats Units de confrontar l’Administració Trump, en declarar-se territori santuari per a migrants i refugiats, o en alinear-se amb els Acords de París sobre el canvi climàtic quan l’Administració federal en va sortir.
“La guerra ha estat urbana des de l’origen dels temps i, com s’està veient a Ucraïna, les ciutats són objectius de primer ordre perquè concentren de manera simultània poder dur i tou, polític, econòmic i simbòlic”, afirma Clüver Ashbrook.
Molt en la línia de l’urbanista Richard Florida, parla del poder de les ciutats globals i de la capacitat que tenen d’aglomerar actius econòmics, seus institucionals, creativitat, talent i oportunitats. Però, com Saskia Sassen, també ho fa de la ciutat que expulsa, la gentrificació, les bretxes digitals, la precarització del treball, la massificació turística o la contaminació. És per això que considera tan rellevant que les urbs parlin entre elles dels problemes que comparteixen i de les solucions necessàries. Metròpolis com Nova York, Tòquio, Sydney o Barcelona, però també Johannesburg, Buenos Aires o Jakarta, fan front a reptes molt similars i no troben en els seus governs nacionals les respostes ni els marcs normatius i financers adequats.
Fa més d’una dècada que segueix molt de prop i analitza l’activitat diplomàtica de les ciutats. Destaca el lideratge d’un grup d’alcaldesses i alcaldes visionaris que, en les últimes dècades, han tingut la capacitat de situar les ciutats en el sistema de les relacions internacionals. Alcaldesses i alcaldes que treballen plegats en un context de crisis múltiples per recórrer el camí cap a la neutralitat climàtica i la resiliència, garantir el dret a l’habitatge, mitigar la bretxa digital, impulsar la recuperació postpandèmica o promoure la pau.
Vaig tenir l’ocasió de parlar amb Cathryn Clüver Ashbrook de guerra, pau i diplomàcia urbana amb motiu de la seva visita a Barcelona per participar com a ponent en el seminari “La guerra a Ucraïna. La dimensió urbana d’una amenaça geopolítica”, que vam organitzar des del CIDOB (Barcelona Centre for International Affairs). Durant la conversa va posar èmfasi en el fet que “la guerra ha estat urbana des de l’origen dels temps i que, com s’està veient a Ucraïna, les ciutats són objectius de primer ordre perquè concentren de manera simultània poder dur i tou, polític, econòmic i simbòlic”. Les ciutats allotgen seus governamentals, activitat econòmica, social i cultural, infraestructures crítiques i recursos científics i tecnològics; són centres d’informació i també de desinformació i propaganda, i solen exercir una forta influència sobre la identitat i el prestigi de la nació.
En aquest sentit, considera que l’estratègia de l’exèrcit rus passa per aïllar, incomunicar i atacar els principals centres urbans del país, inutilitzant la seva capacitat per prendre decisions i defensar-se. Passa també per debilitar el poder local arribant a amenaçar i, fins i tot, segrestar a alcaldes i alcaldesses amb la voluntat de desmantellar els lideratges en els quals s’arrela bona part de la capacitat de resistència local. Clüver Ashbrook destaca “la capacitat de resiliència que estan tenint les ciutats ucraïneses, una capacitat en la qual s’estan emmirallant ciutats d’arreu del món”.
És en contextos com el que s’està vivint a Ucraïna on la diplomàcia de les ciutats adquireix, segons la politòloga germanoamericana, una forta rellevància. Més enllà de denunciar l’agressió i reclamar una resolució pacífica del conflicte, les metròpolis s’estan coordinant per donar suport a les seves homòlogues d’Ucraïna, mobilitzen recursos i actors solidaris, d’entre els quals destaca la diàspora, i acullen els refugiats que han marxat del país. Apunta la tasca que estan fent plataformes com Eurocities o el Pacte de les Ciutats Lliures, que encapçalen els alcaldes de les quatre capitals del Grup de Visegrád: Varsòvia, Budapest, Praga i Bratislava.
És en la reconstrucció d’Ucraïna on la diplomàcia urbana haurà de tenir un paper determinant. “Si no es fa es corre el risc, com s’ha demostrat a l’Iraq, Síria o l’Afganistan, que s’imposi la violència i que un estat que no era fallit ho acabi essent.”
Però és en la reconstrucció d’Ucraïna on Clüver Ashbrook considera que les ciutats, i, per tant, la diplomàcia urbana, hauran de tenir un paper més determinant. Caldrà “tota la intel·ligència urbana de ciutats com Barcelona per definir solucions per abordar els immensos reptes que requerirà l’empresa i per garantir la seguretat humana en totes les seves dimensions”. Si no es fa, com s’ha demostrat a l’Iraq, Síria o l’Afganistan, es corre el risc que s’imposi la violència i que un estat que no era fallit quan va començar el conflicte ho acabi essent. És per això que la comunitat internacional ha d’incorporar les urbs i els actors que hi operen en les converses dirigides a dissenyar la reconstrucció, com les que s’han mantingut durant la Conferència sobre la Reconstrucció en les edicions celebrades a Lugano, el mes de juliol, i a Berlín, el mes d’octubre.
Com s’assenyala en un informe recent del Truman Center for National Policy, cal multiplicar els esforços per vincular la diplomàcia urbana a la política exterior dels països. Per fer-ho, és necessari reforçar la capacitat de les ciutats d’operar en el sistema de relacions internacionals, potenciant els vincles que les uneixen i la capacitat que tenen d’incubar solucions mobilitzant coneixement, innovació i la intel·ligència dels actors més rellevants dels seus territoris. Cathryn Clüver Ashbrook està compromesa a seguir treballant per “desplegar tot el potencial de les ciutats en l’escenari internacional i el seu vincle amb la democràcia, la pau i les respostes que demanda la ciutadania”.
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis