Barcelona com a impotència
- Llibres
- Plec de cultura
- nov. 19
- 4 mins
La ciutat interrompuda va aparèixer el 2001 amb aquest resum: “De la ciutat torturada dels anys 70 a la ciutat divertida de la postmodernitat, a la ciutat turística. Una crònica de la transformació de Barcelona a través de la literatura”. En aquesta edició, el volum incorpora un segon llibre, nou: El gran novel·loide sobre Barcelona, que fa sumari de nombroses traces literàries de les dues primeres dècades del segle XXI.
El 2011, l'Ajuntament barceloní exigeix a un director de teatre canadenc que retiri un dels intèrprets de l'obra que s'havia d'estrenar al Grec (en estrena mundial), per motius no artístics. El director de teatre s'hi nega, i retira l'obra. La Barcelona que el 2003 enviava al món una imatge progressista amb la manifestació contra la guerra de l'Iraq, llavors, negava a un exconvicte el dret a la reinserció. I censurava una obra de teatre.
La resposta, des dels “gestors” i “activistes” culturals barcelonins, va ser d'aprovació entusiasta o de silenci. A una altra ciutat europea, una responsable teatral declarava: "¿Qui som nosaltres per censurar un projecte artístic? [...] Hem informat que ell hi surt. I els espectadors, si no el volen veure, no venen. És molt senzill." Però a Barcelona no. (I va esclatar el 15-M. I centenars de milers de manifestants van reclamar la independència. Etcètera.)
Julià Guillamon, el 2019, es qüestiona: “Potser el debat es desenvolupa entre gestors i activistes i els creadors no hi tenen res a dir, o uns i altres consideren que no hi tenen a res a dir, o senzillament no pensen que existeixin.”
Sobre Barcelona, no hi ha cap llibre comparable a La ciutat interrompuda (2001). Ni per qualitat, ni per ambició: ni per la profusió tan generosa d'informació avaluada. Guillamon (1962) és un narrador insòlit, un crític competent, un cronista fi i, sovint, com aquí, un recercador cultural tenaç, fet de curiositat i preferències.
La ciutat interrompuda va aparèixer el 2001 amb una coberta d'Enric Jardí: un plànol de l'Eixample, amb parades de metro que es deien Bikini o Zeleste, o un pàrquing Makoki. I amb un resum: “De la ciutat torturada dels anys 70 a la ciutat divertida de la postmodernitat, a la ciutat turística. Una crònica de la transformació de Barcelona a través de la literatura”. En concret, aquella que referenciava una contraimatge de la ciutat. I, a més, s'hi trenava música, cinema, televisió, còmic, disseny, arquitectura. I tot s'articulava amb idees dels millors assagistes internacionals del darrer terç del segle xx.
És un llibre molt sòlid. Molt valuós. Amb dues tesis: l'existència d'un desacord entre la ciutat del poder i la ciutat dels escriptors (que preferien una Barcelona bruta, conflictiva i dotada de memòria), i la infertilitat cultural de les posicions col·lectivistes doctrinals (nacionalistes, marxistes) i de l'individualisme de masses.
En aquesta edició, el volum incorpora un segon llibre, nou: El gran novel·loide sobre Barcelona, que fa sumari de nombroses traces literàries de les dues primeres dècades del segle xxi. Repassa temes i pretextos narratius, i els connecta per compondre un "paisatge". Com a mètode, més d'anàlisi de continguts que no hermenèutic, ofereix guanys de comprensió, però frega un cert esquematisme, i sol subratllar més allò explicitable que no allò latent, i desatén la qualitat artística de les obres en favor del seu relleu sociocultural. I això és així, i celebrem-ho, perquè aquests dos llibres emanen d'un alè polític: humanístic, llibertari.
Guillamon constata, en la literatura sobre Barcelona, una resistència crítica. I una impotència. Perquè aquesta resistència literària es limita a documentar gestos insuficients.
Guillamon constata una impotència. Perquè la resistència literària documenta gestos insuficients. O ferides llepades: des del candor, o des del cinisme. Cita paraules de Marina Garcés: “No sé fins a quin punt hem lluitat realment. Tampoc sé fins a quin punt hem perdut del tot. Sí que sé que les idees i les formes de vida en què crec no triomfen, però tampoc no estan vençudes”. Amb veu pròpia, però, Guillamon conclou: “Els escriptors se senten estrangers a Barcelona”.
Hi ha hagut una lluita per “idees” i “formes de vida”, i alguns escriptors hi han participat escrivint. I Guillamon n'ha fet categoria; valor.
La pregunta pendent podria ser aquesta: ¿Els “activistes” i “gestors” que defensen aquestes “idees” i “formes de vida” alliberadores, validaran la interlocució de la literatura crítica i en defensaran la llibertat radical, o la mantindran subsidiària, tematitzada i censurable? En fi: Barcelona continuarà sent, literàriament, una impotència?
La ciutat interrompuda. El gran novel·loide sobre Barcelona (2001-2019), Julià Guillamon
— Anagrama, 507 pàgines —
Barcelona, 2019
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis