Alessandro Baricco: El virus i el ‘Game’
- En trànsit
- maig 20
- 9 mins
La primera conversa internacional sobre el coronavirus es desenvolupa, no podia ser de cap altra manera, virtualment. Alessandro Baricco ens explica que el dinamisme de les veritats és avui més important que la seva exactitud, i que en aquest context el virus, tant informàtic com biològic, surfeja a una velocitat ultrasònica.
Som dilluns, 16 de març, i el segell italià Ponte alle Grazie acaba de publicar Virus, de Slavoj Žižek, un diari sobre les mutacions que provoca la crisi que és, en sí mateix, un llibre mutant. L’ebook anirà creixent dia a dia i els qui el comprin podran descarregar de franc les successives actualitzacions. No m’estranya que es publiqui a Itàlia el primer llibre en un idioma occidental sobre la pandèmia, no només perquè el seu sistema editorial és particularment veloç, sinó perquè aquest país estrany —que uneix com cap altre l’esperit clàssic i la picaresca atemporal, la il·lustració i el catolicisme— s’ha convertit, per la resta de països europeus i americans, en el nostre futur imminent. De manera que la meva conversa d’avui amb Alessandro Baricco és una conversa amb demà passat.
Com ha succeït amb tot durant les darreres setmanes, aquesta entrevista en públic ha passat per diverses fases, i moltes d’elles han durat tan sols unes hores. Estava anunciada des de feia mesos com una activitat del Centre de Cultura Contemporània. Havíem quedat una hora abans per conèixer-nos en persona i, per després de la conversa, teníem una reserva a un restaurant proper. Però la setmana passada ja semblava difícil que Baricco vingués des de Torí perquè havien començat els confinaments per la covid-19 en algunes regions del nord d’Itàlia. Quan ja vam tenir clar que no vindria, encara ens vam plantejar fer l’acte per Skype i amb públic. Després es van cancel·lar els vols amb Itàlia. Es van tancar les escoles i els centres culturals. Vam decidir que jo aniria al CCCB i que gravaríem allà no només l’entrevista, sinó també l’espai buit com un estrany i —a la seva manera— eloqüent document. Però llavors va començar el confinament i el consegüent teletreball. Al final, vam fer proves perquè la conversa fos a distància, i així ha començat un xat múltiple que ens permetrà assegurar-nos que la gravació s’ha realitzat correctament per al fals directe d’aquesta tarda.
Baricco apareix a la meva pantalla despentinat i amb una gran ampolla d’aigua a la mà; la deixa fora de camp, s’asseu i comença a tocar acords clàssics en un teclat. Després de saludar-nos, no li pregunto si això que toca és el teclat d’un orgue o d’un piano, si l’estic veient a través de la càmera d’un ordinador o del telèfon mòbil: prefereixo saber si està veient ZeroZeroZero, la nova adaptació d’un llibre de Roberto Saviano. “No miro sèries”, em respon, la qual cosa em sorprén, perquè Los bárbaros i The Game són dos assajos que expliquen l’essència de les xarxes socials, els videojocs, les sèries de televisió, els discursos i les interfícies estrictament contemporanis. Em diu que sí que va veure alguns capítols de Gomorra, que li van semblar boníssims, però que ell en realitat és un lector clàssic, del novecento, tot i estar enormement interessat en el segle XXI.
Diu Baricco que “la democràcia ara mateix funciona com un sistema d’emergència, és l’ambulància”.
El tècnic del CCCB compta des de deu fins a zero i comença a gravar. Començo presentant Baricco, afirmant que ens trobem en un context històric terrible i, això no obstant, fascinant, en el qual el concepte de viral ha tornat al camp que li correspon, el de la biologia, tot i que —com aquesta conversa— no s’entén sense el de les pantalles. Em dona la raó: “Per a la ment de l’intel·lectual, el que està succeint, malgrat la pena, és una festa, perquè tot el que veus està canviant el món”. I a continuació fa servir una metàfora molt pròpia de Paul Virilio: “Hem tingut un accident de cotxe, un accident de cotxe global, els implicats som tots, encara estem intentant treure els morts i els ferits de la ferramenta en què s’ha convertit el monstruós vehicle en què viatjàvem, després començarem a preguntar-nos com va poder passar, si el vam poder evitar, si hi haurà una propera vegada”. Amplia la metàfora: “La democràcia, ara mateix, funciona com un sistema d’emergència, és l’ambulància; d’aquí la confiança que de sobte li tenim, venim d’anys d’una profunda crisi de confiança en la classe política i científica, i de sobte és l’únic que tenim. I això està sent només un assaig general. Passarem els propers cinquanta anys així. El planeta s’està acabant”. Si la Guerra Civil espanyola va ser el pròleg de la Segona Guerra Mundial, el coronavirus —simultani a un hivern inusualment càlid o als incendis australians— és la introducció a la radicalització del nou ordre climàtic. O del desordre mediambiental, cada vegada més caos.
Experiència del límit
No té sentit que aquesta crònica sigui un resum complet de la conversa perquè el vídeo ja estarà penjat al web del CCCB quan algú llegeixi aquestes línies: parlem de la seva obra, que des de Seda crea estructures més pròpies d’internet que de la tradició literària; de la seva admiració per autors com Emmanuel Carrère o Javier Cercas, perquè segons ell la seva manera de dissenyar els llibres frega la perfecció; del concepte d’obra mestra, que segons Baricco ha deixat de tenir sentit perquè ara tots busquem sèries, constel·lacions, no artefactes únics, esfèrics; de la llibreria que va obrir fa vint anys a Torí on només es venien vint-i-vuit llibres, triats amb molta cura i recomanats per altres grans lectors (en àudios que els clients podien escoltar, molt abans que es posessin de moda els podcasts); o de l’Scuola Holden, el centre d’ensenyament d’escriptura i humanitats, clàssiques i sobretot digitals, que lidera a Torí. El que sí té sentit és deixar aquí un testimoni de la que molt probablement hagi estat la primera conversa internacional sobre el coronavirus, quan encara ens trobàvem a les primeres setmanes de la crisi. Perquè aquesta experiència del límit exigeix registre, autocrítica i record.
© Curro Palacios Taberner
Entre Seda i The Game, a través de Los bárbaros i molts altres dels llibres de Baricco, hi ha un fil conductor que cohesiona l’obra: el del viatge. En tots els seus textos hi ha un elevat grau de moviment i d’inquietud. En el capítol sobre Google a Los bárbaros llegim: “És com si el Sentit, que durant segles va estar unit a un ideal de permanència, sòlida i completa, hagués marxat a buscar un hàbitat diferent, dissolent-se en una forma que és més aviat moviment, llarga estructura, viatge. Preguntar-se què és alguna cosa significa preguntar-se quin camí ha recorregut fora de sí mateix”. Tot buscant la nova lògica dels cercadors, intentat comprendre com han alterat les formes en què ens informem, aprenem, coneixem, gairebé reescriu Ítaca, el poema de Cavafis. Ja no importa la pregunta i la seva resposta, el problema i la seva resolució: s’imposa ara la ruta de vincles, desviaments, trobades, troballes, distraccions, descobriments.
Li pregunto si trobarem en el segle xx les claus per entendre què està passant. Si els supervivents de la Segona Guerra Mundial i de l’extermini nazi o els filòsofs i els crítics culturals que van analitzar la guerra de Vietnam o la caiguda del Mur de Berlin ens ajudaran a comprendre la pandèmia i els seus canvis probablement radicals. Sé que a The Game afirma que els informàtics, els inventors, els programadors, els profetes de Silicon Valley van crear el nou paradigma en el qual vivim com una forma de rebuig més o menys conscient dels valors que van defensar els pensadors i els escriptors del cànon, com la profunditat o la memòria. Per això no em sorprèn que em respongui: “No, no, tot el que està passant és típic del Game”. El bo tant com el dolent: gràcies als dispositius, a les eines o a les xarxes socials es consciencia més ràpidament, se salven moltes vides.
El virus ha lliscat com cap altre per la membrana pixelada i per les autopistes de la globalització, per les plataformes i pels aeroports, per les xarxes socials i pel turisme.
“Allò que segurament ha passat al Game, atesa la seva baixa densitat, és que el dinamisme de les veritats s’ha tornat més important que l’exactitud. En termes elementals: val més una veritat inexacta, però amb un disseny adequat per creuar el Game, que una veritat exacta però lenta de moviment i incapaç de desenganxar-se del punt en què ha nascut”, escriu Baricco en el seu llibre, on parla del disseny de l’storytelling al segle xxi com d’una enginyeria que ha de ser aerodinàmica per captar atenció en el nou ecosistema. El virus ha lliscat com cap altre per la membrana pixelada i per les autopistes de la globalització, per les plataformes i pels aeroports, per les xarxes socials i pel turisme. I la seva velocitat ultrasònica es deu precisament a la seva baixa densitat, a la seva capacitat de fer surf, imprecís, desconegut. Per molt que tinguem el seu mapa genètic, encara no el coneixem bé. Els símptomes que provoca són variables. Gairebé la meitat dels tests que es fan surten negatius, tot i que el virus sí hagi inoculat els cossos. Ni tan sols el nom s’ajusta a la veritat: li diem coronavirus, però el patogen en realitat ni tan sols es diu covid-19, sinó SARS-CoV-2. Durant massa setmanes vam dir que era una grip. Ara s’ha convertit en sinònim d’una altra paraula: guerra. És esquiu, aerodinàmic, posvertader. Una criatura amb una genètica molt anterior a la paraula “virus” o a la seva etimologia grega (toxina, verí). Un campió de l’evolució i de l’adaptació que es propaga amb la mateixa facilitat per les pells humanes que per les superfícies del Game.
Publicacions recomanades
- The GameAnagrama, 2019
- SedaAnagrama, 1996
Del número
N115 - maig 20 Índex
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis