La urbanització del parc i la Marina del Prat Vermell, en marxa
La creació del nou barri de la Marina del Prat Vermell continua amb la construcció del gran pulmó verd de prop de 21.000 metres quadrats que serà el nou Parc de les Tretze Roses i la reurbanització de tot l'espai comprès entre els carrers del Cobalt, del Ferro, del Foc i del Plom. Les obres del parc han començat aquest estiu i es preveu enllestir-lo en un any, amb un pressupost de 5,35 milions d'euros. La nova fase d'urbanització del sector 3 de la Marina del Prat Vermell va arrencar a l'abril, amb un pressupost d'uns 10 milions d'euros.Totes dues actuacions s’estan executant a través de l’Institut Municipal d’Urbanisme. La nova gran plaça verda s’ubica entre els carrers d’Ascó, d’Ulldecona, de Pontils i d’Arnes. Tindrà diversos espais diferenciats però molt connectats entre ells: un prat petit per a l’estada i el joc, amb un pendent suau que facilitarà l’ús de l’espai per a espectacles infantils o altres activitats, i també un segon prat més gran que quedarà definit per dos murs vegetals, un de verd i un de vermell, i que alhora farà de dipòsit de filtració de les aigües pluvials.
La placeta central del nou Parc de les Tretze Roses serà on conflueixi el mirador dels dos prats que farà de frontissa de tot l’entorn. També hi haurà un jardí en pendent que tindrà dues escales laterals, una de central i una rampa, i vegetació per aportar la màxima coloració al conjunt. Finalment, un altre jardí se situarà al final del pendent suau del prat gran i serà alhora una zona d’absorció d’aigües per retornar a l’aqüífer les aigües del conjunt del parc, a través d’una superfície de còdols de riu.
El parc disposarà d’àrees de joc que inclouran gronxadors, una tirolina i diferents elements de fusta que senyalitzaran un recorregut anella perimetral per a curses. S’hi plantaran uns 220 arbres i s’instal·larà mobiliari urbà per convidar a l’estada (108 bancs i 76 cadires), aparcaments de bicicletes, fonts i elements d’il·luminació.
La Marina del Prat Vermell pren forma
Aquest parc representa un impuls important en la transformació engegada a l’àmbit de la Marina del Prat Vermell per crear-hi un nou barri de 28.000 habitants en 12.000 habitatges, generant-hi entre 8.000 i 11.000 llocs de treball i dinamitzant tot un entorn de 75 hectàrees, equivalent a 40 illes de l’Eixample.
La modificació del Pla General Metropolità (PGM) aprovada al 2006 delimita 14 sectors que es van desenvolupant progressivament a través dels corresponents plans de millora urbana. L’any passat es van acabar d’urbanitzar diversos trams dels carrers de l’Acer, d’Ascó, de Cal Cisó i dels Motors (sector 8). Des de l’abril d’enguany es treballa en la urbanització del sector 3, comprès entre els carrers del Foc, del Cobalt, del Plom i del Ferro. O sigui, pràcticament entre la plaça del Nou i el recinte firal de Gran Via.
Es tracta d’uns 29.000 metres quadrats de superfície a reurbanitzar amb noves vies, xarxes de serveis, zones verdes, mobiliari urbà, enllumenat senyalització… Totes les edificacions industrials preexistents ja han estat enderrocades i a hores d’ara es treballa en la construcció de diversos edificis alhora que s’urbanitzen els esmentats carrers perimetrals i els passejos amb àrees verdes que hi haurà dins d’aquest sector. Els carrers del Cobalt i del Ferro faran 20 metres d’ample, amb calçada de dos carrils i voreres de 5,20 metres. Entre l’un i l’altre, es comença a configurar un llarg passeig que unirà el carrer del Foc amb el dels Motors, travessant el Parc de les Tretze Roses en direcció muntanya-mar. La vorera mar del carrer del Foc farà 9,60 metres, amb parterres continus. El carrer del Plom concentrarà el transport públic (autobús) i el trànsit interior del barri.
Aquest disseny d’ecobarri es tradueix encara en dues millores més. D’una banda, la continuïtat de la xarxa urbana de distribució de calor i fred, que en aquest cas gestiona Econergies. Les centrals de producció de la Zona Franca i de la Marina, i la planta de recuperació de fred residual del Port, subministren aigua calenta (90 ºC), aigua freda (5 ºC) i fred industrial (-10 ºC) a tota una xarxa de subministrament d’energia tèrmica en una àrea de fins a 15 milions de metres quadrats. D’altra banda, tota la nova urbanització de la Marina del Prat Vermell incorpora parterres i sistemes de drenatge sostenible, que infiltren l’aigua de pluja sobre el terreny i redueixen quasi a la meitat la que va a parar a la xarxa de clavegueram i, per tant, a la depuradora.