La transformació de l’espai firal de Montjuïc pren forma
La proposta del Govern municipal per a l’entorn de la Fira de Barcelona a Montjuïc integra els nous usos consensuats amb el veïnat i preveu el desenvolupament del projecte fins al 2029. La reformulació de l’espai combinarà l’activitat firal i habitatges assequibles, equipaments públics, més verd i una mobilitat millorada.Aquest projecte inicial és fruit d’un procés participatiu en què han pres part el veïnat i entitats de Sants-Montjuïc i Fira de Barcelona amb l’objectiu d’analitzar l’estat actual de la zona i diagnosticar-ne les necessitats.
Les quatre demandes clares que s’han identificat estan relacionades amb els nous usos de l’espai, la continuïtat urbana, l’aposta per la mobilitat sostenible i la conservació dels edificis històrics.
Ús equilibrat de l’espai amb protagonisme del verd i els vianants
Per integrar els usos de proximitat i aconseguir una activitat firal més integrada en el teixit urbà, es proposa reduir a un 53% l’ús firal i aconseguir així un espai més flexible, eficient, compacte i modern que permetrà no només mantenir l’activitat firal, sinó també reforçar-la.
La resta del sòl es destinarà a usos ciutadans i es dividirà en habitatge públic, equipaments públics i zones verdes i vials.
El sòl reservat per a l’habitatge públic assequible podrà donar cabuda a 500 pisos nous i acollirà també locals comercials públics.
El consens assolit durant el procés participatiu inclou sis equipaments nous:
- Un centre d’atenció primària (CAP)
- Un centre assistencial per a gent gran i per a persones amb diversitat funcional
- Una biblioteca
- Un espai veïnal
- Un equipament esportiu
- L’ampliació del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC)
Es plantegen també actuacions per tal de millorar-hi la mobilitat, com:
- Connectar els barris del Poble-sec i la Font de la Guatlla amb un passeig públic transversal.
- Connectar el Paral·lel amb Montjuïc prolongant el carrer de la Guàrdia Urbana fins a l’avinguda del Paral·lel.
- Optimitzar la mobilitat dels carrers de Lleida i Mèxic, que passarien a ser de sentit únic.
- Reforçar la monumentalitat de l’avinguda de la Reina Maria Cristina perquè esdevingui un eix per a les persones i per al transport públic que connecti l’espai firal amb la muntanya de Montjuïc.
- Crear una nova xarxa ciclista a la zona.
A més, es proposa reservar 23.000 metres quadrats per a zones verdes i per als vianants, amb l’objectiu d’aconseguir un espai públic més amable.